گرمایش زمین از حد هشدار گذشت/ دمای زمین ۳ درجه گرم‌تر می‌شود
گرمایش زمین از حد هشدار گذشت/ دمای زمین ۳ درجه گرم‌تر می‌شود
یک مطالعه جدید نشان می دهد میزان انتشار گازهای گلخانه ای توسط نیروگاهها و خودروهایی که تا به امروز در جهان به کار گرفته شده اند تا بدان حد زیاد است که گرمایش زمین را از حد هشدار گذرانده اند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از نیواطلس، در سال‌های اخیر تردیدی باقی نمانده که شدت گرمایش زمین افزایش یافته و فرصت اندکی برای جبران خسارات وارده به محیط زیست باقی مانده است، اما پژوهش تازه ای که در این مورد انجام شده نشان می‌دهد تعداد نیروگاه‌های برق و خودروهای مورد استفاده در جهان تا بدان حد بالاست که هم اکنون نیز میزان گرمای زمین را از حد ایمن و قابل جبران فراتر برده و ضروری است بشر برای کاهش خسارات وارده هر چه سریع‌تر برای استفاده گسترده‌تر از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند.

بر اساس توافقنامه پاریس که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، کشورها باید تلاش کنند تا گرمایش زمین تا سال ۲۱۰۰ از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر نرود تا خطراتی همچون وقوع توفان‌های شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و به نابودی کشیده شدن کشاورزی و غیره کاهش یابد.

اما تلاش‌های انجام شده در این زمینه کافی نبوده و پیش بینی‌ها حاکیست دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ سه درجه گرم‌تر می‌شود.

پژوهش انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا حاکیست تداوم فعالیت نیروگاه‌ها و خودروهایی که فعلاً در جهان فعال هستند به تولید ۶۵۸ گیگاتن دی اکسید کربن و رهاشدن آن در جو کره زمین می‌انجامد که برابر با دو سوم دی اکسیدکربن مورد نیاز برای افزایش ۲ درجه‌ای گرمای زمین است. برای اینکه این افزایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد، نیروگاه‌های برق که معمولاً ۴۰ سال فعالیت می‌کنند باید در ۲۵ سالگی تعطیل شوند.

از سوی دیگر برای تحقق این هدف باید انتشار دی اکسید کربن در جو زمین تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد که امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد. زیرا بر اساس اطلاعات موجود قرار است طی سال‌های آینده نیروگاههای برق متعددی در سراسر جهان ساخته شوند که ۱۸۸ گیگاتن دی اکسیدکربن اضافی تولید خواهند کرد. بنابراین نمی‌توان به حفظ محیط زیست و کاهش سرعت افزایش دمای کره زمین در آینده نزدیک خوشبین بود.

  • منبع خبر : مهر