گام‌‌های روشن بانک قرض الحسنه مهرایران برای ایجاد شفافيت
گام‌‌های روشن بانک قرض الحسنه مهرایران برای ایجاد شفافيت
برایتان مهم است بانکی که پولتان را در آن می‌گذارید، فعاليت شفافي داشته باشد؟ تجربه مؤسساتي را که عملکرد غيرشفافشان تبديل به يك بحران ملي شد به خاطر داريد؟ اصلاً هنگامي كه مي‌خواهيد وام بگيريد، مي‌دانيد معدل حسابتان چقدر است و چگونه محاسبه مي‌شود؟ بانك قرض‌الحسنه مهر ايران كارهايي در اين زمينه كرده است كه هم خدمات اين بانك را متمايز كرده و هم خيالتان را از بابت عملكرد اين بانك راحت مي‌كند.

گام‌‌های روشن بانک قرض الحسنه مهرایران برای ایجاد شفافيت

تجربه موفق یک بانک قرض‌الحسنه از شفافیت در بانکداری

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، برایتان مهم است بانکی که پولتان را در آن می‌گذارید، فعاليت شفافي داشته باشد؟ تجربه مؤسساتي را که عملکرد غيرشفافشان تبديل به يك بحران ملي شد به خاطر داريد؟ اصلاً هنگامي كه مي‌خواهيد وام بگيريد، مي‌دانيد معدل حسابتان چقدر است و چگونه محاسبه مي‌شود؟ بانك قرض‌الحسنه مهر ايران كارهايي در اين زمينه كرده است كه هم خدمات اين بانك را متمايز كرده و هم خيالتان را از بابت عملكرد اين بانك راحت مي‌كند.

شفافیت به چه کاری می‌آید؟

شفافیت در مباحث مالی و همچنین مدیريتي، تعاريف مختلفي دارد، اما تقريباً در تمامي اين تعاريف گوناگون، يک مفهوم مشترک وجود دارد؛ ميزان دسترسي ذي‌نفعان به اطلاعات يک مجموعه. اين مجموعه مي‌تواند يک شركت كوچك، يك كارخانه بزرگ يا يكي از انواع نهادهاي مالي مانند بانك‌ها باشد.

ذی‌نفعان نظام بانکی سه ‌دسته ناظران، سپرده‌گذاران و سهام‌داران هستند. شفافیت، به ‌ناظران این امکان را مي‌دهد تا با شناسايي علائم هشداردهنده، مانع بروز بحران‌هاي بانکي شوند. سپرده‌گذاران از شفافيت، براي انتخاب بانک داراي ويژگي‌هاي مد نظر خود و كسب بيشترين منفعت از سپرده‌هايشان استفاده مي‌كنند. سهامداران نيز با كمك شفافيت است كه براي سرمايه‌گذاري در يك بانك، تصميم‌گيري مي‌كنند. با برقراري شفافيت در نظام بانكي، سپرده‌گذاران و سهامداران نسبت به پيامدهاي تصميم‌گيري‌هاي خود آگاهي كافي خواهند داشت و اين امر، اختلافات بين اين دو گروه و نظام بانكي را به حداقل مي‌رساند.

اطلاعات مالی شفاف، علاوه بر آثار مستقیم اقتصادی، شیوه‌هاي مديريتي و مديران بانکي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. ارتقاي سطح پاسخگويي مديران، يکي از اهداف و آثار شفافيت است. بدون شفافيت، نحوه پاسخگويي مديران تقريباً غيرممکن و داراي ابهامات زيادي خواد بود. از سوي ديگر، در صورت فقدان شفافيت، نمي‌توان اطلاع دقيقي از ريسک‌هاي بانكي به‌دست آورد.