یگان پهپادی سری آمریکا که غیرنظامیان سوری را قتل عام کرد به مدت ۵ سال آزادی عمل تام داشت
یگان پهپادی سری آمریکا که غیرنظامیان سوری را قتل عام کرد به مدت ۵ سال آزادی عمل تام داشت
نیویورک‌تایمز در گزارشی فاش کرد که یک واحد حمله پهپادی محرمانه نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) حتی با وجود نقض قوانین درگیری و افزایش تلفات غیرنظامیان، به مدت پنج سال در سوریه اجازه فعالیت بدون هیچ محدودیتی داشته است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی فاش کرد که یک واحد حمله پهپادی محرمانه نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) حتی با وجود نقض قوانین درگیری و افزایش تلفات غیرنظامیان، به مدت پنج سال در سوریه اجازه فعالیت بدون هیچ محدودیتی داشته است.

به گزارش صبح اقتصاد، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، به گفته چندین مقام نظامی و اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا، یک واحد حمله فوق محرمانه آمریکایی ده‌ها هزار بمب و موشک را علیه داعش در سوریه شلیک کرد، اما این نیروها در فرآیند ضربه زدن به “دشمن” قوانین را نادیده گرفته و مکرراً جان غیرنظامیان را گرفتند.

این واحد “تالون آنویل” (Talon Anvil) نام داشت و در سه شیفت شبانه‌روزی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ کار می‌کرد و برنامه آن شناسایی اهدافی برای حمله نیروی هوایی ایالات متحده شامل کاروان‌ها، خودروهای بمب‌گذاری شده، مراکز فرماندهی و جوخه‌های نیروهای دشمن بود.

اما افرادی که با این واحد همکاری داشتند، می‌گویند که این گروه در مسیر مبارزه با داعش، قوانینی را که برای محافظت از غیرنظامیان وضع شده بود، دور زده و شرکای خود در ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را با کشتن افرادی که هیچ نقشی در درگیری‌ها نداشتند، نگران کرد؛ از جمله کشاورزانی که سعی در برداشت محصول داشتند، کودکان حاضر در خیابان، خانواده‌هایی که از جنگ فرار می‌کردند و روستاییانی که در ساختمان‌ها پناه می‌گرفتند.

واحد تالون آنویل کوچک بود و در مواقعی تعداد آنها کمتر از ۲۰ تن می‌شد که در اتاق‌هایی پر از صفحه‌ نمایش کار می‌کردند، اما این گروه نقش بزرگی در شلیک ۱۱۲ هزار بمب و موشک علیه داعش ایفا کرد که علت آن تا حدی این بود که تفسیر آزادانه‌ای از قوانین نبرد ارتش آمریکا به اجرا گذاشته بود.

به گفته یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا، این واحد “حملات بد زیادی در کارنامه داشت.”

ارتش آمریکا مدعی است که جنگ هوایی علیه داعش “دقیق‌ترین و انسانی‌ترین” جنگ در تاریخ نظامی ایالات متحده است و قوانین “سختگیرانه” و نظارت رهبران ارشد، با وجود سرعت بالای بمباران، مرگ غیرنظامیان را به “حداقل” رساند. در واقعیت اما، چهار مقام نظامی فعلی و سابق آمریکا می‌گویند، اکثر حملات نه به دستور رهبران ارشد، بلکه به دست کماندوهای نسبتاً پایین‌رده نیروی دلتای ارتش آمریکا در واحد تالون آنویل انجام شده است.

نیویورک تایمز ماه گذشته گزارش داد که یک بمباران عملیات‌های ویژه در سوریه در سال ۲۰۱۹ در باغوز سوریه جان ده‌ها زن و کودک را گرفت و عواقب آن از چشم مردم و رهبران ارشد نظامی آمریکا پنهان شد. ماه نوامبر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دستور داد تا تحقیقاتی در سطح بالا در مورد این حمله که به دست واحد تالون آنویل انجام شده بود، صورت بگیرد.

اما افراد مطلعی که کار این گروه ضربت را از نزدیک دیده‌اند، می‌گویند که حمله سال ۲۰۱۹ تنها بخشی از الگوی حملات بی مهاباست که سال‌ها قبل از آن شروع شده بود.

بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که ناظر بر عملیات‌ها در سوریه است، از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

چهار مقام آمریکایی که در حوزه‌های مختلف این جنگ کار می‌کردند، اما همگی در صدها حمله مستقیماً با تالون آنویل در تعامل بودند، نگرانی خودشان را از این نحوه اجرای عملیات‌ها اطلاع دادند. آنها گفتند، آنچه را که می‌دیدند فورا به مافوق و فرماندهی ناظر بر جنگ هوایی گزارش کردند، اما نادیده گرفته شدند.

از جمله مواردی که گزارش شد، حمله مارس ۲۰۱۷ بود که واحد تالون آنویل طی آن یک بمب ۵۰۰ پوندی را روی ساختمانی که حدود ۵۰ تن در آن پناه گرفته بودند، انداخت. اما یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوای آمریکا می‌گوید که به نظر می‌رسید رهبران مایل به بررسی دقیق کار این واحد ضربت که به گفته آنها، حملات را در میدان نبرد هدایت می‌کرد، نبودند.

به گفته لری لوئیس، مشاور سابق پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا که از مولفان گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت دفاع درباره آسیب به غیرنظامیان بوده، هر سال که فعالیت این واحد ضربت ادامه می‌یافت، نرخ تلفات غیرنظامی در سوریه به شکل چشم گیری رشد داشت. لوئیس که به آمار محرمانه پنتاگون از تلفات غیرنظامیان در سوریه دسترسی دارد، می‌گوید نرخ تلفات غیرنظامیان در سوریه ۱۰ برابر بیشتر از عملیات‌های مشابه ردگیری‌شده در افغانستان است.

به طور رسمی، واحد تالون آنویل هرگز وجود خارجی نداشته است. تقریباً هر کاری که این واحد انجام می‌داد، بسیار محرمانه بود. اقدامات این گروه ضربت در سوریه از شرح گزارش‌های فوق محرمانه و مصاحبه‌ با پرسنل نظامی فعلی و سابق آمریکایی که با این گروه تعامل داشتند و مشروط به اینکه نامشان فاش نشود، به دست آمده است.

این واحد از راهنمایی‌ نیروهای زمینی متحد، رهگیرهای الکترونیکی مخفی، دوربین‌ پهپادها و سایر اطلاعات برای یافتن اهداف “دشمن” استفاده می‌کرد و سپس آنها را با مهمات پهپادها مورد اصابت قرار داده یا از دیگر هواپیماهای ائتلاف برای حمله به آنها استفاده می‌کرد. این واحد همچنین پشتیبانی هوایی از نیروهای متحد کُرد و عرب را هماهنگ می‌کرد.