گوترش: امیدواریم جنگ اوکراین در ۲۰۲۳ به پایان برسد/ اسرائیل به راه‌کار دو کشوری پایبند باشد
گوترش: امیدواریم جنگ اوکراین در ۲۰۲۳ به پایان برسد/ اسرائیل به راه‌کار دو کشوری پایبند باشد
دبیرکل سازمان ملل در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد، جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. وی همچنین از تمامی کشورها خواست تا با "تهدیدات تروریستی" مقابله کنند و به دولت راست جدید رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که هیچ جایگزینی برای راهکار "دو کشوری" وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد، جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. وی همچنین از تمامی کشورها خواست تا با “تهدیدات تروریستی” مقابله کنند و به دولت راست جدید رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که هیچ جایگزینی برای راهکار “دو کشوری” وجود ندارد.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در آخرین کنفرانس خبری سال ۲۰۲۲ اظهار کرد: هیچ چشم‌اندازی در آینده نزدیک برای مذاکرات جهت پایان دادن به جنگ در اوکراین نمی‌بینم و به نظرم این درگیری ادامه خواهد یافت اما امیدوارم بتوانیم هر آنچه ممکن است را برای توقف “مخرب‌ترین” درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام دهیم.

وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به مسئله کنونی افغانستان عنوان داشت: ما از طالبان می‌خواهیم تا از تمامی گروه‌های قومی در دولتش استفاده کند، حق تحصیل دختران در تمامی مقاطع و کار کردن زنان را به آن‌ها بازگرداند و تمامی فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان را متوقف کند.

آنتونیو گوترش با تاکید بر اراده سازمان ملل متحد درخصوص خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره افزود: جامعه جهانی نیز باید این هدف را که برای صلح و امنیت در شرق آسیا و همچنین جهان اساسی است، دنبال کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ارائه توصیه‌هایی به مدیران تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر اظهار کرد: شما مسئولیتی در حفظ آزادی بیان دارید و در عین حال باید اطمینان حاصل کنید تا پای نفرت پراکنی و عقاید تندرو از جمله دیدگاه‌های نئو-نازی و نژاد پرستی به این شبکه‌های اجتماعی باز نشوند.

این دبیرکل در آستانه سال نو میلادی تاکید کرد: با نگاهی به سال ۲۰۲۲ متوجه می‌شویم که مسائل و مشکلات متعددی از جمله بحران هزینه و مخارج زندگی و رشد نابرابری در فقیرترین کشورها وجود داشته‌اند اما هم‌زمان با پشت سر گذاشتن این سال، ما تلاش می‌کنیم تا علیه نومیدی‌ها مبارزه کنیم و راهکارهای واقعی را بیابیم.

وی با اشاره با توافقنامه‌هایی که در ماه ژوئیه توسط سازمان ملل و ترکیه جهت از سرگیری ارسال غلات از اوکراین و صادرات غذا و کود از روسیه منعقد شد، گفت: صادرات گندم روسی سه برابر شده است و سازمان ملل متحد به دنبال احتمال صادرات آمونیاک روسی از طریق بنادر دریای سیاه است.

آنتونیو گوترش در ادامه درخصوص زندانیان روسی و اوکراینی افزود: سازمان ملل متحد همچنین مشتاق است تا تبادل سریع اسرای جنگی اوکراینی و روسی قبل از کریسمس ارتدوکس که هر دو کشور آن را در ماه ژانویه جشن می‌گیرند، انجام شود.

گوترش پیرامون مسئله تروریسم ضمن محکومیت هرگونه افراط‌گرایی از جمله نئو-نازیسم، نژاد پرستی، یهود ستیزی و مسلمان ستیزی در کشورهای غربی یا هر کجای جهان، اظهار کرد: مسلما این نوع رفتارها نوعی تهدید محسوب می شوند و ما با اراده راسخ خود باید با این تهدید مبارزه کنیم.

وی درخصوص ساز و کار سه‌جانبه پیشنهادی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه میان این کشور، روسیه و سوریه برای پایان دادن به درگیری ۱۱ ساله سوریه عنوان داشت: سازمان ملل هنوز در این خصوص گفت‌وگو و رایزنی نکرده و اظهار نظر درباره چنین پیشنهادی زود است. در حال حاضر نگرانی اصلی سازمان ملل در سوریه تجدید مکانیسم کمک‌های بشردوستانه فرا-مرزی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان در رابطه با درگیری دیرینه میان رژیم صهیونیستی و فلسطین گفت: سازمان ملل درخصوص محکوم کردن هرگونه خشونت علیه فلسطینی‌ها صریح و نسبت به این خشونت‌ها نگران است زیرا ما معتقدیم هیچ برنامه جایگزینی برای راهکار “دو کشوری” وجود ندارد. ما همچنین نسبت به دولت آتی اسرائیل و اقداماتی که احتمالا انجام خواهند داد، نگران هستیم. به نظرم این مسئله بسیار مهم است که جامعه جهانی به این دولت خاطرنشان کند، هیچ جایگزینی برای راهکار “دو کشوری” وجود ندارد و هیچ اقدام تکجانبه‌ای این راهکار را نباید زیر سوال ببرد.

  • منبع خبر : ایسنا