یک میلیون دستگاه وانت‌بار برون‌شهری کارت هوشمند ندارند
یک میلیون دستگاه وانت‌بار برون‌شهری کارت هوشمند ندارند
مقام مسئول سازمان راهداری با اعلام این‌که بیش از یک میلیون دستگاه وانت‌بار برون‌شهری کارت هوشمند ندارند،گفت:از اول بهمن ۹۸ سهمیه سوخت بر اساس بارنامه تخصیص می‌یابد.

یک میلیون دستگاه وانت‌بار برون‌شهری کارت هوشمند ندارند/ فرصت ۲۰ روزه برای دریافت سهمیه سوخت

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، مقام مسئول سازمان راهداری با اعلام این‌که بیش از یک میلیون دستگاه وانت‌بار برون‌شهری کارت هوشمند ندارند،گفت:از اول بهمن ۹۸ سهمیه سوخت بر اساس بارنامه تخصیص می‌یابد.

غلامحسین دغاغله در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت تخصیص سهمه سوخت وانت‌بارها، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جاده‌های برون‌شهری نیازمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور سازماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره‌برداری و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جاده‌های کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از  ۲ سال قبل ابلاغ کرده بود.

وی ادامه داد:‌ بر این صاحبان و رانندگان وانت‌بارها ملزم شده‌اند که برای تردد در جاده‌ها باید سند حمل یا همان بارنامه را دیافت کنند. از یسوی دیگر با توجه به این‌که بحث سهمیه بندی سوخت اجرایی شده است مقرر شده ناوگان وانت‌بار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت مورد نیاز تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد:‌ یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جاده‌ها تردد داشته باشد.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بنابراین مطابق اطلاعات بارنامه‌ها، میزان پیمایش وانت‌بارها در هر ماه محاسبه شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق می‌گیرد.

*سهمیه علی‌الحساب وانت‌بارها

دغاغله افزود:‌ در مرحله اول تخصیص سهمه سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای وانت‌بارها کم مصرف ۳۰۰ و برای وانت‌بارها پر مصرف ۴۰۰ لیتر به صورت علی‌الحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن ۹۸) بر اساس اسناد حمل به وانت‌بارها سوخت تعلق می‌گیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن ۹۸ کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت بارها تقاضا می‌کنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه‌های ادارات کل برای ثبت نام مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانت‌بار در کشور داریم، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه وانت‌بار در کل کشور داریم که تعدادی از آنها در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند. حدود ۵۰ درصد (۱٫۱ میلیون دستگاه) وانت‌بارها برون‌شهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با این ناوگان برخورد می‌کند هم این‌که در تخصیص سهمه سوخت دچار مشکل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از ۱٫۱ میلیون دستگاه وانت‌بار فعال در حوزه برون‌شهری چه تعداد کارت هوشمند دارند،‌گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانت‌بارها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهم‌ترین دلیل این بوده که نیازی به دریافت کارت هوشمند نمی‌دیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن این‌که خیلی از رانندگان و صاحبان وانت‌بار به واسطه آنکه در جاده‌ها اعمال قانون نمی شد و به اصطلاح سختگیری آنچنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود ۷۰ هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبت‌نام کرده‌ و آنرا دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود:حدود ۲۰ روز است که اطلاع‌رسانی درباره ضرورت دریافت کارت هوشمند وانت‌بارها را انجام داده و حتی بنرهایی را در مراکز عمده بار نصب کرده‌ایم. برای صدور بارنامه نیز تمهیداتی را پیش بینی کرده‌ایم و هم شرکت‌های حمل‌ونقل موجود خدمات رسانی می‌کنند ، هم این‌که شرکت‌های وانت‌باری تاسیس کرده‌ایم تا با شرایط بسیار خوب بارنامه صادر کنند.

دغاغله تصریح کرد: پروسه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت‌بار و راننده بر اساس دستور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار تسهیل شده  و با سطح سواد خواندن و نوشتن برای رانندگان کفایت می‌کند.

وی بیان کرد: هزینه صدور کارت هوشمند ناوگان و راننده وانت‌بارها بسیار ناچیز است.