۴۱ درصد آمریکایی‌ها از محاکمه ترامپ بابت شورش کنگره حمایت می‌کنند
۴۱ درصد آمریکایی‌ها از محاکمه ترامپ بابت شورش کنگره حمایت می‌کنند
نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده باید برای پیگرد قانونی بابت تحولات شش ژانویه ۲۰۲۱ از طرف کنگره ارجاع داده شود.

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده باید برای پیگرد قانونی بابت تحولات شش ژانویه ۲۰۲۱ از طرف کنگره ارجاع داده شود.

به گزارش صبح اقتصادا، به نقل از وب‌سایت مجله نیوزویک، یک سال پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در جمع بزرگ حامیانش در نزدیکی کاخ سفید از “متوقف کردن سرقت” سخن گفت، آن هم در شرایطی که کنگره آمریکا نشستی برای تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن برگزار کرده بود.

او در آن سخنرانی جنجالی از طرفدارانش خواست تا به سمت کنگره حرکت کنند و “با تمام توان بجنگند” تا کشورشان را نجات دهند. سپس صدها تن از حامیان ترامپ با پذیرفتن این ادعا که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آلوده به تقلب شد، خواسته او را اجابت کردند.

حال نتایج نظرسنجی جدید اکونومیست و یوگاو که از دوم تا چهارم ژانویه انجام شد، نشان می‌دهد که تعداد آمریکایی‌های بزرگسالی که معتقدند او باید بابت اقداماتش در آن روز تحت پیگرد قرار بگیرد، اندکی بیش از مخالفان این کار است.

براساس این نظرسنجی، ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ به اینکه آیا کنگره باید ترامپ را بابت مانع‌تراشی در کار این نهاد قانونگذاری و تلاش برای ایجاد اختلال در شمارش آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ ارجاع دهد، پاسخ “آری” دادند. کسانی که پاسخ “خیر” دادند، اندکی کمتر (۳۹ درصد) بودند. همچنین ۲۰ درصد هم گفتند که “اطمینان ندارند.”

به ویژه، زنان بیش از مردان معتقدند که ترامپ باید با ارجاع کنگره به وزارت دادگستری مواجه شود. در حالی که ۴۳ درصد از زنان پاسخ مثبت دادند، تنها ۳۹ درصد از مردان همین نظر را داشتند. اقلیت‌ها از اینکه رئیس‌جمهوری سابق کشورشان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد، بیشتر حمایت کردند. حدود ۵۵ درصد از بزرگسالان سیاه‌پوست و ۴۸ درصد از اسپانیایی‌ها تبارها گفتند کنگره باید ترامپ را برای پیگرد قانونی معرفی کند.

این نظرسنجی با پرسش از ۱۵۰۰ فرد بزرگسال آمریکایی با حاشیه خطای مثبت و منفی سه درصد انجام شد.

باید منتظر بود و دید که آیا ترامپ با اخطار کنگره و پیگرد در وزارت دادگستری آمریکا مواجه می‌شود یا خیر. در حال حاضر، کمیته‌ای در کنگره به دستور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، همچنان درباره تحولات شش ژانویه تحقیق می‌کند. ترامپ و اکثر جمهوری‌خواهان کار این کمیته را با “انگیزه حزبی” می‌دانند، با این حال دو نماینده ضد ترامپ در این حزب به نام‌های لیز چنی و آدام کینزینگر بخشی از تیم تحقیقات هستند.

در حالی که تحقیقات ادامه دارد، قانونگذاران درباره نتایج احتمالی و اینکه آیا ممکن است پیگرد حقوقی علیه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به جایی برسد، صحبت نمی‌کنند. با این حال آدام کینزینگر ابراز امیدواری کرده است که اگر چنین ارجاعی انجام شد، وزارت دادگستری آمریکا اتهامات کیفری علیه ترامپ طرح کند.