گوچی ایرانی بر تن گوچی و شاهزاده های پارسی
گوچی ایرانی بر تن گوچی و شاهزاده های پارسی

چهار دهه پیش زمانی که بازیکنان تیم ملی کت و شلوارهای خود را برای سفر طولانی به آرژانتین و ماردل پلاتا پرو می کردند، هاکوپیان گام های اولیه برای تبدیل شدن به یک برند را بر می داشت.  فدراسیون فوتبال ایران آنقدر در گیر داستان های  تمام نشدنی مربوط به کیت های آدیداس بوده است […]

چهار دهه پیش زمانی که بازیکنان تیم ملی کت و شلوارهای خود را برای سفر طولانی به آرژانتین و ماردل پلاتا پرو می کردند، هاکوپیان گام های اولیه برای تبدیل شدن به یک برند را بر می داشت.

 فدراسیون فوتبال ایران آنقدر در گیر داستان های  تمام نشدنی مربوط به کیت های آدیداس بوده است که ماجرای اندازه زدن لباس های ستاره های تیم ملی در اردوهای قبلی هرگز به چشم نیامده اما دیشب در مراسم رونمایی از لباس های رسمی ملی پوشان خبرنگاران ورزشی برای اولین بار با چهره ای آشنا شدند که نامش یادآور پوشاک رسمی است؛ آقای هاکوپیان کسی که رسانه های صنعت مد به او لقب گوچی ایران را داده بودند. کارآفرینی که می شود اسم صنعتگر و خیاط و طراح را به نامش سنجاق کرد. او یک پیرمرد خوش پوش ارمنی است که دیشب با لباس رسمی زیر توافق نامه تجاری اش با مهدی تاج را امضا کرد.

این مراسم با حضور مدیران شرکت تولید کننده و البته عهده داران امور در فدراسیون فوتبال آغاز شد. پس از دقایقی از آغاز برنامه کارلوس کی روش نیز به همراه مترجم خود پا به این مراسم گذاشت تا به طور کامل به آن رسمیت بخشد و به عنوان ناظر اصلی البسه مربوط به تیم ملی در این مراسم حضور داشته باشد. پس از صحبت های سومبات هاکوپیان مبنی بر دلایل تامین البسه تیم ملی و مهدی تاج در جهت برنامه های تیم ملی برای استفاده کامل از ظرفیت ها و پشتیبانی ها، کارلوس کی روش با صحبت های خود مهر تاییدی زد بر این انتخاب تا برای نهایی شدن روند معرفی کت و شلوار، تنها رونمایی از آن باقی بماند. اتفاقی که دقایقی بعد افتاد و دو مانکن که بازیکنان تیم آرارات تهران محسوب می شدند کت و شلوار به تن به روی سن آمدند تا رسما شاهد لباس های رسمی تیم ملی باشیم.

این لباس ها بنا به توضیحات تولیدکنندگان از الیاف طبیعی و با تکنولوژی خاصی دوخته شده است. این البسه در دو مدل برای کادرفنی و کادر بازیکنان آماده شده است که تفاوت اندکی با یکدیگر دارند. پیش از این و در حالی که هنوز خبری از امضای این تفاهم نامه نبود، در سکوت لباس رسمی تعدادی از بازیکنان اندازه گرفته و قد زده شده تا پس از اعلام لیست نهایی کارلوس کی روش، ملی پوشان دچار کمبود زمان نشوند و لباس های رسمی خود را در زمان مقرر تحویل بگیرند.البته نکته دیگری که پس از منتشر شدن تصاویر مربوط به رونمایی از لباس ها در فضای مجازی، گمانه زنی شد که این طرح، به دلایلی طرح نهایی کت و شلوارهای بازیکنان و کادر تیم ملی نیست و این مراسم تنها برای معرفی نام کمپانی تولیدکننده برگزار شده بود.

شرکت هاکوپیان در حالی عهده دار تهیه و تولید لباس های تیم ملی شد که پیش از این و در تعدادی از دوره های قبلی حضور تیم ملی در جام جهانی، معرفی لباس های رسمی چندان جدی گرفته نشده بود و بدین ترتیب درباره برخی از دوره ها خبری از نام تولید کننده گان در دست نیست. از دوره های پیشین تیم ملی می توان به تهیه و تولید البسه ملی پوشان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که شرکت تن در آن را برعهده داشت. در اولین دوره حضور تیم ملی در جام جهانی، یعنی سال ۱۹۷۸، کت و شلوارهای عوامل تیم ملی در  فرانسه و از کمپانی پیرگاردین خریداری شده بود. صدالبته در سال تولید ملی، حضور هاکوپیان به عنوان اسپانسر لباس رسمی تیم ملی کاملا موجه است ؛ اگرچه این کمپانی تولید لباس ایرانی با اسم ارمنی اش کمی هم خارجی می زند !

شرکت واحد صنعتی پوشاک هاکوپیان از سال ۱۳۴۹ در تهران آغاز به کار کرد و اکنون پس از گذشت ۴ دهه، با به کارگیری جدیدترین سیستم‌های صنعتی و پیاده‌سازی پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها در تولید پوشاک، در پی دستیابی به اهداف جدید و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گسترده تولیدی و بازرگانی در آینده است. در این مسیر اهدافی همانند حفظ محیط زیست، ساخت و تجهیز مدارس، ترویج فرهنگ مصرف کالای مرغوب ایرانی و بهبود سلامت فردی و اجتماعی از طریق تولید پوشاک با الیاف طبیعی را دنبال می‌کند. این شرکت ضمن تمام اهداف عنوان شده می کوشد تا نقشی موثر در گسترش دانش حوزه مد و پوشاک ایفا کند. به منظور تحقق این هدف در بخش آموزش، از طریق تدریس و نشر کتب مرتبط با دانشگاه‌های معتبر، همکاری کرده و پذیرای دانشجویان در دوره‌های کارآموزی است.