گنج‌هایی در مناطق محروم نهفته است که می تواند کشور را متحول کند
گنج‌هایی در مناطق محروم نهفته است که می تواند کشور را متحول کند

معاون اول رئیس جمهور گفت:در برخی از مناطق محروم کشور گنج هایی نهفته است که می تواند کشور را متحول کند که نمونه آن سواحل دریای عمان است  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت، گفت: یکی از مباحثی که در دستور کار دولت قرار […]

معاون اول رئیس جمهور گفت:در برخی از مناطق محروم کشور گنج هایی نهفته است که می تواند کشور را متحول کند که نمونه آن سواحل دریای عمان است

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت، گفت: یکی از مباحثی که در دستور کار دولت قرار دارد و مردم نیز در جریان آن هستند اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در واقع با این هدف اعلام شد که اقتصاد کشور را به مرحله ای از مقاومت و تاب آوری برسانیم که بتواند در برابر تکانه های داخلی و خارجی مقاومت کند و آسیب نبیند.

وی افزود: مهمترین تکانه اقتصادی که در دوران جمهوری اسلامی با آن روبرو بوده ایم و مردم را آزرده است، تحریم هایی بوده که قدرت های استکباری و غربی به بهانه های واهی علیه ملت ایران اعمال کردند و هنوز هم تهدید می کنند که مجددا تحریم ها را بازخواهیم گرداند.

جهانگیری با بیان اینکه البته گوش ما از اینگونه تهدیدات پر شده است، خاطرنشان کرد: مهم این است که اقتصاد کشور بتواند با فرض اینکه غربی ها دیوانگی کنند و بخواهند دوباره اقدامی انجام دهند، بتوانیم اقتصاد کشور را از گردنه ها عبور داده و به سرمنزل مقصود برسانیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته مسئولین جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش دارند که از طریق منطق و گفتگو اجازه ندهند که غربی ها هرکاری که می خواهند انجام دهند و تلاش مسئولین این است که افکار عمومی و فضای بین المللی را علیه آنها بسیج کنیم اما در عین حال باید خودمان را برای روزهای سخت که اگربخواهند دست به اقدامی بزنند آماده کنیم و برنامه مناسب داشته باشیم که در همین راستا بهترین سند که در اختیار ما قرار دارد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا بشود باید پنج رویکرد اصلی آن در همه سازمانها، دستگاه ها، قوای سه گانه، نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی به طور جدی حاکم باشد و دو رویکرد مهم اقتصاد مقاومتی عدالت بنیانی و مردمی بودن اقتصاد است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت زمانی ارزش دارد که آحاد یک جامعه طعم پیشرفت را بچشند، تصریح کرد: مردم یک کشور زمانی طعم توسعه و پیشرفت را احساس می کنند که عدالت در جامعه برقرار باشد.

جهانگیری اضافه کرد: اگر به دنبال رضایت شهروندان کشور هستیم باید درصدد مستقر کردن عدالت در جامعه باشیم و باید بدانیم که اجرای عدالت جزء سخت ترین کارهاست و امیرالمومین علی (ع) که شهید راه عدالت است وقتی در جامعه اسلامی پس از پیامبر می خواست که عدالت را مستقر کند، در این مسیر به شهادت رسید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بدترین تعریف از عدالت محدود کردن آن به مسائل اقتصادی است، اظهار داشت: مردم باید در همه زمینه ها طعم عدالت را بچشند و باید احساس کنند که با فقر، تبعیض و فساد مبارزه می شود.

وی افزود: باید همه آحاد یک کشور از فرصت های مناسب برخوردار باشند و به عنوان مثال شرایط علم آموزی باید برای کسی که در پایتخت و یا استان سیستان و بلوچستان زندگی می کند شرایطی برابر باشد.

وی با اشاره به سخنان هفته های گذشته مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان در سخنان خود فرمودند که اگر چه در خیلی از زمینه ها پیشرفت داشته ایم اما در زمینه عدالت آنطور که باید پیشرفت نکرده ایم و از خداوند و مردم باید به این دلیل عذرخواهی کنیم.

جهانگیری افزود: این سخنان رهبر معظم انقلاب نشان دهنده اهمیت عدالت است که وقتی عملکرد مسئولین در این زمینه خوب نبوده است، مقام معظم رهبری می گویند که باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم و به دنبال اجرای عدالت باشیم.

معاون اول رئیس جمهور یکی از عرصه های عدالت را عدالت منطقه ای دانست و گفت: متأسفانه برخی استان های کشور در مقایسه با برخی دیگر دارای محرومیت بیشتری هستند و هر چقدر که برای توسعه این استان ها سیاستگذاری کرده ایم تا سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این مناطق بیشتر شود، متأسفانه هنوز هم عقب ماندگی در این استان ها زیاد است.

جهانگیری با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در توجه و رسیدگی به مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد: در همین دولت وقتی گفته شد که همه استان ها به جز استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار هستند، دلیل آن را جویا شدیم و گفتند که گازرسانی به این استان توجیه اقتصادی ندارد اما نظر دولت این بود که نباید به این دلیل مردم یکی از استان های کشور از این نعمت محروم باشند به همین دلیل دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و خط لوله گاز امروز به زاهدان رسیده و به زودی در شهرستان های استان نیز توزیع خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در گازرسانی، تأمین آب آشامیدنی و راهسازی در روستاهای کشور افزود: در چهار سال ابتدایی دولت تدبیر و امید تقریباً به اندازه تمام دوره های گذشته به روستاهای کشور گازرسانی شد به گونه ای که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و فقط در مدت ۴ سال دولت یازدهم به ۱۱ هزار روستا گازرسانی شد.

جهانگیری افزود: البته در برخی از مناطق محروم کشور گنج هایی نهفته است که می تواند کشور را متحول کند که نمونه آن سواحل دریای عمان است که گنجی فراموش شده است و بهترین فرصت برای توسعه در این منطقه قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت به طور جدی در تلاش است مسأله بیکاری را مرتفع کرده و اقتصاد کشور را با اتکاء به اقتصاد مقاومتی توسعه دهد، خاطرنشان کرد: دستاوردهای اقتصادی سال ۹۶ بسیار خوب بوده و از نظر رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده، سال ۹۶ جزء سالهای نمونه است البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با جدیت در این مسیر تلاش کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: باید شرایطی در کشور مهیا شود که هیچ ایرانی احساس نکند که امنیت او در حال آسیب است چرا که بیکاری ده ها آسیب با خود به همراه دارد و روح و کرامت انسان را در برابر خانواده اش آزرده می کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از همه کسانی که به ایران و ملت ایران علاقمند هستند می خواهم که در چرخه اقتصاد کشور قدم بگذارند و برای اشتغالزایی تلاش کنند چرا که ایران استعدادها و ظرفیت های متعددی دارد که نه تنها برای خود بلکه می تواند برای کشورهای دیگر نیز فرصت شغلی ایجاد کند.

جهانگیری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم که از ابتدای انقلاب اسلامی دنبال شده این بوده که مردم در کارخانه ها سهامدار شوند و احساس کنند که مالک هستند و این موضوع در دوره های گذشته دنبال شده و در دولت نهم و دهم مقام معظم رهبری با بزرگواری با اجرای طرح سهام عدالت موافقت کردند و نتیجه آن این شد که تعدادی از کارخانه ها به مردم واگذار شوند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته این طرح به گونه ای اجرا نشد که مردم احساس مالکیت کنند و مبالغی که در قالب سود سهام عدالت به مردم پرداخت شده نباید منتی بر سر مردم باشد چرا که این سود متعلق به سهام خود مردم بوده است.

جهانگیری با یادآوری اینکه وقتی قرار شد سود سهام عدالت در کشور توزیع شود عده ای مخالفت کردند و گفتند که این پول ها را از کارخانه ها بیرون نبرید، افزود: در پاسخ این افراد گفتیم مردم صاحب این سهام شده اند و حق مالکیت خود را پرداخت کرده اند. چگونه است که افراد ثروتمند و میلیاردر سود سهام خود را دریافت می کنند و مردمی که سودشان ۱۵۰ هزار تومان است نباید دریافتی داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: سهام عدالت برای سهامداران دارای دو امتیاز است یکی آنکه مبلغ سهام را پرداخت کرده اند و مالک این سهم هستند و باید هر ساله سود سهم خود را دریافت کنند.

جهانگیری افزود: دومین نکته این است که در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی سهامداران می توانند مالکیت سهم خود را انتقال دهند و آن را بفروشند که البته من توصیه می کنم این کار را انجام ندهند زیرا این سهم می تواند برایشان استفاده های مختلف داشته باشد مثل اینکه می توانند آن را به عنوان وثیقه ارائه دهند.