کیسینجر: نباید بگذاریم روسیه به پایگاهی برای چین در اروپا تبدیل شود
کیسینجر: نباید بگذاریم روسیه به پایگاهی برای چین در اروپا تبدیل شود
وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، غرب به ایجاد جایگاهی برای روسیه بعد از حوادث اوکراین نیاز دارد تا روسیه به "پایگاه محکمی" برای چین در اروپا تبدیل نشود.

وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، غرب به ایجاد جایگاهی برای روسیه بعد از حوادث اوکراین نیاز دارد تا روسیه به “پایگاه محکمی” برای چین در اروپا تبدیل نشود.

به گزارش صبح اقتصاد، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: بعد از حوادث اوکراین اگر نمی‌خواهیم روسیه به “پایگاه مستحکمی” برای چین در اروپا تبدیل شود باید جایگاهی برای اوکراین و روسیه پیدا کنیم.

وی درباره ناتو گفت: باید سازمانی را که منعکس کننده همکاری اروپا و آمریکاست حفظ کنیم. باید به این مسئله اعتراف کنیم که سؤالات زیادی درباره روابط خاورمیانه و آسیا با اروپا و آمریکا وجود دارد.

کیسینجر گفت: لازم نیست که نظرات اعضای ناتو مثل هم باشد. اعضای این سازمان درباره وضعیت اوکراین متحد شدند چراکه تهدیدات قدیمی را به یادشان می‌آورد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اوضاع داخلی آمریکا، تصریح کرد: شکاف‌ها در جامعه آمریکا در شرایط کنونی قابل مقایسه با دوران جنگ ویتنام نیست و این شکاف‌ها بسیار بیشتر شده است.

این دیپلمات با سابقه آمریکایی ادامه داد: در اوایل دهه هفتاد میلادی، همکاری میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه همچنان ممکن بود و اصل «منافع ملی» معنا و مفهوم داشت و خودش موضوع بحث نبود.

وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین معتقد است که هر دولتی در ایالات متحده امروز با “خصومت مداوم” از سوی مخالفان مواجه است.

کیسینجر ادامه داد: این مسئله که چین به یک قدرت مسلط تبدیل شود، برای آمریکا راهبردی غیر منطقی است. تسلط بر جهان یک “مفهوم چینی” نیست، اما این کشور می‌تواند بیش از حد “قوی” شود و این به نفع آمریکا نیست.