بکارگیری کودکان ۵ ساله در دپوی زباله شهرداری
بکارگیری کودکان ۵ ساله در دپوی زباله شهرداری

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری با بیان اینکه کودکان ۵ ساله در دپوی زباله شهرداری توسط پیمانکاران مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: طرح جمع‌آوری کودکان کار باید از شهرداری آغاز شود.  فاطمه قاسم‌زاده در نشست بررسی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان با بیان اینکه استفاده از لفظ «جمع‌آوری» در مورد انسان‌ها درست نیست، افزود: […]

کودک کار

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری با بیان اینکه کودکان ۵ ساله در دپوی زباله شهرداری توسط پیمانکاران مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: طرح جمع‌آوری کودکان کار باید از شهرداری آغاز شود.

 فاطمه قاسم‌زاده در نشست بررسی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان با بیان اینکه استفاده از لفظ «جمع‌آوری» در مورد انسان‌ها درست نیست، افزود: این چهارمین بار است که آئین‌نامه حمایت از کودکان کار اصلاح می‌شود و چهار سال است که وزارت تعاون در حال اصلاح این آئین‌نامه است. با این حال در هیچ‌کدام از آئین‌نامه‌ها توصیه نشده که کودکان کار را جمع‌آوری کنند.

وی با اشاره به حواشی به وجود آمده در موضوع جمع‌آوری کودکان کار طی دو هفته گذشته ادامه داد: اتفاقی که رخ داده، ساماندهی نیست زیرا ساماندهی با دستگیری فرق دارد؛ کار کودکان یک معضل اجتماعی و راهکار آن زمانبر است.

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری با بیان اینکه تاکنون ۳۰ بار طرح جمع‌آوری کودکان کار اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: برای سی و یکمین بار این طرح تأثیری در وضعیت کودکان کار ندارد و هر چه تکرار شود، با وجود همه هزینه‌ها بی‌تأثیر است، زیرا این پول باید در جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار هزینه شود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: نگاه مقطعی در موضوع کودکان کار بی‌فایده است و باید برنامه بلندمدت کاهش فقر اجرا شود؛ این در حالی است که در هیچ‌کدام از برنامه‌های توسعه کشور، مسئله کاهش فقر دیده نشده است.

وی با اشاره به تجربیات خود در برخورد با کودکان کار دستگیر شده اظهار کرد: برخی از این کودکان مسئول تأمین زندگی مادر و خواهر و برادران خود هستند و در یک مورد، کودک دستگیر شده بر اساس سوابق تاکنون ۲۰ بار دستگیر شده است.

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری با بیان اینکه در حال حاضر کودکان بسیاری در محل دپوی زباله‌های شهرداری به عنوان نیروی کار ارزان در اختیار پیمانکاران شهرداری هستند، افزود: این در حالی است که در طرح مورد نظر هیچ‌کدام از این کودکان جمع‌آوری نشده‌اند، اگر هدف حل مشکل کار کودک است، باید از همین‌جا شروع شود؛ کودکان پنج ساله تا نوجوانان ۱۵ ساله در خدمت پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند و ۲۲ دپوی پسماند در تهران توسط پیمانکاران با همین نیروی کار اداره می‌شود.

قاسم‌زاده گفت: شهرداری معتقد است این کودکان نیروهای پیمانکار هستند، اما این پاسخ قابل قبولی نیست زیرا شهرداری باید بر شرکت‌های پیمانکار زیرمجموعه خود نظارت داشته باشد.