یک جام نیویورکی دیگر در دستان جوکوویچ
یک جام نیویورکی دیگر در دستان جوکوویچ

نوواک جوکوویچ با یک نمایش درخشان موفق شد در فینال رقابتهای تنیس یو اس اپن به پیروزی رسیده و چهاردهمین قهرمانی گرنداسلم خود را جشن بگیرد. تنیسور ۳۱ساله‌ی صرب در سه ست پیاپی با نتایج ۶-۳ و ۷-۶ و ۶-۳ بر دل‌پوترو پیروز شد تا سومین قهرمانی خود در نیویورک را جشن گرفته و از […]

نوواک جوکوویچ با یک نمایش درخشان موفق شد در فینال رقابتهای تنیس یو اس اپن به پیروزی رسیده و چهاردهمین قهرمانی گرنداسلم خود را جشن بگیرد.

تنیسور ۳۱ساله‌ی صرب در سه ست پیاپی با نتایج ۶-۳ و ۷-۶ و ۶-۳ بر دل‌پوترو پیروز شد تا سومین قهرمانی خود در نیویورک را جشن گرفته و از نظر میزان جامهای بزرگ فتح شده به رکورد پیت سمپراس بزرگ برسد. جوکوویچ که در ماه ژوئیه، در رقابتهای ویمبلدون هم به قهرمانی رسیده بود بعد از این دو قهرمانی پیاپی در دو گرنداسلم مهم، در رده‌بندی جهانی تنیسورها به رتبه‌ی چهارم صعود خواهد کرد.

تنها دو حریف بزرگ جوکوو، راجر فدرر ( ۲۰ گرنداسلم ) و رافائل نادال ( ۱۷ گرنداسلم ) تعداد قهرمانی‌های گرنداسلم بیشتری نسبت به او دارند. دل‌پوترو، تنیسور ۲۹ساله‌ی آرژانتینی که سید سوم رقابتها بود از سال ۲۰۰۹ که توانسته بود در یو اس اپن به قهرمانی برسد تا دیروز هرگز در فینال یک گرنداسلم بازی نکرده بود. دل‌پوترو در سال ۲۰۱۵ به دلیل مصدومیت‌های متعدد از ناحیه‌ی مچ دست تا یک قدمی خداحافظی از تنیس پیش رفته بود. اما در نیویورک، دل‌پوترو شانسی نداشت تا جوکوویچ با درخششی بی‌نظیر جام قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

سمپراس بعد از پیروزی بر دل‌پوترو فوق‌العاده خوشحال به نظر می‌رسید. او روی همان زمانی که الگوی دوران کودکی و جوانی‌اش، پیت سمپراس شانزده سال پیش در آن چهاردهمین قهرمانی گرنداسلم خود را بدست آورده بود، به این رکورد دست یافته بود. جوکوویچ به پشت روی زمین خوابیده بود و برق شادی را می‌شد در چشم‌هایش دید.

جوکوویچ فینال امسال یو اس اپن را با دفاع‌های بسیار متحرک و با انرژی و حمله‌های پرشدت خود به سمت تور که از شگردهای همیشگی بازی او به حساب می‌آید، فتح کرد. جوکوویچ در لحظات کلیدی مسابقه کمی بهتر از دل‌پوترو بود و این به خصوص در ست دوم بازی که ۹۵ دقیقه به طول انجامید به خوبی قابل مشاهده بود. جوکوویچ در این ست، در گیم هشتم موفق شد سه برک‌پوینت را نجات دهد، گیمی که هشت بار به تساوی کشیده شد و بعد از رسیدن به تساوی، برای تعیین تکلیف برنده‌ی گیم، دو تنیسور را ۲۰ دقیقه درگیر خود کرد.

جوکوویچ سال پیش در همین روزها آسیب دیده بود و نسبت به آینده‌ی حرفه‌ای خود در تنیس بدبین شده بود. او به مدت شش ماه از رقابتهای تنیس دور شد و این مدت به او کمک کرد تا بار دیگر انگیزه‌های خود را بدست آورده و سنگهایش را با خود وا بکند. جوکوویچ بعد از آن بار دیگر با قدرت به میادین تنیس بازگشت و نشان داد که می‌خواهد ادامه دهد.

جوکوویچ در فصل تابستان امسال پرقدرت‌ترین تنیسور مرد دنیا بوده و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی بتواند عنوان تنیسور شماره‌ی یک دنیا را بار دیگر به خود اختصاص دهد. مردی که یک سال پیش تا یک قدمی بازنشستگی و خداحفظی از تنیس پیش رفته بود حالا رقبای خود را تهدید می‌کند و آماده است تا بار دیگر حاکم بلامنازع تنیس مردان دنیا شود.