۴ وزیر انگلیس در آستانه استعفا هستند
۴ وزیر انگلیس در آستانه استعفا هستند

شمار مخالفان طرح پیشنهادی نخست‎وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا رو به افزایش است و انتظار می‏رود ۴ وزیر دیگر کابینه وی نیز برای نشان دادن نارضایتی خود، اقدام به استعفا کنند. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد روزنامه «ساندی تایمز» از احتمال استعفای ۴ وزیر دیگر در کابینه دولت لندن خبر داد. […]

شمار مخالفان طرح پیشنهادی نخست‎وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا رو به افزایش است و انتظار می‏رود ۴ وزیر دیگر کابینه وی نیز برای نشان دادن نارضایتی خود، اقدام به استعفا کنند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد روزنامه «ساندی تایمز» از احتمال استعفای ۴ وزیر دیگر در کابینه دولت لندن خبر داد. جالب آنکه این وزرا همگی از طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا هستند- امری که نشان از افزایش فشار همه‌جانبه بر «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس دارد.

همچنین اتحادیه با طرح پیشنهادی ترزا می مبنی بر ایجاد سازوکار مستقلی که بر خروج انگلیس از هرگونه توافق کوتاه‌مدت گمرکی میان لندن-بروکسل نظارت کند؛ مخالفت کرده‌ است.

می به دنبال نهایی کردن جزئیات توافق برگزیت است حال‌آنکه مذاکرات به دلیل اختلاف‌نظر طرفین درخصوص مرز ایرلند به بن‌بست خورده است.

درهمین‌راستا، می پیشنهاد عقد توافق گمرکی کوتاه‌مدت را مطرح کرد حال‌آنکه طرفدارن جدایی از اتحادیه اروپا می‌گویند حق پایان دادن به این توافق باید به انگلیس واگذار شود تا بهاین‌ترتیب، از بابت قطع وابستگی لندن به بروکسل اطمینان حاصل شود.

می این هفته با وزرای کابینه خود دیدار خواهد کرد. این درحالی است که «جو جانسون» وزیر حمل و نقل انگلیس نیز که از حامیان اتحادیه اروپا بود روز جمعه استعفا داد و اعلام کرد: طرح ترزا می باعث دوپاره شدن انگلیس شده و کشور را در معرض بزرگترین بحران بعد از جنگ جهانی دوم قرار می‌دهد.

طرح مورد نظر ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا که به طرح «چکرز» معروف شده، پیش از این نیز با مخالفت چهره‌های محافظه‌کار از جمله «بوریس جانسون»، وزیر خارجه سابق انگلیس مواجه شده بود و برخی از مخالفان با غیرقابل قبول خواندن این طرح، خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی شده‌اند.

این  درحالی است که «لیام فاکس» وزیر تجارت انگلیس  دیروز شنبه در اظهاراتی هشدار داد که لندن ممکن است نتواند درخصوص برگزیت به توافق با اتحادیه اروپا دست یابد.

وزیر تجارت انگلیس در این باره اعلام کرد: هنوز مسائل مهمی در این باره باقی مانده که درباره آن توافقی صورت نگرفته است؛ لذا پایان سختی را برای مذاکرات پیش رو داریم.

اظهارات وزیر تجارت انگلیس در حالی بیان می شود که «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور پیشتر اعلام کرده بود که لندن تا پایان ماه جاری میلادی به توافقی برای برگزیت دست خواهد یافت.

گفتنی است بر پایه توافقات اولیه میان لندن و بروکسل، قرار است انگلیس تا ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی از اتحادیه اروپا جدا شود؛ اقدامی که صاحبنظران به آن به دیده تردید می نگرند./منبع مهرنیوز