گزارش عملکرد سال ۹۶ سامانه اشتراک نشریات کشور منتشر شد
گزارش عملکرد سال ۹۶ سامانه اشتراک نشریات کشور منتشر شد

گزارش عملکرد سال ۹۶ سامانه اشتراک نشریات کشور منتشر شد. این طرح البته، پس از اجرا طی یک دوره چهارساله، البته ۱۵ بهمن ماه امسال متوقف و تعطیل شد.  طرح اشتراک نشریات کشور ۴ سال قبل و با هدف کمک به اقتصاد مطبوعات، افزایش سرانه مطالعه و بهره‌برداری مردم از نشریات، از سوی معاونت امور […]

گزارش عملکرد سال ۹۶ سامانه اشتراک نشریات کشور منتشر شد. این طرح البته، پس از اجرا طی یک دوره چهارساله، البته ۱۵ بهمن ماه امسال متوقف و تعطیل شد.

 طرح اشتراک نشریات کشور ۴ سال قبل و با هدف کمک به اقتصاد مطبوعات، افزایش سرانه مطالعه و بهره‌برداری مردم از نشریات، از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد اما در نیمه بهمن ماه سال جاری و در پی درخواست اهالی مطبوعات و بررسی این درخواست از سوی شورای سیاستگذاری آن، طرح یادشده متوقف و تعطیل شد.

همان زمان، مهران عباسی انارکی مشاور معاون امور مطبوعات گزارش عملکرد سال ۹۶ سامانه اشتراک نشریات کشور منتشر شد. این طرح البته، پس از اجرا طی یک دوره چهارساله، البته ۱۵ بهمن ماه امسال متوقف و تعطیل شد.

طرح اشتراک نشریات کشور ۴ سال قبل و با هدف کمک به اقتصاد مطبوعات، افزایش سرانه مطالعه و بهره‌برداری مردم از نشریات، از  ی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل به محاق رفتن این طرح را «ترجیح دادنِ پرداخت یارانه مستقیم به رسانه‌ها به طرح‌های حمایتی از این قبیل، از سوی اهالی مطبوعات» عنوان کرده بود.

وی در عین حال اطمینان داد که تعهدات مالی این طرح با مشارکت کنندگان آن، تسویه و مابه‌التفاوت مبالغ مربوطه، به حساب آنها واریز خواهد شد و در این باره تاکید کرده بود که این کار هم پس از بررسی دقیق و راستی‌آزمایی در خصوص ارسال نشریات به مشترکین و دریافت نشریات توسط آنها، انجام خواهد شد.

یادآوری می‌شود، آذرماه امسال «سمیرا بندگان» مدیر طرح اشتراک نشریات کشور گفته بود: با توجه به مصوبه یک آذر ۹۶ کمیته سیاستگذاری طرح اشتراک نشریات، از ۱۵ آذر تا ۱۵ دیماه امسال، امکان خرید نشریاتِ موجود در سامانه اشتراک و تمدید دوره اشتراک آن‌ها در این طرح، میسر نیست تا در این مدت یک ماهه، با بررسی نظرات مدیران رسانه ها، نسبت به ادامه یا توقف آن، تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

وی ضمن اذعان به این نکته که حضور نشریات در این طرح نسبت به سال ۹۵ کمتر شده است، درباره دلیل هم عنوان کرده بود: دارا بودن ضریب کیفی بالا و بر اساس شیوه جدید در سال ۹۶، نظم در انتشار و داشتن لیست بیمه برای نشریات با دوره انتشار روزنامه، هفته‌نامه و دوهفته‌نامه، شاید علت اصلی کاهش تقاضای نشریات بوده است.

همچنین به گفته مدیر طرح اشتراک نشریات کشور بودجه مصرف شده در سامانه اشتراک نشریات کشور در سال ۹۶ بسیار کمتر از مقداری بوده که در سال گذشته و با نظر نمایندگان تشکل‌های مدیریتی مطبوعات برای آن در نظر گرفته شده بود؛ به عبارت دقیق‌تر در حالی که در سال گذشته بودجه‌ای در حدود ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتراک نشریات در نظر گرفته شده بود، تا آذرماه امسال تنها در حدود ۴ میلیارد تومانش، برای طرح هزینه شده است.

به گزارش مهر، در دوره اجرای این طرح، متقاضیان اشتراک نشریات در سراسر کشور می‌توانستند با مراجعه به سامانه مربوطه (eshterak.ir) و استفاده از آن، نشریات مورد نظر خود را تا سقف ۵۰ درصد تخفیف، مشترک شوند. مبلغ اشتراک نشریه هم بر اساس قیمت پشت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شد و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکان، ثابت باقی می‌ماند.

روال اِعمال تسهیلات ویژه‌ای که در این طرح برای نشریات در نظر گرفته شده بود، به این شکل بود که سامانه مربوطه مبلغ تسهیلات اشتراک را (تا ۵۰ درصد قیمت اشتراک) از کل هزینه کم، و مابقی را، مشترک پرداخت می‌کرد. بر همین اساس، حمایت برای روزنامه‌ها تا سقف ۵۰۰۰ ریال و نشریات با قطع روزنامه تا سقف ۷۰۰۰ ریال و مجلات نیز تا سقف ۵۰۰۰۰ ریال در هر شماره عنوان شده بود؛ به عنوان مثال چنانچه بهای یک ماهنامه ۴۰ هزار ریال و سهم حمایت از این ماهنامه ۱۸۰۰۰ ریال تعیین شده بود، الباقی (۲۲۰۰۰ ریال) توسط مشترک پرداخت می‌شد.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی این طرح، هر شهروند بر اساس تلفن همراه واحد، می‌توانست حداکثر تا ۳ نشریه (حداکثر یک روزنامه و دو نشریه) را مشترک شود. سقف اشتراک برای روزنامه‌ها و مجلات ۳۰۰۰ ضرب در ضریب کیفی همان نشریه بود؛ یعنی به عنوان مثال نشریه‌ای با ضریب کیفی ۷۰ میتوانست از حمایت ۲۱۰۰ مشترک بهره‌مند شود. هزینه توزیع نشریات هم به این صورت محاسبه و به مجریان توزیع پرداخت می‌شد: هزینه توزیع روزنامه در تهران ۵۰۰۰ ریال، کلانشهرها ۳۵۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۲۵۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۲۰۰۰ ریال است. همچنین هزینه توزیع مجله در تهران ۶۰۰۰ ریال، کلانشهرها ۴۵۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۳۵۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۳۰۰۰ ریال بود.