۱۶سهمیه مربی برای ۳۹ ورزشکار المپیک آرژانتین
۱۶سهمیه مربی برای ۳۹ ورزشکار المپیک آرژانتین

به خاطر محدودیت‌هایِ اعزام به المپیک جوانان و سهمیه های کمِ در نظرگرفته شده برای همراهان، کمیته ملی المپیک به ناچار برخی ورزشکاران را بدون مربی عازم این رویداد می‎کند.  اگرچه بازی های آسیایی و اعزام کاروانی بزرگ به آن، مهمترین دغدغه این روزهای ورزش کشور است و بسیاری از نشست ها و تصمیم گیری […]

به خاطر محدودیت‌هایِ اعزام به المپیک جوانان و سهمیه های کمِ در نظرگرفته شده برای همراهان، کمیته ملی المپیک به ناچار برخی ورزشکاران را بدون مربی عازم این رویداد می‎کند.

 اگرچه بازی های آسیایی و اعزام کاروانی بزرگ به آن، مهمترین دغدغه این روزهای ورزش کشور است و بسیاری از نشست ها و تصمیم گیری ها هم حول محور آن انجام می شود اما اهمیت رویدادِ بعد از آن یعنی المپیک جوانان هم به قدری زیاد است که از خیلی وقت پیش، پیگیری برنامه های آن در دستور کار کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها قرار گرفت به خصوص با توجه به شرایط خاصی که این بازی ها دارد.

رده سنی ورزشکاران حاضر در المپیک جوانان محدود است ضمن اینکه تمام هزینه های اعزام این ورزشکاران به محل برگزاری بازی ها هم توسط کشور میزبان پرداخت می شود. همچنین در این بازی ها آنچه جنبش المپیک به آن توجه دارد یعنی اشاعه دوستی و همدلی میان کشورها، معرفی فرهنگ آنها، نمایش تلاش ورزشکاران و اینکه می توانند سرمشقی برای دیگران باشند، بیشتر از هر موضوع دیگری طرح است.

به خاطر همه این دلایل از طرف کمیته بین المللی المپیک (IOC) و برگزارکنندگان بازی ها، محدودیت هایی در ترکیب کاروان کشورهای شرکت کننده لحاظ می شود. البته این محدودیت در اعزام نفرات، برای همراهان – شامل مربی و سرپرست – است. موضوعی که به خاطر آن، کمیته ملی المپیک به ناچار باید برخی ورزشکاران را بدون مربی و همراه راهی بوینوس آیرس آرژانتین کند.

اصغر رحیمی سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی های المپیک جوانان، در گفتگو با خبرنگار ضمن اشاره به این موضوع در مورد بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با این کاروان توضیح داد.

۱۶ سهمیه همراه برای ۳۹ ورزشکار 
تا به امروز کسب ۳۹ سهمیه نتیجه حضور ورزشکاران ایران در میادین انتخابی بازی های المپیک جوانان بوده است. این تعداد سهمیه که شامل ۳۱ سهمیه پسران و ۸ سهمیه دختران است، به طور کامل از سوی کمیته بین المللی المپیک تائید شده و بر همین اساس ثبت نام ورزشکاران هم به صورت رسمی انجام شده است.

اما «با توجه به این تعداد سهمیه برای ورزشکاران و از طرفی  محدودیت های در نظر گرفته برای تعداد نفرات کاروان ها، چه تعداد مربی و سرپرست می تواند در ترکیب کاروان ایران قرار بگیرد؟»، رحیمی در پاسخ به این پرسش گفت: تعداد مربیان اعزامی بر اساس تعداد ورزشکاران و طبق سهمیه های که از طرف کمیته بین المللی المپیک و برگزار کنندگان بازی ها تعیین می شود، مشخص خواهد شد. با توجه به ۳۹ سهمیه ای که برای المپیک جوانان کسب کرده ایم، ۱۶ سهمیه هم برای اعزام کادر فنی شامل مربی و سرپرست به کمیته ملی المپیک ایران اختصاص داده شده است.

اعزام برخی ورزشکاران بدون مربی و سرپرست 
«به خاطر محدودیت تعداد سهمیه همراهان احتمالا چاره ای نخواهیم داشت جز اینکه برخی ورزشکاران را بدون مربی یا سرپرست عازم آرژانتین کنیم.»، سرپرست کاروان بازی های المپیک آرژانتین ضمن بیان این مطلب گفت: رشته های مدال آور ایران در بوینوس آیرس کم نیستند ضمن اینکه مسائل جنسیتی هم در مورد آنها وجود دارد به طور مثال کاراته و تکواندو در هر دو بخش پسران و دختران نماینده داریم یا در رشته ای مانند کشتی، برای هر دو بخش فرنگی و آزاد نماینده خواهیم داشت. این مسئله محدودیت اعزام مربی و سرپرست را سخت تر می کند.

وی ادامه داد: تکواندو با سه سهمیه در بخش پسران و سه سهمیه در بخش دختران در المپیک جوانان شرکت می کند. با این تیم باید یک نفر اعزام شود که همزمان مسئولیت مربیگری و سرپرستی تیم را داشته باشد. اینها از مسائلی است که با آن مواجه هستیم و به همین دلیل احتمالا مجبور خواهیم شد تا در برخی رشته ها، ورزشکار را بدون همراه راهی کنیم مانند تنیس روی میز و سوارکاری که تنها یک سهمیه دارند.

افزایش احتمالی ۱۶ سهمیه همراهان 
رحیمی همچنین تاکید کرد اگر ورزش ایران در رشته ای جدید صاحب سهمیه المپیک جوانان شود، به ازای هر رشته یک سهمیه همراه برای اعزام مربی یا سرپرست به کمیته ملی المپیک تعلق می گیرد. البته سهمیه جدید برای رشته ای است که مجوز اعزام ورزشکار را گرفته است. بنابراین همچنان با معضل محدودیت در تعداد نفرات همراه مواجه خواهیم بود.

روسا به آرژانتین نمی روند 
به گفته رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک و به خاطر همین محدودیت سهمیه های تعداد همراهان، هیچ رئیس فدراسیونی با تیم یا ورزشکار خود به آرژانتین سفر نمی کند. رحیمی در این زمینه گفت: محدودیت اعزام همراهان در دو دوره گذشته بازی های المپیک جوانان (۲۰۱۰ سنگاپور و ۲۰۱۵ چین) هم وجود داشت. به هر حال شرایط این بازی ها متفاوت است. رقابت ورزشکاران شاید یک روز باشد اما باید تا پایان بازی ها در بوینوس آیرس بمانند و در بسیاری از برنامه ها حضور داشته باشند.

شانس کسب سهمیه در جودو و شنا 
سرپرست کاروان بازی های المپیک آرژانتین با بیان اینکه میادین کسب سهمیه این بازی ها تقریبا تمام شده است، تصریح کرد: البته در رشته هایی مانند شنا و دوومیدانی که تعداد ماده های آنها زیاد است و پرمدال هم هستند، میادین کسب سهمیه دیر تمام می شود. شاید بتوانیم در شنا کسب سهمیه کنیم. در جودو هم به گفته رئیس فدراسیون (درخشان) یک رویداد انتخابی دیگر باقی مانده است. شانس اینکه در این رشته هم کسب سهمیه کنیم، وجود دارد. در صورت کسب سهمیه در هر یک از این رشته ها، یک مجوز برای اعزام همراه هم به آنها داده می شود.

به کاروان ایران وایلد کارت تعلق نمی گیرد
علاوه بر سهمیه هایی که لازمه کسب آنها برتری در میدان رقابت است، برخی از سهمیه های بازی های المپیک جوانان به صورت اعطایی از طرف کمیته بین المللی المپیک توزیع می شود. از مجموع ۵۲ سهمیه ای که ایران برای اولین دوره بازی های المپیک جوانان کسب کرد، برخی از آنها وایلد کارت (سهمیه اعطایی) بودند اما با توجه به اینکه ۱۲ سال از آغاز برگزاری بازی های المپیک جوانان می گذرد و IOC هم به دنبال حضور هر چه بیشتر کشورها در این بازی ها است، دیگر به کشورهایی که خود صاحب سهمیه شده اند، سهمیه وایلد کارت تعلق نمی گیرد.

رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی با تاکید بر این موضوع گفت: برای المپیک آرژانتین، سهمیه های وایلد کارت به کشورهایی تعلق می گیرد که در رقابت های انتخابی صاحب سهمیه نشده اند تا بتوانند از این طریق به بازی ها ورود پیدا کنند یا در کل کشورهایی که به خاطر درگیری هایی مانند جنگ، از میادین ورزش دور شده اند.

تست استخوان نمی گیریم اما ….
بنا بر اعلام علی صانعی سرمربی تیم فوتسال نوجوانان، از برخی بازیکنان این تیم تست استخوان گرفته شد. نتیجه این تست ها مشکلی نداشت اما ممکن بود طی ۶ ماه، رشد استخوانی آنها برایشان مشکل ساز شود. به همین دلیل این دسته بازیکنان با مشورت کمیته پزشکی کنار گذاشته شدند. با در نظر گرفتن این مسئله این سوال مطرح است که «کمیته ملی المپیک حساسیتی نسبت به انجام تست استخوان برای سایر رشته ها دارد و اصلا برنامه ای در این زمینه ارائه شده است؟ به خصوص با در نظر گرفتن اینکه ورزشکاران شرکت کننده در این بازی ها باید  ۱۴ تا ۱۸  ساله باشند؟»

پاسخ اصغر رحیمی به این پرسش این بود: آنچه مسلم است کمیته بین المللی المپیک به این موضوع حساس است به خصوص اینکه یکبار در تیم نوجوانان این اتفاق افتاده بود. از نظر IOC رعایت نکردن مسائل سنی برای چنین رویدادی، بی اخلاقی است با این حال ما برنامه ای برای تست استخوان از ورزشکاران نداریم چون این موضوع برنامه بیشتر در مواردی که مورد شک و تردید است، اجرا می شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ۳۹ ورزشکار ایران با حضور در میادین انتخابی، کسب سهمیه کرده اند. حضور آنها با تائید فدراسیون های جهانی مربوطه شان انجام شده است. در واقع اگر مشکلی به لحاظ سن داشتند قطعا از حضورشان در میدان انتخابی المپیک جوانان جلوگیری می شد. ملاک ما هم همین مسئله است و البته پاسپورت ورزشکاران.

از مسافران آرژانتین تست دوپینگ گرفته می شود 
سرپرست کاروان بازی های المپیک جوانان، نمونه گیری از ورزشکاران اعزامی به این بازی ها را یکی از برنامه های در دستور کار عنوان کرد. به گفته وی پاک بودن کاروان اعزامی به بازی های المپیک جوانان مانند هر رویداد دیگری اهمیت داشته و کمیته بین المللی المپیک هم نسبت به آن حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل پیش از اعزام کاروان ایران، از تمام ورزشکاران تست دوپینگ گرفته خواهد شد. اجرای این برنامه بعد از بازی های آسیایی و به صورت سرزده انجام می شود.

پرچمدار چه کسی است؟
اصغر رحیمی در پایان این گفتگو گفت: بعد از نهایی شدن تعداد سهمیه های کاروان بازی های المپیک جوانان نسبت به انتخاب پرچمدار اقدام می شود. قاعدتا این کار بعد از بازی های آسیایی انجام خواهد شد.

سومین دوره بازی های المپیک جوانان ۱۴ تا ۲۶ مهرماه به میزبانی آرژانتین در بوینوس آیرس برگزار می شود. «آینده را احساس کن» شعار این دوره از بازی ها است که قرار است برای نخستین بار با حضور تعداد یکسان ورزشکاران در هر یک از بخش های دختران و پسران برگزار شود تا اینگونه برابری جنسیتی در آن رعایت شود.

بر این اساس مقرر شده ۳۹۹۸ ورزشکار شامل ۱۹۹۹ ورزشکار در هر یک از بخش های پسران و دختران در این بازی ها شرکت داشته باشند.