یاران عربستان به ریاض پشت می کنند/دومینوی خروج از ائتلاف علیه یمن
یاران عربستان به ریاض پشت می کنند/دومینوی خروج از ائتلاف علیه یمن

سخنان اخیر وزیر دفاع مالزی درباره خروج کشورش از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن و احتمال خروج سودان از این ائتلاف بار دیگر نشان داد که ائتلاف پوشالی عربستان بیش از پیش در حال فروپاشی است. محمد سبو وزیر دفاع مالزی با اشاره به اینکه این کشور علاقه ای برای حضور در مناقشات موجود در […]

سخنان اخیر وزیر دفاع مالزی درباره خروج کشورش از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن و احتمال خروج سودان از این ائتلاف بار دیگر نشان داد که ائتلاف پوشالی عربستان بیش از پیش در حال فروپاشی است.

محمد سبو وزیر دفاع مالزی با اشاره به اینکه این کشور علاقه ای برای حضور در مناقشات موجود در منطقه خلیج فارس ندارد گفت: در حال ارزیابی خارج کردن نیروهایمان از عربستان سعودی که اقدام به بمباران یمن می کند هستیم. چرا باید بخواهیم در حمله به یمن یک کشور اسلامی دیگر حضور داشته باشیم؟ نمی خواهیم در چنین مناقشاتی حضور داشته باشیم. اگر قرار بر حضور نظامیان مالزی در چنین حملاتی باشد باید صرفا از طریق سازمان ملل متحد باشد.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز بعد از این سخنان در حساب توئیتری خود نوشت: سخنان محمد سابو، وزیر دفاع جدید مالزی نشان می دهد که این کشور بحث خروج نیروهای مالزی مستقر در عربستان از ائتلاف این کشور علیه یمن را بررسی می کند.

نشانه های محکمی در خصوص احتمال خروج دیگر کشورها بعد از مالزی از ائتلاف عربستان وجود دارد. با بازگشت ماهاتیر به قدرت امور به حالت طبیعی خود بازگشته است. سخنان وزیر دفاع مالزی مثبت بوده و به نفع ملت و ارتش این کشور و هم چنین ملت یمن است.ما از این مواضع قدردانی کرده و از دیگر کشورها می خواهیم از ائتلاف عربستان خارج شده و در جنایت کشتار و محاصره یمن مشارکت نداشته باشند. این کشور میان ماندن در ائتلاف همراه با اجر شدن و از بین رفتن منابعشان بدون هیچ احترامی یا خروج از ائتلاف مخیر هستند.

این موضع گیری مقام مالزی بعد از گذشت کمتر از یک ماه از برکناری نجیب عبدالرزاق نخست وزیر سابق به اتهامات فساد صورت میگیرد و به نظر میرسد که مالزی در دوره جدید خود تلاش دارد تا برخی سیاستهای اشتباه کشورش را در قبال خاورمیانه از جمله مشارکت در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن تصحیح کند؛ اقدامی که به احتمال بسیار زیاد با دنباله روی دیگر کشورها از مالزی رو به رو شود.

سخنان وزیر دفاع جدید این کشور به خوبی نشان می دهد که حضور کشورهای مسلمان و یا عرب در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یک کشور مسلمان و عرب دیگر اقدامی است که منافع امت عربی و اسلامی را زیر پا گذاشته و باعث عدم اتحاد این کشورها و تضعیف آنها در برابر مستکبران و کشورهای غربی میشود.

مسأله ای که دیگر اعضای ائتلاف مذکور یا به آن پی برده و خواهان اعلام رسمی جدایی از این ائتلاف به دلایل مختلف نیستند و یا هنوز متوجه پیامدهای این تجاوز بی رحمانه به یکی از فقیرترین کشورهای جهان نشده اند.

تنها دستاورد تجاوز نظامی عربستان به یمن که ۲۵ مارس ۲۰۱۵ آغاز شد بعد از گذشت چهار سال ویرانی ها و خرابی ها در کنار قتل عام و کشتار دسته جمعی مرد و زن و کودک در این کشور بوده است. حتی حمله نظامی اخیر این ائتلاف به استان الحدیده برای به دست گرفتن یکی از مهمترین معبرهای دستیابی به کمک های بشر دوستانه یعنی بندر الحدیده تاکنون هیچ دستاوردی جز افزایش شمار قربانیان این حملات نداشته است.

با وجود آنکه ائتلاف سعودی تلاش می کند تا با استفاده از ابزار رسانه ای خود نشان دهد که پیشروی هایی در این استان داشته و توانسته کنترل فرودگاه الحدیده را به دست بگیرد اما انتشار ویدئوها و تصاویر این فرودگاه دروغ رسانه ای متجاوزان را آشکار کرده است.

در هر صورت بررسی کارنامه سیاه ائتلاف سعودی در یمن طی این چهارسال نشان می دهد که نیروهای مقاومت یمن در برابر مزدوران سعودی هرگز عقب نشینی نکرده و نخواهند کرد و این تجاوز هر چقدر هم که طول بکشد دستاوردی جز یک جنگ فرسایشی برای عربستان نخواهد داشت.

خروج مالزی از ائتلاف عربستان که در شرایط حساس این ائتلاف و ورود به یک نبرد فرسایشی دیگر در محور الحدیده صورت می گیرد به احتمال بسیار زیاد منجر به خروج سودان از ائتلاف مذکور نیز خواهد شد.

درست است که بعد از این سخنان وزیر دفاع مالزی، مقامات سودان برای دلگرم کردن ریاض اعلام کرده اند که به نقش خود در ائتلاف ادامه خواهند داد اما بررسی اعتراضات سیاستمداران در سودان علیه مشارکت این کشور در ائتلاف عربستان نشان می دهد که دیر یا زود خارطوم از این ائتلاف خارج خواهد شد.

نظامیان سودانی طی روزهای اخیر تلفات بسیار زیادی در جریان درگیری با نیروهای مقاومت یمن داده اند چرا که سرکردگان این ائتلاف مشخصا نظامیان سودانی را برای جبهه الحدیده در نظر گرفته اند تا جاییکه محمد حمدان حمیدتی فرمانده نیروهای سودانی رسما اذعان کرده است که تاکنون دهها نظامی سودانی از جمله چندین افسر بلند پایه در این درگیری ها کشته شده اند.

افزایش تلفات نظامیان سودانی بدون اینکه دستاورد مشخصی برای این کشور داشته باشد باعث شده تا نمایندگان پارلمان این کشور نیز صدای اعتراض خود را علیه ادامه حضور سودان در ائتلاف عربستان بلند کنند به طوریکه حسن عثمان رزق و عبدالرحمن الفضیل ۲ نماینده سودانی اعلام کرده اند که در سایه تلفات نظامیان کشورشان در یمن باید خارطوم از این ائتلاف خارج شود چرا که هیچ نشانه ای مبنی بر توقف این تجاوز نظامی به یمن وجود ندارد.

البته از نکته نیز نباید غافل بود که جنگ یمن علاوه بر آنکه هیچ نتیجه ای برای سودان به دنبال نداشته بلکه این کشور را نیز در معرض خطر قرار داده است به طوریکه یمنی ها خواهان هدف قرار دادن خارطوم با موشکهای بالستیک مانند شهرهای عربستان هستند و سودان نیز فاقد سیستم دفاعی قدرتمند است.

به نظر می رسد سیاستهای خصمانه عربستان در قبال کشورهای مختلف باعث شده تا یاران ریاض یکی یکی پشت آن را خالی کرده و دور عربستان بیش از قبل خلوت شود. مخالفت قطر با سیاستهای عربستان در منطقه و تحریم شدنش توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دستور ریاض، خشم مراکش از اقدام نماینده عربستان در خصوص رأی دادن علیه این کشور برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ و خائن خواندن ریاض، پشت کردن سنگال، چاد و سودان به عربستان در خصوص تحریم قطر تنها نمونه هایی از لبریز شدن کاسه صبرکشورهای عربی و یاران ریاض در برابر سیاستهای خصمانه عربستان در قبال منطقه است.

در نهایت می توان گفت که ائتلاف پوشالی عربستان علیه یمن آرام آرام در حال شکستن است و شکاف های ایجاد شده بر روی آن با گذشت زمان و اثبات شکست ریاض در یمن برای یارانش عمیق تر خواهد شد.