۲۰۱۸؛ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان
۲۰۱۸؛ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان
سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد که تعداد غیر نظامیان که طی سال ۲۰۱۸ در افغانستان کشته شده اند، بیشتر از آمار کشته شدگان جنگ ۱۸ سال اخیر افغانستان بوده است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از بی بی سی، بر اساس گزارش سازمان ملل که روز یکشنبه منتشر شد، تعداد غیرنظامیانی که در سال ۲۰۱۸ در افغانستان کشته شدند، از تمامی ۱۸ سال اخیر که این کشور درگیر جنگ است، بیشتر بوده است.

در این گزارش آمده که تعداد غیرنظامیان کشته شده در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۱ درصد رشد داشته و به ۳ هزار و ۸۰۴ نفر رسیده است. ۷  هزار و ۱۸۹ نفر نیز در این سال زخمی شده‌اند.

این آمار یک روز پیش از دور تازه مذاکرات طالبان و آمریکا منتشر شده‌اند. این مذاکرات در حالی در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود که به گفته سازمان ملل در دو دهه اخیر، ۳۲ هزار نفر بر اثر جنگ در افغانستان کشته شده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرد که یکی از دلایل افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در خشونت‌های افغانستان این است که در حملات اخیر، به شکل عمدی، غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند.

بخش عمده این حملات توسط بمب‌گذاران انتحاری گروه‌های طالبان و داعش انجام می‌شوند.

در این گزارش همچنین آمده که افزایش حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان نیز بر افزایش شمار قربانیان غیرنظامی اثر گذاشته و بیش از ۵۰۰ تن از کشته‌شدگان در این‌گونه حملات جان خود را از دست داده‌اند.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۸ با هدف افزایش فشار بر طالبان و داعش در افغانستان بر شمار حملات هوایی خود افزود.

«تاداماچی یاماماتو» رئیس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفت: زمان آن فرارسیده که به این رنج و تراژدی انسانی پایان دهیم.

وی افزود که کشته شدن غیرنظامیان در این حملات به هیچ وجه قابل قبول نیست و از همه طرفهای درگیر خواست تا گام‌هایی فوری برای پایان دادن به خشونت و نابود کردن زندگی انسان‌ها بردارند.

  • منبع خبر : مهر