گرانترین گرانی ها را با روحانی تجربه کردیم
گرانترین گرانی ها را با روحانی تجربه کردیم
وقتی از گرانی سخن به میان می آید، شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد که یک روزی سیب‌ زمینی هر کیلو ۷ هزار تومن، پیاز هر کیلو ۱۲ هزار تومن و حتی بادمجان به کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. اما در سایه بی‌تدبیری دولت حتی نان، ماکارونی و لبنیات نیز به میزانی گران گران شده‌است که زندگی را برای جامعه متوسط هم دشوار نموده است.

از آغاز سال نو تا کنون فعالان بازار برنج از به راه افتادن شایعه‌ای در بازار برنج سخن می‌گویند که این شایعه ایشان را بر این باور رسانیده که معتقدند کمبود تولید برنج و از بین رفتن شالی‌ها بر اثر بروز سیل موجب افزایش قیمت این کالا تا مرز ۲۰ هزار تومان برای هر کیلو شده‌است و در فضای بازار داغ این شایعات هیچ خبری از اظهار‌نظر مقامات دولتی یا بازرسی‌های نهاد‌های نظارتی وجود ندارد. شاید هم هنوز برای اجرای «شو» با دوربین رسانه ملی کمی زود بوده باشد ابتدا باید صدای اقشاری به در آید سپس دولت شوی رسانه ای خود را آغاز نماید. به گفته فعالان بازار گوشت و مرغ در طول سال گذشته که بازار این دو کالا دچار آشفتگی شده‌بود، صادرات دام زنده آزاد شد و این امر تعجب هر عقلمندی را بر انگیخت .

وزارت جهاد کشاورزی هر از گاهی صادرات مرغ را آزاد یا ممنوع اعلام می‌کرد و به این ترتیب مسئولان ستاد تنظیم بازار سال گذشته را به آزمون و خطا گذراندند و نتیجه آن شد که مرغ هر کیلو ۵ هزار تومانی به هر کیلو ۱۷ هزار تومان و گوشت کیلویی ۳۵ هزار تومانی به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافت و باعث شد ایران در کنار کشور‌هایی مانند سوئیس، نروژ، ایسلند، کره‌جنوبی، هنگ ‌کنگ، اتریش و ژاپن در زمره گران‌ترین کشور‌ها برای خرید یک کیلو گوشت قرار گیرد و در این میان تعدادی از واردکنندگان و دلالان با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی حساب‌های بانکی‌شان را پر کردند.  این‌روزها، قیمت انواع کالا روزانه گران می‌شود. به طوری که بعد از گرانی قیمت شکر، برنج، خرما و حبوبات و لبنیات، روز گذشته نوبت به گرانی نان، ماکارونی و انواع کنسرو رسید. قیمت نان بربری از هزار تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت و سایر نان‌ها نیز در نوبت گرانی قیمت‌ها صف بسته اند. هرچند که رئیس اتحادیه نان سنتی افزایش قیمت‌ها را تکذیب می کند، اما همچنان نانوایان آزاد پز و دولتی در تهران و شهرستان‌ها به بهانه افزایش قیمت هزینه ها، قیمت را گران کرده‌اند. ماکارونی نیز با رشد ۷۵ درصدی در صدر اخبار گرانی‌ها قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود که داستان همچنان ادامه خواهد داشت.

ظرف این یکی دو روز گذشته شاهد بودیم رئیس جمهور حسن روحانی طی یک نامه به ۴ وزیر دستور داده است که جریان گرانی را نظارت کنند و احتمالا نگذارند از دلاری ۲۰ هزار تومان که شایعات آن در بازار شنیده میشود، تجاوز کند.  بنظر میرسد این نامه رئیس جمهوری هم نوعی شوی رسانه ای بیشتر نبود چرا که قبل از انجام هرکاری، دولت و وزیران‌شان بهتر است با رانتخواری‌ها، دلالی‌ها و شرکت‌های سوء‌استفاده‌کننده در این شرایط اقتصادی کشور مقابله کنند، سپس به دنبال تشکیل کمیته ویژه، نامه‌نگاری و اجرای شو بیفتند؛ چراکه مشکلات فعلی اقتصادی با گفتار درمانی و این راهکار‌های نخ‌ نماشده در بازار سیاسی کشور حل نمی‌شود. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان