کیم جونگ اون برای جلب‌ توجه ترامپ، کره‌جنوبی را تهدید کرد
کیم جونگ اون برای جلب‌ توجه ترامپ، کره‌جنوبی را تهدید کرد
حال آنکه کیم جونگ اون گفته است تازه‌ترین آزمایش‌های موشکی کشورش علیه جنگ‌طلبان نظامی کره‌جنوبی بوده است، رهبر کره‌شمالی اما پیام شفافی هم برای دونالد ترامپ داشته است: در مذاکرات هسته‌ای منعطف شو، در غیر این صورت تحریکات بزرگتری در راه است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی با تایید خبر پرتاب آزمایشی موشک تاکید کرد کیم جونگ اون پنج‌شنبه بر “شلیک قدرتنمایی” یک نوع جدید از تسلیحات هدایت‌شونده تاکتیکی برای “ارسال پیام هشدار به رقبای جنوبی‌ خود” نظارت کرد. این گزارش یک روز پس از شلیک آنچه کره‌جنوبی از آن به عنوان دو موشک بالستیک کوتاه‌برد یاد کرد و تاکید کرد در سمت شرقی دریایی که شبه جزیره کره را تقسیم می‌کند سقوط کرده است، منتشر شد.

با اینکه گزارش مذکور تنها سئول را مورد انتقاد قرار داد و هیچ اشاره‌ای به ترامپ یا آمریکا نداشت، اما “اقداماتی برای معرفی تسلیحات تهاجمی فوق مدرن” و “برگزاری مانورهای نظامی” را دلیل این تحرکات دانست. کره‌جنوبی در رایزنی با آمریکا ابراز نگرانی کرده است. کره‌شمالی همچنین اخیرا هشدار داد مانورهای مشترکی که این متحدان قصد دارند برگزار کنند، تمایل او به از سرگیری مذاکرات با دولت ترامپ را با خطراتی مواجه می‌کند.

ریشل مینیونگ لی،‌ یک تحلیلگر مستقر در سئول تاکید کرد: برداشت من این است که هدف “شلیک قدرتنمایی” هم آمریکا و هم کره‌جنوبی بود. کره‌شمالی با حذف نام آمریکا از این گزارش، این پیام را ارسال می‌کند که هنوز به مذاکرات با آمریکا تمایل دارد.

این آزمایش‌های موشکی، چند هفته پس از آنکه کیم جونگ اون در دیدار با دونالد ترامپ در منطقه غیر نظامی دو کره نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا ابراز تمایل کرد، نشان‌دهنده نارضاتی از عملکرد واشنگتن است. کیم جونگ اون همزمان با عدم انتقاد از ترامپ تلاش دارد تا به حفظ روابط با رئیس‌جمهوری آمریکا، تسلیحاتی را آزمایش کند که نقض وعده‌اش نباشد، یعنی موشک‌هایی نباشد که به خاک آمریکا برسد.

پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی اما می‌تواند دردسری داخلی برای مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی باشد که ارتقای روابط با پیونگ‌یانگ را محور کانونی دولتش قرار داده است. این امر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را وادار کرده است تا درخواست‌های کیم برای تضمین‌های امنیتی را با تلاش‌های آمریکا برای حفظ این ائتلاف هماهنگ کند.

  • منبع خبر : ایسنا