گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیر ماه
گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیر ماه
امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیرماه خبر داد.

امیر دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز سه‌شنبه در یادداشتی اعلام کرد: با نزدیک شدن به ۱۶ تیرماه و آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، فشار کشورهای اروپایی برای وادارسازی کشورمان به تداوم اجرای تعهدات پذیرفته شده در برجام بدون انجام تعهدات متقابل سایر طرف‌ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی که مصداق «وقاحت سیاسی» است، خاطرنشان کرد: بازی تحریمی ترامپ، دو روی یک سکه است که نقوش آن پس از گذشت یک سال از گفت‌وگوهای بی‌حاصل با اروپا بیش از پیش در حال نمایان شدن است.

نماینده مقام معظم رهبری ادامه داد: براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از ۱۶ تیرماه گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از «صبر» جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد امریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدود سازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ماه و همزمان با سالگرد خروج غیرقانونی دولت آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم اقدامات عملی از سوی گروه ۱+۴ در تامین منافع ایران براساس برجام، اعلام کرد که ایران برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد.

در این راستا ایران در مهلتی ۶۰ به شرکای برجام فرصت تا نسبت به تامین منافع ایران اقدام کنند و در غیر این صورت، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران اجرا می‌شود.