گروه واگنر: از مسکو تدارکات نرسد عقب‌نشینی می‌کنیم
گروه واگنر: از مسکو تدارکات نرسد عقب‌نشینی می‌کنیم
حدود ده ماه از تقلای نظامیان روس برای تصرف باقی شهر کوچک و ویران اما راهبردی «باخموت» در شرق اوکراین می‌گذرد. کی‌یف می‌گوید با چنگ و دندان از این شهر که روسیه آن را پله‌ای برای حمله به شهرهای دیگر می‌داند، در برابر گروه واگنر و نیز ارتش روسیه دفاع خواهد کرد.

حدود ده ماه از تقلای نظامیان روس برای تصرف باقی شهر کوچک و ویران اما راهبردی «باخموت» در شرق اوکراین می‌گذرد. کی‌یف می‌گوید با چنگ و دندان از این شهر که روسیه آن را پله‌ای برای حمله به شهرهای دیگر می‌داند، در برابر گروه واگنر و نیز ارتش روسیه دفاع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، با سپری شدن ماه‌ها از زمان آغاز درگیری در شهر راهبردی «باخموت» و بروز نشانه‌هایی از وجود اختلاف بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای مزدور گروه واگنر، فرمانده این گروه تهدید کرده است که اگر مسکو به موقع و فوری مهمات لازم را به آن‌ها ارسال نکند اوضاع به همین شکل پیش نخواهد رفت.

این در حالی است که در آنسوی میدان نبرد، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرده است که ارتش این کشور توانسته است همچنان کنترل یکی از مسیرهای اصلی تدارکاتی به شهر باخموت را حفظ کند.

سرهئی چرواتی، سخنگوی نیروهای اوکراینی در شرق این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد: چند هفته است که روس‌ها درباره بستن جاده موسوم به «شاهراه حیات» و همچنین کنترل مداوم آتش بر روی آن دم می‌زنند. بله، قبول دارم که شرایط در آنجا واقعا دشوار است… (اما) نیروهای دفاعی اوکراین به روس‌ها اجازه نداده‌اند که مسیر تدارکاتی ما را قطع کنند.

به گزارش یورونیوز، «شاهراه حیات» نامی است که به جاده‌ بین شهر ویران‌شده‌ باخموت و شهر همجوار آن «چاسیو یار» به فاصله‌ی هفده کیلومتری در غرب اطلاق می‌شود.

این فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۵۸ حمله روسیه را طی شبانه روز گذشته در امتداد جنوب منطقه دونتسک دفع کرده‌اند.

هرچند که شهر همجوار «چاسیو یار» در ارتفاعات بالاتری نسبت به شهر باخموت قرار دارد و گمان می‌رود که نیروهای اوکراینی استحکامات دفاعی خود را در آنجا ایجاد کرده باشند؛ اما به گفته تحلیلگران نظامی اگر شهر باخموت سقوط کند، شهر «چاسیو یار» هدف بعدی حملات روسیه خواهد بود.

انتقاد فرمانده گروه واگنر از سران نظامی روسیه با چاشنی تهدید

یوگنی پریگوژین که به عنوان فرمانده گروه واگنر روسیه بارها ادعاهای تأیید نشده‌ای از پیشروی نیروهای تحت امرش کرده است، در یک بیانیه صوتی که عصر شنبه منتشر شد، گفت که نیروهایش توانسته‌اند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر دیگر نیز در باخموت پیشروی کنند و تنها ۳ کیلومتر مربع از شهر در دست اوکراین قرار دارد.

پریگوژین این را هم افزود که برای تصرف این چند ده متر ۹۴ سرباز خود را را از دست داده است. وی خاطرنشان کرد که «اگر مهمات بیشتری داشتیم، میزان تلفات پنج برابر کمتر می‌شد.»

پریگوژین در مورد ادعاهای مکرر کرملین مبنی بر پیشبرد امور در اوکراین مطابق با برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام شده گفت: «روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد.»

وی با متهم کردن فرماندهان ارشد نظامی روسیه به فریب کاری در مورد جنگ گفت: «باید از فریب دادن مردم و گفتن این که همه چیز خوب است دست برداریم.»

وی در مصاحبه ویدئویی تقریبا یک ساعت و نیمه خود، نامه‌ای را خواند که روز جمعه برای سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه فرستاده بود و در آن اولتیماتوم داد که اگر وزارت دفاع روسیه فورا مهمات مورد نیاز را تامین نکند، مزدوران خود را از باخموت بیرون خواهد کشید.

پریگوژین به تحقیر رهبران نظامی روسیه ادامه داد و گفت که دستاوردهای نظامی ارتش روسیه در اوکراین خنده دار بوده است. «ما [از زمان آغاز جنگ] چه کردیم؟ ارتش روسیه – دومین ارتش در جهان – را به چه چیزی تبدیل کرده‌ایم؟ کی میدونه … ما چه ارتشی هستیم که نمی‌توانیم از پس اوکراین ریزه میزه بر بیاییم؟»

آیا اوکراین عنصر غافلگیری را از دست داده است؟

 

در حالیکه روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با محکوم کردن حملات گسترده روسیه به شهرهای مختلف اوکراین، وعده داده بود که نظامیان کشورش مقدمات حمله متقابل علیه نیروهای مسکو را تدارک خواهند دید، اما بررسی تصاویر هوایی از منطقه درگیری از آمادگی نیروهای ارتش روسیه حکایت دارد.

 

بر اساس گزارش‌ها، آماده سازی اوکراین برای حمله متقابل علیه نیروهای روسیه تقریبا کامل شده و این حملات هر لحظه و از هم اکنون می‌تواند آغاز شود. با این حال، با توجه به بررسی‌های انجام شده از تصاویر هوایی، به نظر نمی‌رسد بتوان انتظار یک نتیجه مطلوب را برای اوکراین متصور شد؛ علت آن هم مشخص است چرا که اوکراین قابلیت عنصر غافلگیری خود را از دست داده است.

درست قبل از زمستان سال گذشته بود که اوکراین در یک حمله متقابل غافلگیرانه، موفق شد بخش‌های زیادی از سرزمین‌های اشغال شده را پس بگیرد؛ اما این بار روسیه ماه‌ها فرصت داشته تا خود را برای چنین حمله‌ای آماده کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش روسیه بر شمار سربازان و تجهیزات خود در منطقه افزوده است. بر این اساس، روسیه برای جلوگیری از تهاجم نیروهای اوکراینی، در امتداد خطوط مقدم، سنگرهای طولانی همراه با مهمات ایجاد کرده است.