۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور/طرح احیای بافت فرسوده شکست خورد
۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور/طرح احیای بافت فرسوده شکست خورد

معاون وزیر راه گفت: تمام بخش‌ها از جمله دولت، نهاد‌های عمومی، مردم و جامعه حرفه‌ای باید در موضوع بافت‌های فرسوده به شکل حداکثری نقش داشته باشند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد پژمان در نشست هم اندیشی با جامعه حرفه‌ای شهرسازان و معماران ­گفت: از زمانی که بافت‌های فرسوده موضوعیت پیدا کرد توجه به این بافت‌ها در […]

معاون وزیر راه گفت: تمام بخش‌ها از جمله دولت، نهاد‌های عمومی، مردم و جامعه حرفه‌ای باید در موضوع بافت‌های فرسوده به شکل حداکثری نقش داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد پژمان در نشست هم اندیشی با جامعه حرفه‌ای شهرسازان و معماران ­گفت: از زمانی که بافت‌های فرسوده موضوعیت پیدا کرد توجه به این بافت‌ها در برنامه‌های پنجساله توسعه کشور انعکاس یافت و در قوانین بودجه و قوانین خاص به این موضوعات پرداخته شد، اما در حال حاضر با ارزیابی عملکرد خود متوجه می‌شویم توفیق زیادی به دست نیاورده ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید علت عدم توفیق در دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه بررسی شود، گفت: قرار بود در اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم، سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده احیا شود و در این بازه زمانی احیا این بافت‌ها پایان یابد، اما حالا که برنامه ششم در حال اجراست می‌بینیم که اقدامات مناسب نبوده است.

پژمان افزود: چالش اساسی در درجه اول این است که موضوع را به درستی نشناخته و دقیق با آن برخورد نکرده ایم. همچنین از حضور جامعه حرفه‌ای مهندسان مشاور هم به اندازه کافی بهره نبرده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در خصوص برنامه بازآفرینی شهری، گفت: تجربه نشان داده که توجه به ظرفیت‌های مردم و نخبگان معجزات فراوانی در پی دارد، اما متاسفانه از این ظرفیت‌های بزرگ در کشور غفلت می‌کنیم.

وی گفت: از امروز به دنبال حضور مهندسان مشاور در متن فعالیت‌ها هستیم و تصمیم داریم با حضور مستقیم آن‌ها برنامه را پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرنشینی در ۷۰ سال اخیر افزایش یافته و در حال حاضر ۷۵ درصد جمعیت کشور ما شهرنشین شده و پیش بینی می‌شود، افزایش پیدا کند.

پژمان با اشاره به اینکه طی دهه‌های اخیر در نظام برنامه ریزی شهری به این نتیجه رسیده ایم که شهر ظرفیت محدودی دارد، گفت: بنابراین برای کسی که با برنامه‌های ما مطابقت نداشته باشد جایگاهی قائل نیستیم. افرادی که اقدام به احداث بنای غیرمجاز می‌کنند مجازات و از خدمات زیرساختی و خدمات شهروندی محروم می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گسترش حاشیه نشینی و بافت‌های فرسوده گفت: این موضوع متوقف نشده و به شدت در حال ادامه یافتن است؛ بنابراین باید رویکرد‌های نرمی که کرامت افراد را حفظ کند برای آن در پیش بگیریم.

پژمان گفت: مناطقی را که مردم در حاشیه شهر سکونت دارند، بافت‌های حاشیه‌ای و عرصه‌هایی را که افراد بدون اجازه مستقر شده اند، سکونتگاه‌های غیررسمی و نقاطی را که منازل فرسوده وجود دارد، بافت فرسوده نام گذاری کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عرصه‌هایی از این جنس بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار است که برای این تنوع باید تعریف مشخص و دقیقی ارائه شود. ­

پژمان افزود: در زمینه اقدامات نیز انبوهی از عناوین مانند احیا بافت، بهسازی، نوسازی، بازسازی، بازآفرینی، باززنده سازی، توانمندسازی و … شکل گرفته اند. در این بخش هم باید مشخص شود که دقیقا کدام اقدام مد نظر ماست و چه فعالیتی باید انجام شود. ­

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون محدوده‌ها عمدتا محدوده‌هایی با مولفه‌های ریزدانگی، ناپایداری و نفوذ ناپذیری انتخاب و در کمیسیون ماده ۵ شورا مصوب شده اند، گفت: بعد از این اقدام فعالیت خاصی انجام نشده و اقدامات انجام شده بسیار محدود است.

وی گفت: اگر جامعه شهرسازان و معماران کشور با کمبود کار مواجه هستند می‌توانیم این نوید را به آن‌ها بدهیم که برنامه بزرگی در دستور کار است.

پژمان­ گفت: ما دنبال نسخه واحد نیستیم و مشاوران باید در هر نقطه‌ای به اقتضای مسائل جمعیتی، اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و الزامات دیگر طرح را تهیه کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون مشوق‌های فراوان، تراکم رایگان، تخفیف پروانه و­ تسهیلات رایگان برای نوسازی ارائه می‌شود، اما با این فعالیت‌ها احتمالا فقط مساله ناپایداری را حل می‌کنیم و مولفه‌های دیگر نظیر کمبود سرانه‌های خدماتی، زیرساخت‌ها و رو بنا‌ها که کیفیت زندگی را تعیین می‌کند، مغفول می‌ماند در حالیکه با این اقدامات فقط تراکم ساختمانی و به تبع آن تراکم جمعیتی اضافه می‌شود و شرایط نامطلوب زندگی تشدید خواهد شد.

پژمان، با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های مردم، گفت: بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، اما با تعدیل قیمت ها، به نظر می‌رسد امروز نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود داشته باشد که به طور میانگین حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: هزار هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم درگیر طرح‌های نیمه تمام است بنابراین در زمانی که با این همه تنگنا برای کشور مواجه هستیم نباید وارد طرح‌هایی شویم که با اولویت‌ها تطبیق ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: حدود ۴ هزار میلیارد تومان از بودجه یک میلیارد دلاری در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است که از این میزان­ ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را به صورت منابع بانکی و تسهیلات ارزان قیمت با سود ۹ درصد به مردم برای ساخت و ساز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین مقرر شده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه را به اجرای طرح‌ها اختصاص دهیم، گفت: این بودجه صرف حوزه‌های زیرساختی، روبنایی، تعریض و اصلاح شبکه می‌شود تا گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن نیز به منظور جا به جایی موقت افرادی که تصمیم به نوسازی منازل خود دارند، در نظر گرفته می‌شود.

پژمان افزود: در برنامه بازآفرینی شهری، اجرایی کردن طرح‌ها را با توجه به جزئیات آن‌ها ادامه می‌دهیم و بنا نداریم مسئولیت‌ها و اختیارات کسی را محدود کنیم.
وی تاکید کرد: همچنین بنای توقف کار‌ها را نداریم و اگر برنامه‌ها به تجدیدنظر و اصلاح نیاز دارد حین ادامه کار این اصلاحات اعمال می‌شود.