“گرانی بنزین” برای کاهش تلفات جاده‌ای
“گرانی بنزین” برای کاهش تلفات جاده‌ای

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از سناریوی “گرانی بنزین” برای کاهش تلفات جاده‌ای خبر داد و گفت: پیشنهاد کاهش سرعت ده کیلومتری در جاده‌های برون شهری هنوز به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نرسیده است. مهرداد تقی زاده افزود: این پیشنهاد، یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای است و باید در کمیسیون ایمنی راهها که شامل حدود […]

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از سناریوی “گرانی بنزین” برای کاهش تلفات جاده‌ای خبر داد و گفت: پیشنهاد کاهش سرعت ده کیلومتری در جاده‌های برون شهری هنوز به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نرسیده است.

مهرداد تقی زاده افزود: این پیشنهاد، یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای است و باید در کمیسیون ایمنی راهها که شامل حدود بیست دستگاه اجرایی و سازمان است مطرح و به تصویب برسد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در کمیسیون ایمنی، نظرات مختلفی برای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد که این یکی از نظرات است اما عده دیگری از اعضا، معتقدند افزایش دقت دوربین‌های کنترل سرعت می تواند مؤثرتر باشد.
وی افزود : یکی از دلایل بالا بودن نرخ تلفات جاده ای در ایران، خودرو محور بودن سفرهای بین جاده‌ای است که خود آن نیز، ناشی از ارزان بودن قیمت سوخت و بی رغبتی برای استفاده از حمل و نقل ریلی و عمومی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان تلفات جاده ای در سال گذشته را ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: برای کاهش تلفات جاده ای باید در بخش زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری جدی صورت پذیرد که نقشه راه ایمنی کشور در این زمینه با سه سناریوی مختلف تهیه و برای تصویب به مقامات دولتی و معاون اول رئیس جمهور ارجاع شده است.
وی افزود: در سناریوی اول، با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی تلفات جاده ای در سال ۱۴۰۶ به ۱۵ هزار نفر کاهش می یابد و در سناریوی دوم، با سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تلفات جاده ای در ده سال آینده به ۱۳ هزار نفر می رسد و در آخرین سناریو، با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی، در سال دهم تلفات جاده ای به ۹ هزار نفر کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد : در صورت حرکت با همین وضعیت فعلی، تلفات جاده ای در سال ۱۴۰۶ به ۱۹ هزار نفر خواهد رسید.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور افزود: سناریوی اول شامل انجام اقدامات ایمنی سازی جاده هدایت و سناریوی دوم شامل افزایش سهم حمل و نقل عمومی و واقعی کردن قیمت سوخت است اما سناریوی سوم، هر دو سناریو می شود.