۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان
۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان
وزارت آموزش‌وپرورش طی حدود یک سالی که آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته و با اخباری از برگزاری حضوری آموزش در مدارس، رتبه‌بندی معلمان، حواشی انتخاب وزیر پس از دو مرتبه عدم رای اعتماد مجلس به نامزدهای معرفی شده و چالش کیفیت آموزش مدارس دولتی، همواره در معرض قضاوت عموم مردم قرار گرفته و به جهت ضریب نفوذ بالای مخاطبان و دربرگیری بالایی که دارد باید پاسخگوی افکار عمومی در ابعاد گوناگون مرتبط با رخدادهای مدرسه‌ای باشد

وزارت آموزش‌وپرورش طی حدود یک سالی که آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته و با اخباری از برگزاری حضوری آموزش در مدارس، رتبه‌بندی معلمان، حواشی انتخاب وزیر پس از دو مرتبه عدم رای اعتماد مجلس به نامزدهای معرفی شده و چالش کیفیت آموزش مدارس دولتی، همواره در معرض قضاوت عموم مردم قرار گرفته و به جهت ضریب نفوذ بالای مخاطبان و دربرگیری بالایی که دارد باید پاسخگوی افکار عمومی در ابعاد گوناگون مرتبط با رخدادهای مدرسه‌ای باشد.

به گزارش صبح اقتصاد، به مناسبت فرارسیدن هفته دولت با چند کارشناس حوزه آموزش و پرورش در زمینه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم؛ هرکدام از کارشناسان از دریچه نگاه خود عملکرد آموزش و پرورش را به بوته نقد گذاشتند و ضمن بیان نقاط قوت و ضعف مسئولان، پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد دولت در نظام تعلیم و تربیت ارائه کردند:

 

۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان

 

استقرار رتبه‌بندی بعد از سالها معطلی 

 

مریم رنگ‌آمیز طوسی، نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، در راستای اعلام نظراتش پرامون عملکرد دولت، اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان را به عنوان مهمترین نقطه قوت دولت برشمرد و اظهار کرد: استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان که سال‌ها معطل مانده بود، اقدام بسیار مهمی است که جادارد از دولت و مجلس که پیگیر این مسئله بودند قدردانی کنیم.

وی افزود: هدف مدنظر دولت از اجرای این طرح، افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در پی ارتقای معلمان به عنوان عناصر اصلی تعلیم و تربیت است.

این عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه البته فرهنگیان در زمینه نحوه امتیازبندی‌ها، بارگذاری مدارک و … ابهامات و گلایه‌هایی دارند گفت: خوب است اگر مواردی چون تالیف و چاپ کتاب، انتشار مقاله و شرکت در جشنواره‌ها به عنوان امتیاز از معلمان خواسته می‌شود، ویژه معلمان جدیدالورود باشد و از ابتدای خدمتشان به آن توجه داشته باشند، نه معلمانی که سال‌های زیادی خدمت کرده و چندسال به بازنشستگی‌شان باقی مانده است.

 

برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش جزو نقاط قوت بود

 

طوسی دیگر نقطه قوت دولت را زمینه‌سازی برای هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در امر آموزش‌وپرورش دانست و گفت: برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش جزو نقاط قوت بود، باتوجه به حضور نمایندگان مجلس و وزرای دولت و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، انتظار می‌رود پیشرفت آموزش و پرورش تسریع شود. وظیفه تعلیم و تربیت یک وظیفه ملی بوده و نیاز است از ظرفیت همه ارگان و دستگاه‌ها استفاده و این پتانسیل در اختیار آموزش و پرورش  قرار بگیرد تا تحولی که مدنظر است رخ دهد.

 

گلایه از برخی دخالت‌ها در انتصابات مدیران استانی و منطقه‌ای

 

وی اما نقطه ضعف دولت را در انتصابات ستادی به ویژه مدیران استانی و منطقه‌ای دانست و گفت: هرچند تلاش بر جوانگرایی و انتصاب مدیران جوان بوده است اما متاسفانه شاهد دخالت نمایندگان مجلس و استانداران در انتصاب برخی مدیران استانی و روسای مناطق بودیم. این اتفاق خلاف فرمایشات رهبری مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در موضوع انتصابات بوده است.

این عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم به ظرفیت معلمان و کارکنان توانمند آموزش و پرورش بیش از این توجه شده و توانمندی این افراد مورد توجه قرار بگیرد. افراد متخصص و اثرگذار کم نداریم و انتظار بود از همه طیف‌ها و تخصص‌های موجود استفاده شود. آموزش و پرورش جای خطا و اشتباه نیست و فرصت آزمایش و خطا نداریم. حداقل ویژگی لازم برای قبول مسئولیت، برخورداری از سابقه مدیریتی حتی مدیریت مدرسه است.

 

۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان

 

اجرای رتبه‌بندی، شاخص‌ترین و مثبت‌ترین اقدام دولت

 

ابراهیم سحرخیز، استاد دانشگاه و معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، نقاط قوت، ضعف و راهکارهای پیش روی دولت به منظور بهبود وضعیت عملکردی در این حوزه را تشریح و اظهار کرد: شاخص‌ترین اقدام دولت در حوزه آموزش و پروش را می‌توان اجرایی سازی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان دانست.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، سندتحول بنیادین به تازگی به تصویب رسیده بود و پیش‌نویس پیشنهادی برای چگونگی اجرای رتبه بندی نیز تهیه و مقدمه اولیه برای تبیین اجرای قانون نگاشته شد اما زمان برای اجرا نماند. در هشت سال ریاست جمهوری روحانی نیز رتبه بندی اجرایی نشد و در واقع می‌توان گفت که بیش از ۱۰ سال اجرای رتبه‌بندی معلمان معطل ماند.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم در نهایت به این انتظار ۱۰ ساله پایان داد و رتبه بندی را که هربار به بهانه‌ای اجرا نمی‌شد را عملیاتی کرد گفت: البته هنوز ابهاماتی در این زمینه وجود دارد و اما و اگرهایی پیرامون آن مطرح است از جمله اینکه آیا اجرای رتبه بندی اثربخشی مورد انتظار را خواهد داشت و یا خیر؟.

سحرخیز افزود: هدف این بود که رتبه بندی موتور محرکه‌ای برای شکل‌گیری رقابتی سالم میان معلمان باشد، انگیزه کاری را ارتقاء دهد و بر میزان بهره‌وری بیفزاید و درنهایت منجر به ارتقای کیفیت شود، اما از آنجا که حقوق و معیشت معلمان همواره دچار تبعیض با سایر کارکنان دولت بوده ممکن است به جبران معیشت آنها کمک کند اما همچنان این فاصله حقوقی وجود دارد.

وی تاکید کرد که اما اگر از جانب انصاف دور نشویم باید گفت که دولت با همکاری مجلس، طرح رتبه بندی را روی میز قرار داد و بعد از ماه‌ها کش و قوس به مرحله اجرایی رساند. اواخر مردادماه نیز مبلغی به عنوان علی الحساب رتبه بندی واریز شد که اتفاق مثبتی بود.

 

گلایه از انتصاب برخی معاونان و مدیرانی بدون سابقه معلمی

 

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اما در بخش دوم سخنانش، انتخاب وزیر و پس از آن انتصاب برخی معاونین آموزش و پرورش را جزو نقاط ضعف دولت دانست و گفت: آموزش و پرورش بزرگترین نهاد فرهنگی کشور و یک سرمایه است، هزینه‌ای نیست. برای این وزارتخانه باید به دنبال افراد تحول‌خواه بود. رئیس جمهور نیز در سخنان اخیرش در جمع مدیران آموزش و پرورش تاکید کرد کسانی که اهل تحول نیستند باید از کار برکنار شوند. ما ۸۵۰ هزار معلم فرهیخته در آموزش و پرورش داریم که حدود ۷۰ درصدشان تحصیلات بالای دانشگاهی و مدارک از دانشگاه‌های معتبر دارند و آموزش و پرورش را می‌شناسند و یک شبه از سربازی به سرداری نرسیده‌اند.

سحرخیز با طرح این پرسش که چرا راهبری ستاد آموزش و پرورش به اشخاصی سپرده شده است که بعضا برخی از آنها یک روز هم معلمی نکرده‌اند، از انتصاب برخی مدیران و معاونان این وزارتخانه که سابقه معلمی نداشته اند و از نیروهای آموزش و پرورش نبوده و اکنون با قرارداد کار معین، مشغول به فعالیت در پست معاونت شده‌اند گلایه کرد و گفت: سامانه معرفی مدیران اقدام بسیار خوبی بود اما عملیاتی نشد.

 

عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان، معلمان به اتاقک شیشه‌ای نرسیدند

 

 

 

وی دیگر نقطه ضعف عملکردی آموزش و پرورش را عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و گفت: معلمان هنوز به اتاقک شیشه‌ای در صندوق ذخیره نرسیده‌اند. برخی از افرادی که در صندوق مشغول به فعالیت اند که بازنشسته اند یا تخصص اقتصادی ندارند. همچنین افرادی را در شورای عالی آموزش و پرورش داریم که مصداق تعارض منافع هستند و مدرسه غیردولتی دارند.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نقطه ضعف سوم دولت در وزارت آموزش و پرورش را عدم تسریع در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: دیروزی‌ها “کمیته” اجرای سندتحول تشکیل داده بودند  و امروزی ها می‌گویند “قرارگاه”؛  با الفاظ که کاری نداریم، مهم خروجی است. کدام بند از سندتحول تا کنون اجرا شده است؟.

 

پیشنهادی به رییس جمهور:

آقای رییسی به جمعیت فرهنگیان فرهیخته مراجعه کنید 

 

سحرخیز در خاتمه در پیشنهادی به دولت برای آغاز دومین سال فعالیتش گفت: آموزش و پرورش به افراد عملگرا نیاز دارد. افرادی که مدیریت جهادی بدانند.  آموزش و پرورش دچار نوعی سردرگمی و روزمرگی شده است. پیشنهادم این است که آقای رئیسی دوباره به جمعیت فرهیخته فرهنگیان رجوع کند. ایشان می تواند از مجموع وزرایی که قبلا برسرکار بودند فارغ از هر گونه خط فکری دعوت کند. همچنین اندیشمندان را بخواهد و از نظراتشان استفاده کند. دود سفید از دودکش آموزش و پرورش بیرون نمی‌آید و به افرادی برای پیشبرد امور نیاز دارد که محبوبیت و تخصص داشته باشند.

 

۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان

جواد نوبختی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نقطه قوت دولت هماهنگی با قوای دیگر و یک دستی قوای سه گانه بوده است اظهار کرد: از این رهگذر، پتانسیل خوبی برای آموزش و پرورش به وجود آمد تا بتواند گره‌های چندین ساله آموزش و پرورش را بگشاید.

وی افزود: ارتقای شان و منزلت معلمی در اسنادبالادستی از جمله سندتحول بنیادین آموزش‌وپرورش تعریف و به صراحت بیان شده است. معلمی، تنها یک شغل نیست و برای رسیدن معلم به جایگاه واقعی اش هنوز فاصله وجود دارد. رتبه‌بندی معلمان به محله اجرا رسیده است، اما رتبه‌بندی زمانی رتبه بندی خواهد شد که ما نمود عینی ارتقای کیفیت آموزش را در جامعه ببینیم.

 

عدم نگاه عمیق به سندتحول بنیادین

 

این نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش در بیان چالش‌ها و نقاط ضعف دولت نیز اظهار کرد: نخست آنکه سهم آموزش و پرورش از سرانه عمومی دولت بسیار پایین است، دوم آنکه از منظر اقتصاد آموزش و پرورش سهم خوبی از جی. دی. پی عاید آموزش و پرورش نمی‌شود. نقطه ضعف و چالش دیگر که اکنون آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با آن روبه رو است عدم نگاه عمیق به سندتحول بنیادین است.

وی افزود: ۱۲ سال از تدوین سندتحول بنیادین می‌گذرد و متاسفانه هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. بر اساس مفاد سندتحول بنیادین و موکدات رهبری در دیدار با معلمان، سندتحول بنیادین باید ترمیم و به‌روزرسانی شود. طبق قانون باید هرپنج سال یک بار این اتفاق بیفتد.

 

اهتمام دولت برای ترمیم سندتحول بنیادین

 

نوبختی با بیان اینکه اهتمام دولت بر ترمیم سندتحول بنیادین است گفت: پیشنهاد مشخصم به دولت پیگیری و اهتمام نسبت به ترمیم و اجرای سندتحول بنیادین است و امیدوارم نقطه قوتی برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی باشد. اکنون در سیستم آموزشی کشور ما سیستم پولی حاکم و خطرناک هم هست که امیدواریم مورد توجه ویژه دولت باشد.

به گفته عضو شورای عالی آموزش و پرورش در حال حاضر ترمیم و اصلاح سندتحول بنیادین در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

 

۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان

 

پیگیری استقرار عدالت آموزشی، تعیین تکلیف استخدام معلمان

ساماندهی مشکلات صندوق ذخیره نقاط قوت عملکرد دولت سیزدهم

 

علیرضا آل امین، عضو هیئت علمی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسنا، به سرانجام رساندن قانون رتبه‌بندی معلمان و  پیگیری استقرار عدالت آموزشی را از جمله نقاط قوت دولت در حوزه آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: از جمله دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم در این حوزه می‌توان به تعیین تکلیف استخدام معلمان، جذب مجوزهای استخدامی از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش، اقدام برای ساماندهی مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و ارائه خدمات به اعضای این صندوق در دوران اشتغال و نه صرفا در دوره بازنشستگی اشاره کرد.

وی افزود: در دانشگاه فرهنگیان نیز اقدامات خوبی از سوی رئیس دانشگاه فرهنگیان آغاز شده است. در دانشگاه فرهنگیان که از جمله دانشگاه‌های مهم و بزرگ کشور است، هیئت ممیزه‌ای نداشتیم که به رتبه‌بندی و ارتقای اساتید رسیدگی کند و تا پیش از این دانشگاه شهید رجایی به عنوان دانشگاه معین این کار را انجام می‌داد که اکنون این موضوع حل شده است.

 

برگزاری دوره‌های ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات مثبت دولت 

 

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان آموزش مهارت آموزان در دانشگاه فرهنگیان با وجود امکانات کم و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت به منظور توانمندسازی معلمان دولتی و غیردولتی را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در این دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه به جذب اساتید هیئت علمی بسیار نیاز داشت که گویا تمهیدات لازم برای انتشار فراخوان جذب ۳۰۰ عضو جدید هیئت علمی و جذب دکتر معلمان در دانشگاه در دستورکار قرار گرفته و در حال انجام است. البته دانشگاه با کمبود امکانات فضای فیزیکی برای کلاس‌های حضوری مواجه است که قول داده‌اند حل شود.

 

اطلاع‌رسانی ضعیف خدمات آموزشی

رتبه بندی معلمان خوب اطلاع رسانی نشد  

 

آل امین نقطه ضعف مهم دولت در حوزه آموزش و پرورش را اطلاع‌رسانی ضعیف خدمات انجام شده دانست و گفت: روند اطلاع رسانی دولت در آموزش‌و پرورش باید تقویت شود. آموزش و پرورش باید بیشتر با رسانه‌ها در ارتباط باشد و اگر اقدامات خوبی انجام می‌شود از طریق رسانه‌ها گفته  و به مردم منعکس شود. مردم خوبی داریم و همراهی می‌کنند؛ به ویژه قشر فرهیخته فرهنگیان. به عنوان مثال رتبه بندی معلمان اقدام خوبی بود که خوب اطلاع رسانی نشد.

وی پیشنهادی نیز برای دولت داشت و گفت: پیشنهادم به دولت در این حوزه این است که به جوانگرایی و استفاده از جوانان پرانگیزه و جهادی ادامه دهند؛ جوان‌ها هستند که می‌توانند مشکلات را حل کنند.

 

۲۰ نقطه قوت و ضعف دولت در حوزه آموزش و پرورش از منظر کارشناسان

 

رویکردهای تحول‌گرا و تحول‌آفرین، انتظاری که از دولت می‌رود 

 

محمد رمضانی، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرداد ماه سال ۱۴۰۰ موعد رخدادی امیدبخش در کشور بود اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار مردم بر این بود که چالش‌های بسیار کشور در مسائل گوناگون برطرف گردد و تغییر و تحولات قابل توجهی در حوزه های مختلف حکمرانی ایجاد شود.

وی افزود: در این میان آموزش و پرورش، بیت‌الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیز همواره با چالش‌های عظیمی در حوزه تحول بنیادین مواجه بوده است و از دولت جدید انتظار رویکردهای تحول‌گرا و تحول‌آفرین می‌رفت.

 

انتخاب نیروهای انقلابی و جوان نقاط قوت عملکردی دولت

 

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یکی از نقاط قوت عملکردی دولت در حوزه آموزش و پرورش را انتخاب نیروهای انقلابی و جوان برای حوزه ستادی وزارتخانه از سوی وزیر آموزش و پرورش دانست و گفت: علی‌رغم فشار برخی نمایندگان مجلس و جریان‌های تصدی‌گر در آموزش‌وپرورش، استفاده از نیروهای جوان، باانگیزه و متخصص، گرچه متأسفانه تعداد آنها محدود است، اما می‌تواند زمینه سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را رقم زنند.

 

آزادسازی مجموعه‌های ورزشی و آموزشی به نفع خانواده‌ها

 بهبود وضعیت بیمه معلمان دیگر اقدامات شاخص دولت

 

رمضانی در ادامه از آزادسازی مجموعه‌های ورزشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده دانش‌آموزان و خانواده‌ها و شکل‌گیری قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خودکفایی کشور در تولید کاغذ کتاب های درسی، پیشروی دولت در اجرای رتبه بندی معلمان، بهبود وضعیت بیمه معلمان، اجرای طرح شهید سلیمانی مبنی بر افزایش زیرساخت‌های تربیت بدنی شهرستان‌ها برای دانش‌آموزان به عنوان اقدامات مثبت در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: نگاه ریاست جمهور به مسئله تعلیم و تربیت به عنوان یک مسئله اولویت دار در کشور نیز مقوله حائز اهمیتی است. بیان مواضع و دیدگاه‌های عالمانه، حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش و برگزاری جلسات متعدد با اهالی تعلیم و تربیت به نسبت دولت گذشته، مثبت و امیدبخش است.

 

خصوصی سازی مدارس در تضاد با مردمی سازی آموزش است

 

وی در بخش دوم سخنانش به نقاط ضعف و چالش‌های موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: چالش اول، فهم ضعیف  از رویکرد اصلی مردمی‌سازی، در حوزه آموزش و پرورش است.   متاسفانه به همین علت شاهد رویکردهایی در جهت افزایش خصوصی‌سازی مدارس و در تضاد با حقیقیت مردمی‌سازی و مشارکت مردم در فرآیند تعلیم و تربیت هستیم.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: چالش دوم آموزش و پرورش که چالش دیرینه این حوزه به حساب می آید، عدم ورود جدی و قابل توجه سایر ارکان دولت به ویژه نهادهای فرهنگی و تربیتی به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. کم بودن ارتباط و همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها با آموزش و پرورش هم موجب کاهش کارآیی این نهاد در فرآیند تعلیم و تربیت مردم خواهد شد و هم ظرفیت پشتیبانی از این نهاد مهم را تقلیل خواهد داد.

 

ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش

 

رمضانی همچنین به وجود اختلافاتی مبنی بر نگاه به مسئله تحول در آموزش‌وپرورش اشاره و عنوان کرد: مادامی که سیاستگذاران و بدنه آموزش و پرورش به فهم مشترکی در مسئله تحول نرسند، اقدام در جهت تحول بنیادین، سخت و مشکل خواهد شد. با این حال اما مهم‌ترین و بزرگترین چالش و ضعف این روزهای آموزش و پرورش، ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: توجه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بایستی اتمام حجتی جهت سیاست های جذب معلم در دولت سیزدهم باشد. عدم وجود داده های آماری دقیق، عدم وجود راهکارهای مشخص در جهت بحران تامین معلم، افزایش قابل توجه جذب از طریق آزمون استخدامی و… دلایلی بر این ادعا است.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خاتمه پیشنهاد و ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم بتواند با تصمیمات جدی و اعمال مجاهدانه، تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش را ریل‌گذاری و تسهیل‌گری کند.

 به گزارش ایسنا، در یک بررسی اجمالی می‌توان نقاط قوت، نقاط ضعف و پیشنهادات کارشناسان حوزه اموزش و پرورش به دولت در راستای بهبود عملکردش در حوزه آموزش و پرورش را اینگونه تقسیم بندی کرد:

نقاط قوت:

۱- پیگیری تصویب و اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان

۲-افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در پی ارتقای معلمان به عنوان عناصر اصلی تعلیم و تربیت

۳-زمینه‌سازی برای هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش

۴-هماهنگی با قوای دیگر و یک دستی قوای سه گانه

۵- آزادسازی مجموعه‌های ورزشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده دانش‌آموزان و خانواده‌ها

۶- بهبود وضعیت بیمه معلمان

۷- نگاه ریاست جمهور به مسئله تعلیم و تربیت به عنوان یک مسئله اولویت دار در کشور

۸-شکل‌گیری قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۹- دریافت  موافقت برای جذب ۳۰۰ هیئت علمی جدید و تبدیل وضعیت دکتر معلمان

۱۰- اقدام برای ساماندهی مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و ارائه خدمات به اعضای این صندوق در دوران اشتغال

 

نقاط ضعف:

۱- برخی انتصابات ضعیف در بین معاونین آموزش و پرورش

۲- عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان

۳- عدم تسریع در اجرایی سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش

۴- مداخله در انتصابات ستادی به ویژه مدیران استانی و منطقه‌ای

۵- سهم پایین آموزش و پرورش از سرانه عمومی دولت

۶- ضعف و اطلاع‌رسانی ضعیف خدمات دولت در آموزش و پرورش

۷- فهم ضعیف دولت از رویکرد اصلی خود یعنی مردمی‌سازی در حوزه آموزش و پرورش

۸-عدم ورود جدی و قابل توجه سایر ارکان دولت به ویژه نهادهای فرهنگی و تربیتی به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی

۹- ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش

۱۰- عدم وجود داده‌های آماری دقیق، عدم وجود راهکارهای مشخص در جهت بحران تامین معلم

پیشنهادها:

۱- پیگیری و اهتمام نسبت به ترمیم و اجرای سندتحول بنیادین

۲- رجوع دوباره رئیسی به جمعیت فرهیخته فرهنگیان

۳- استفاده از افراد عملگرا در آموزش و پرورش

۴- توجه به ظرفیت معلمان و کارکنان توانمند آموزش و پرورش

۵- ادامه جوانگرایی و استفاده از جوانان پرانگیزه و جهادی برای حل مشکلات

۶- اتخاذ تصمیمات جدی و اعمال مجاهدانه به جهت ریل گذاری و تسهیل تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش

۷- تقویت اطلاع رسانی دولت در آموزش‌و پرورش نیز از دیگر پیشنهادات کارشناسان به دولت به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : ایسنا