۱۵ کشوری که بیشترین کمک نظامی را به اوکراین کرده‌اند
۱۵ کشوری که بیشترین کمک نظامی را به اوکراین کرده‌اند
پایگاه خبری «اینسایدر مانکی» در گزارشی به ۱۵ کشوری که بالاترین کمک‌های نظامی به اوکراین را ارسال کرده‌اند، پرداخته است.

پایگاه خبری «اینسایدر مانکی» در گزارشی به ۱۵ کشوری که بالاترین کمک‌های نظامی به اوکراین را ارسال کرده‌اند، پرداخته است.

به گزارش ایسنا، اوکراین تا ماه سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی از سوی ۴۷ کشور دریافت کرده است. اکثر این کشورها دموکراسی‌های ثروتمند اروپایی به استثنای ژاپن و کره جنوبی از آسیا بوده‌اند. با این حال، میزان کمک ایالات متحده آمریکا از دیگر کشورهای کمک‌کننده فراتر رفته است.

۱۵. فرانسه

کمک نظامی به اوکراین: ۰.۵۹ میلیارد دلار

دولت فرانسه در مجموع حدود ۱.۸۷ میلیارد دلار کمک به اوکراین متعهد شده است و تا ماه ژوئیه ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد این کمک نظامی اختصاص یافته است. طی سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به پاریس در ماه مه سال جاری میلادی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه متعهد شد تا تانک‌های بیشتر و خودروهای زرهی جنگی بیشتری به اوکراین بدهد.

۱۴. ایتالیا

کمک نظامی به اوکراین: ۰.۷۳ میلیارد دلار

دولت ایتالیا در سال ۲۰۲۳، ۰.۰۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به کمک‌های مالی، نظامی و بشردوستانه به اوکراین اختصاص داد. کمک‌های نظامی ایتالیا عمدتا شامل ارائه سیستم‌های دفاع هوایی بوده است که به گفته رسانه‌ها در دفع حملات روسیه کارساز بوده‌اند.

۱۳. اسلواکی

کمک نظامی به اوکراین: ۰.۷۴ میلیارد دلار

اسلواکی به رغم آنکه کشور کوچکی از نظر جمعیت است، اما با اختصاص بیش از ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به اوکراین کمک نظامی کرده است. با این حال، در ماه جاری میلادی به دلیل پیروزی حزب مخالف در انتخابات، کمک‌های اسلواکی به اوکراین متوقف شد.

۱۲. لیتوانی

کمک نظامی به اوکراین: ۰.۷۹ میلیارد دلار

لیتوانی از نظر کمک‌های ارائه شده با توجه به درصد تولید ناخالص داخلی (۱.۳۶٪) از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ دومین ارائه دهنده کمک به اوکراین تلقی شد. دولت این کشور در ماه اوت سال جاری کمک نظامی بیشتری به اوکراین به ارزش ۴۱ میلیون یورو اعلام کرد و این بسته کمک نظامی شامل تفنگ، فشنگ، ژنراتور و پشتیبانی ضد پهپاد است.

۱۱. جمهوری چک

کمک نظامی به اوکراین: ۱.۱۸ میلیارد دلار

جمهوری چک با ۱.۵۸ میلیارد دلار که ۲۵ درصد آن کمک‌های بشردوستانه و ۷۵ صد کمک‌های نظامی بوده، جزو کشورهای کمک‌کننده نظامی به اوکراین است. این کشور تاکنون ۵۵ خودرو زرهی، ۳۸ تانک، ۱۳ هویتزر و ۴ هواپیما به اوکراین ارسال کرده است.

۱۰. فنلاند

کمک نظامی به اوکراین: ۱.۳۵ میلیارد دلار

فنلاند از راه‌های زیادی برای کمک به اوکراین استفاده کرده است. علاوه بر ۱.۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی، یک ۵۵۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه از سوی فنلاند به کی‌یف ارسال شده است. این کشور در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ کمی بیش از ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را به اوکراین اختصاص داده است.

۹. سوئد

کمک نظامی به اوکراین: ۱.۶۳ میلیارد دلار

سوئد هویتزرهای آرچر، سلاح‌های ضد تانک و بیش از ۵۰ خودروی جنگی پیاده نظام را در اختیار اوکراین قرار داده است که به گفته رسانه‌ها به ارتش این کشور در مبارزه با روسیه کمک قابل توجهی کرده است. سوئد تاکنون ۰.۴۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به عنوان کمک دوجانبه به اوکراین متعهد شده است.

۸. کانادا

کمک نظامی به اوکراین: ۱.۸۴ میلیارد دلار

طبق نتایج موسسه «کیِل»، دولت کانادا بیش از ۶ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است که ۶۳ درصد آن کمک مالی، ۳۰ درصد کمک نظامی و تنها ۷ درصد کمک بشردوستانه بوده است. کمک‌های نظامی اوکراین شامل موشک‌های دفاع هوایی، تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، راکت‌اندازها، بمب هوایی و چندین مهمات کوچک‌تر است.

۷. هلند

کمک نظامی به اوکراین: ۲.۷۴ میلیارد دلار

هلند یکی از کشورهایی است که بیشترین کمک‌های نظامی را به اوکراین ارائه و ۰.۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تمام کمک‌های دوجانبه به این کشور کرده است. در ماه اوت سال جاری، هلند با همکاری دانمارک اعلام کرد که ۶۱ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین اهدا می‌کند. دولت هلند همچنین با دانمارک و ایالات متحده همکاری می‌کند تا نیروی هوایی اوکراین را رهبری کنند.

۶. لهستان

کمک نظامی به اوکراین: ۳.۳۲ میلیارد دلار

لهستان یکی از بزرگترین کمک‌کننده‌ها به اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ بوده است. با این حال، این کشور اخیرا اعلام کرد که انتقال هرگونه سلاح به کی‌یف را به دلیل اختلاف دیپلماتیکی به دنبال ممنوعیت واردات غلات از لهستان توسط اوکراین برای حفاظت از کشاورزان محلی به وجود آمد، متوقف می‌کند.

۵. دانمارک

کمک نظامی به اوکراین: ۳.۸۷ میلیارد دلار

دانمارک بیش از ۴ میلیارد دلار به کیف کمک کرده که ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است. در ماه سپتامبر، دولت دانمارک بسته ۸۳۳ میلیون دلاری دیگری را برای اوکراین اعلام کرد که شامل تانک، خودروهای زرهی جنگی و توپ‌های ضد هوایی می‌شود.

۴. نروژ

کمک نظامی به اوکراین: ۴.۰۸ میلیارد دلار

در فوریه سال جاری، نخست‌وزیر نروژ بسته کمکی ۵ ساله دیگری را به ارزش ۷.۳ میلیارد دلار به کی‌یف پیشنهاد کرد. این کشور همچنین حدود ۳.۹۲ میلیارد دلار کمک مالی و ۲۳۰ میلیون دلار برای کمک های بشردوستانه به اوکراین هزینه کرده است.

۳. بریتانیا

کمک نظامی به اوکراین: ۷.۲۷ میلیارد دلار

بریتانیا در میان کشورهایی که بالاترین کمک نظامی را به اوکراین ارائه کرده‌اند، در جایگاه سوم قرار دارد. علاوه بر هزینه بیش از ۷ میلیارد دلاری برای تقویت دفاع اوکراین، این کشور همچنین حدود ۸ میلیارد دلار برای کمک‌های مالی و بشردوستانه به کی‌ی ف متعهد شده است. در ماه مه سال جاری، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس با همتای هلندی خود در ایرلند ملاقات کرد و در مورد تهیه جنگنده اف-۱۶ برای اوکراین و همچنین آموزش خلبانان برای پرواز با این جت‌ها با هدف تقویت نیروی هوایی اوکراین گفت‌وگو کرد.

۲. آلمان

کمک نظامی به اوکراین: ۱۸.۹۰ میلیارد دلار

آلمان دومین کشور ارائه دهنده کمک‌های نظامی به اوکراین است. بسته کمک نظامی برلین برای کی‌یف شامل چندین خودرو زرهی، خودروهای جنگی پیاده نظام، تانک‌های جنگی، سیستم‌های دفاع هوایی، قابلیت‌های مهندسی نظامی، توپخانه و تجهیزات حفاظتی است.

۱. ایالات متحده آمریکا

کمک نظامی به اوکراین: ۴۶.۵۶ میلیارد دلار

آمریکا بزرگترین کمک‌کننده به اوکراین است که از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۷۵ میلیارد دلار کمک مالی، نظامی و بشردوستانه انجام داده است. این اولین بار از زمان ریاست جمهوری «هری ترومن» است که یک کشور اروپایی بزرگترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا شده است.

۱۵ کشوری که بیشترین کمک نظامی را به اوکراین کرده‌اند

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا از بزرگترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ» تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها میان روسیه و اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.

انتهای پیام