یارانه نباید به مردم فشار بیاورد
یارانه نباید به مردم فشار بیاورد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قاطبه نمایندگان مجلس بر این باور هستند که هر تغییری که قرار است در موضوع یارانه ها صورت گیرد، باید به گونه ای باشد که به هیچ وجه به مردم فشار وارد نکند.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی موضوع یارانه های پیدا و پنهان در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: قاطبه نمایندگان مجلس بر این باور بودند که هر تغییری که قرار است در موضوع یارانه ها صورت گیرد باید به گونه ای باشد که وضعیت اقشار پایین جامعه بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه معمولا طبقه بالاتر جامعه بیشتر یارانه را مصرف می کنند، گفت: اراده مجلس این است که به هیچ وجه نباید به مردم فشار آید.

لاریجانی درباره یارانه های پیدا و پنهان گفت: کار نسبتا تحقیقاتی گسترده ای در این باره در مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و مراکزی در دولت در این باره انجام شده است و اطلاعات مفیدی را آنها ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه در رسانه ها اعداد و ارقام مختلفی راجع به میزان یارانه ها مطرح می شود، گفت: باید در وهله اول مشخص شود چه مقدار از یارانه مربوط به خانوارها و چه مقدار مربوط به بخش هایی مانند بنزین، حمل و نقل، صنعت و تولید است و پس از روشن شدن این مساله می توان در این باره تصمیم گیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصمیم گیری درباره موضوع یارانه ها یک خطی نیست و باید مراقبت شود که به خانوارها و همچنین به بخش تولید صدمه ای وارد نشود.

لاریجانی با اشاره به اینکه راه حل افراد درباره حل مشکلات مربوط به موضوع یارانه ها با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: قرار نیست مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم فوری بگیرد بلکه ما به دنبال آن هستیم که این موضوع را در بودجه سال آینده مورد بررسی دقیق تری قرار دهیم و بنده این موضوع را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داده ام تا درباره آن با کمیسیون های مختلف بحث و تبادل نظر کنند.

وی تاکید کرد: مردم بدانند اراده مجلس این است که به مردم فشار نیاید و هر گونه تغییر در موضوع یارانه ها باید به نفع مردم باشد.

لاریجانی بیان کرد: در حال حاضر طبقات بالاتر جامعه در ابعاد مختلف یارانه های بیشتری را نسبت به طبقات پایین جامعه مطرح می کنند و نگاه قاطبه مجلس این است که هر تصمیمی که می گیریم باید به گونه ای باشد که زندگی طبقات پایین بهتر شود نه اینکه روی آنان فشار آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی امروز پیشنهاداتی در مورد موضوع یارانه مطرح شد اما تصمیمی در این باره اتخاذ نکردیم، گفت: باید این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پس از ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره سهمیه بندی حامل های انرژی اظهار داشت: یکی از این راه ها این است که سهمیه های سوخت به اندازه ای باشد که در حال حاضر است یعنی نرخ آن در همین حدود باشد و البته راه های بدیل دیگری هم در این باره مطرح است و ما روی راه حل دیگری تصمیم نگرفتیم.

لاریجانی درباره مطرح شدن مباحثی پیرامون اصلاح قیمت حامل های انرژی در جلسه سران قوا گفت: این موضوع یک از موضوعاتی است که در اصلاح ساختار بودجه ای که مقام معظم رهبری دستور دادند باید درباره آن بحث شود اما هنوز تصمیم قاطعی که اعلام شود، اتخاذ نشده است و اگر تصمیم بگیریم اعلام می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر یارانه های پنهان و آشکار در بودجه سال آینده تصریح کرد: مطابق با بحث هایی که نمایندگان و همچنین مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه مطرح کردند این است که تصمیم گیری درباره یارانه پنهان باید به صورت تدریجی باشد و نمی توان به یک باره درباره آن تصمیمی را اتخاذ کرد و اگر قرار باشد اصلاحی در این زمینه انجام شود، باید تدریجی باشد.

وی تصریح کرد: بنده مجددا تاکید می کنم نظر قاطبه نمایندگان درباره موضوع یارانه ها این است که هر تغییری در این باره اتخاذ شود باید به گونه ای باشد که وضع زندگی مردم خصوصا طبقات پایین جامعه بهبود یابد نه اینکه آنها دچار تلاطم شوند لذا برای پیدا کردن فرمولی برای آن باید فکر کرد.

لاریجانی درباره کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت گفت: یکی از راه های اساسی در این شرایط کاهش وابستگی بودجه به نفت و همچنین مالیات است که این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس در این باره باز هم جلسه ای برگزار خواهد کرد، گفت: قطعا این جلسات ادامه دارد.

  • منبع خبر : مهر