۳۰ درصد برج‌های گران قیمت خالی از سکنه است
۳۰ درصد برج‌های گران قیمت خالی از سکنه است
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد برج‌های گران قیمت شمال تهران خالی از سکنه است گفت: راهکارهایی که برای از بین بردن حباب مسکن و کاهش قیمتها در پیش گرفته شده نتیجه‌ نداشته و دستهایی در کار است که نمی‌گذارد بازار مسکن به آرامش برسد.

حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، درباره راهکارهای خانه دار شدن کارگران گفت: برای خانه‌دار شدن کارگران طرح‌های بسیاری پیشنهاد شده است که مسکن استیجاری، مسکن اجتماعی، اجاره به شرط تملیک و مسکن امید از جمله این طرح‌ها است ولی امروز کسی از این طرح‌ها خبر ندارد و مشخص نیست در چه مرحله‌ای است؟یک روز پروژه‌ای به اسم یکی از این طرح‌ها افتتاح و رونمایی می‌شود بدون آنکه بدانیم تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد یا نه و اگر طول کشید دولت آینده نظیر انچه که درباره مسکن مهر رخ داد، رغبتی به تکمیل و اتمام پروژه‌ها نشان بدهد یا نه؟

وی به افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بازار مسکن راکد است و کارگران توانایی پرداخت اقساط سنیگن وام مسکن یا خرید خانه‌هایی با قیمتهای عجیب و غیر واقعی را ندارند چطور می‌شود که  قیمت مسکن به یکباره بالا می‌رود؟ درست است که قیمت مسکن تحت تاثیر نوسان بازار ارز و طلا متلاطم شد ولی سیاستهای اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن نیز بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: گسترش پدیده تلخ گورخوابی و کانکس خوابی نشان می‌دهد که سیاستهای مبتنی بر کاهش شکاف طبقاتی نه تنها نتیجه نداده بلکه فاصله ها را بیشتر کرده و به زیان طبقات محروم و کم درآمد تمام شده است.

نجف تاکید کرد: زمانی که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد و بازار مسکن از تحولات اقتصادی به ویژه نوسان نرخ ارز تاثیر پذیرد طبیعی است که باید هرچه سریع‌تر جلوی افزایش قیمتها را گرفت و راهکار مناسبی برای آن اندیشید ولی گذاشتیم مسکن بر آشفته بازار قیمتها سوار شود تا کارگران حداقل بگیر و اقشار آسیب پذیر در پیدا کردن خانه دچار مشکل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تهران به ویژه مناطق شمالی ۲۰ تا ۳۰ درصد برج‌های گران قیمت و لوکس، خالی از سکنه است.در مقابل در پایین‌ترین نقطه شهر هستند افرادی که توانایی کرایه حتی یک اتاق را هم ندارند و باعث تاسف است که عده‌ای از ثروتهای نجومی برخوردارند و به ساخت برج و خانه‌های گران قیمت به چشم سرمایه نگاه می‌کنند ولی برای عده‌ای حداقل بگیر یک خانه ۴۰ متری هم مهیا نیست.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: ما می‌گوییم اگر عزم و اراده جدی برای شکستن انحصار و قیمتها در بازار مسکن وجود دارد، بسم الله.راهکارهایی که تاکنون برای از بین بردن حباب مسکن و کاهش قیمتها پیش بینی شده نتیجه‌ نداشته است.متاسفانه دستهای سرمایه‌داری در کار است که نمی‌گذارد بازار مسکن به آرامش برسد و بعضی بانکها نیز با سرمایه‌گذاری در املاک و مستقلات سوداگری در بخش مسکن را رقم زده‌اند ؛ لذا دولت در گام اول باید دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه کند و عزم جدی خود را در شکستن انحصار قیمت مسکن و بستن مالیات به خانه‌هایی که سالها ساخته و برایش هزینه شده نشان بدهد.

به گزارش ایسنا، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی در اصل ۳۱ قانون اساسی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. بر اساس آمارها بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود.

افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران

گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش تا ۲۵ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در زمستان سال گذشته در تهران است.

به گزارش ایسنا، بررسی نتایج طرح “گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور” در فصل زمستان ۱۳۹۷ از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که ۱۸ هزار و۹۵۳ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٢,٥ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢٥.٤ درصد افزایش داشته است. ‏

متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.١ واحد بوده  ۱۴.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢٤.٣ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری تهران در زمستان ١٣٩٧ بالغ ‌بر ٣٥٥٢ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۵.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢٩.٨ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ مورد بررسی حدود ١٣٢٩ مترمربع بوده است.

همچنین تعداد۱۱۴ هزار و ۶۱۴  واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٥٠,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢٣.٩ درصد افزایش داشته است. ‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ی احداث ساختمان ٢.٥ واحد بوده است‌.

کلنگ‌زنی ۱۵۰ هزار خانه در عید غدیر

تا کنون ۵۷ هزار و هشت واحد مسکونی توسط دولت در قالب طرح اقدام ملی کلنگ‌زنی شده و همزمان با عید سعید غدیر خم قرار است عملیات اجرای ۱۵۰ هزار واحد دیگر با حضور رییس‌جمهوری آغاز شود.

به گزارش ایسنا، صدور فرمان شروع اجرای ۱۵۰ هزار واحد مسکونی توسط حسن روحانی در شرایطی انجام می‌شود که مسکن مهر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. طبق آخرین آمار از مجموع دو میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۶ واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد تحویل شده و ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد باقیمانده است. کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل ۹۱ هزار و ۵۶۱ واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی ۵۵ هزار و ۹۹ واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل ۵۶ هزار و ۴۳۸ واحد است. روحانی دستور داده که مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

همزمان با نزدیک شدن به جشن اتمام مسکن مهر، طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد کلید خورده است. در فاز اول ۵۷ هزار و هشت واحد آغاز شده و همچنین همزمان با عید غدیر خم ۱۵۰ هزار واحد در سراسر کشور آماده کلنگ‌زنی توسط ریاست‌جمهوری است. از این تعداد، ۶۵ هزار واحد مسکونی، ۸۰ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث واحدهای مسکونی و ۵ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث خدمات روبنایی است. مسوولیت اجرای این پروژه‌ها به تفکیک بر عهده شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ تولید کند. از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت‌های ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر احداث می‌شود.

از سوی دیگر سه طرح «تام کاد»، «تام فاز» و «تام اج» توسط وزارت راه و شهرسازی ارایه شده است. مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح‌ها گفته است: طرح «تام کاد» طرح (طرح تامین مسکن کارکنان دولت) به رویت رییس جمهوری رسیده و اکنون سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه شیوه‌نامه اجرای آن جهت تصویب در هیات‌دولت است.

حسینی در تعریف طرح «تام فاز» (تامین مسکن به روش فروش اقساطی) و مراحل آن اعلام کرد: تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین نیز در دست برنامه‌ریزی است و به زودی ساز و کار آن تهیه و اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تعریف طرح «تام اج» و مراحل آن، توضیح داد: این طرح که طرح تامین مسکن به روش اجاره است، طرحی است که وزارتخانه برای تمامی دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه با برنامه‌ریزی مشخصی پیگیری می‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا