۵۰۰ کانتینر کالای ایرانی از بندر کاسپین به کشور چین صادر شد
۵۰۰ کانتینر کالای ایرانی از بندر کاسپین به کشور چین صادر شد
۵۰۰ کانتینر انواع کالای ایرانی در ۳ ماهه نخست امسال از مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی استان گیلان به مقصد کشور چین صادر شد.

۵۰۰ کانتینر کالای ایرانی از بندر کاسپین به کشور چین صادر شد

۵۰۰ کانتینر انواع کالای ایرانی در ۳ ماهه نخست امسال از مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی استان گیلان به مقصد کشور چین صادر شد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، بررسی نتایج آمارها و اطلاعات سازمان منطقه آزاد انزلی نشان می‌دهد در ۳ ماهه اخیر امسال معادل ۵۰۰ کانتینر کالاهای مختلف تجاری ساخت داخل شامل انواع مصالح ساختمانی، مواد غذایی، فرش، خشکبار، مواد پتروشیمی و ظروف از طریق امکانات مجتمع بندری کاسپین به کشور چین صادر شده است.

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت مهم‌ترین مزیت‌های مجتمع بندری کاسپین را برشمرد و اظهار داشت: وجود انبارهای سرپوشیده و یا رو باز، احداث مخازن و سیلوهای متنوع، آبخور بالا و پسکرانه مناسب از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌روند که همچنان در پی تقویت آن‌ها هستیم.

امین افقی از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۹۵ کشتی در مجتمع بندری کاسپین خبر داد و تصریح کرد: در صورت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری از طریق اتمام پروژه راه‌آهن گیلان – بندرانزلی تا پایان سال آینده، بسترهای لازم برای اتصال بزرگترین بندر ایران در دریای خزر به بنادر بزرگ کشور در جنوب فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای بسیار نزدیک موقعیت مجتمع بندری کاسپین و منطقه آزاد انزلی برای صادرات و واردات کالاها دچار تغییر و تحولات بسیار مثبتی می‌شود ابراز داشت: با اتصال راه آهن گیلان به سواحل دریای خزر منطقه آزاد انزلی به محل تلاقی کریدور چین – قزاقستان – ایران با کریدور نستراک( شمال – جنوب) تبدیل می‌شود.

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از تبدیل مجتمع بندری کاسپین به یکی از مبادی اصلی تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان خبر داد و ابراز داشت: این موفقیت‌های یاد شده در سایه اعمال مشوق‌ها و مزیت‌های رقابتی خاص توسط سازمان منطقه آزاد انزلی به دست آمده است.

افقی فراهم آوردن یکسری سازوکارهای لازم برای به صرفه‌تر کردن ترانزیت کالا را راهی مطمئن برای توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی بین کشورها دانست و خاطرنشان کرد: راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – ایران با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی مزیت‌های بسیار زیادی را برای کشورمان در حوزه مبادلات فراهم کرده است.

وی کاهش هزینه و مدت زمان لازم برای ترانزیت و حمل و نقل کالاها را از جمله کارکردهای مثبت کریدور چین – قزاقستان – ایران در مقایسه با مسیر تجاری موجود بین ایران و چین اعلام کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی با هدف کسب هر چه بیشتر درآمدهای ارزی برای کشورمان از ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی افزایش ظرفیت‌های صادراتی بین ایران و سایر کشورها و حمایت از تولید کالاهای داخلی را از جمله اهداف این سازمان خواند و عنوان کرد: بدون شک با افزایش زیرساخت‌های ترانزیتی و با انعقاد تفاهمنامه‌های بین‌المللی عواید بیشتری از طریق این سازمان نصیب کشورمان می‌شود.

به گزارش تسنیم تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده بنابراین باید به نحوی با اتخاذ راهکاری لازم از این شرایط عبور کرد.

از سویی دیگر رشد اقتصادی کشور در صورت رونق تولید داخلی محقق می‌شود به طوری‌که نتیجه آن به صورت اشتغالزایی و رشد پتانسیل‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی قابل مشاهده است.

بنابراین با نگاهی به رویکرد توسعه‌گرای مناطق آزاد از ابتدای دولت فعلی تاکنون می‌توان نقش این مناطق را در ایجاد زیر ساخت‌ها و بسترهای مناسب در جهت فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به شکل گویا مشاهده کرد.