۵۶ داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه/ ایران در جایگاه چهارم طب سنتی در جهان
۵۶ داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه/ ایران در جایگاه چهارم طب سنتی در جهان
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد: ۵۶ فرآورده دارویی طب سنتی تحت پوشش خدمات بیمه قرار دارد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد: ۵۶ فرآورده دارویی طب سنتی تحت پوشش خدمات بیمه قرار دارد.

به گزارش صبح اقتصاد، دکتر نفیسه حسینی‌یکتا در حاشیه بازدید از نخستین روز از بیست‌ و چهارمین نمایشگاه مطبوعات ، اظهار کرد: طب ایرانی،  یک گنجینه در کشور است و این  مکتب درمانی ریشه در فرهنگ، آداب و اصول ما دارد و یکی از مطالبات مردمی است که خدمات حوزه طب ایرانی به صورت همزمان در بستر خدمات سلامت ارائه شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ما در حوزه طب ایرانی منطبق بر سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی است، افزود: در وزارت بهداشت با توجه به سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی در حوزه استفاده از طب سنتی، اسناد بالادستی مانند سند گیاهان دارویی و بند ۱۲ سیاست‌های نظام سلامت که در حوزه ترویج و توسعه طب سنتی است، در این حوزه اقدام می‌کنیم.

حسینی‌یکتا با بیان اینکه سیاست‌های طب ایرانی در سه سطح سه سطح خانه‌های بهداشت، درمان سرپایی و بستری ارائه می‌شود اضافه کرد:  بیماری‌های غیر واگیر یک آسیب و چالش جدی در حوزه نظام سلامت به حساب می‌آیند، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با معاونت بهداشت ارتباط مستمری دارد و در این راستا اصلاح سبک زندگی را در کانون توجه قرار داده است. ادغام طب سنتی در شبکه درمانی کشور می‌تواند میزان بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهد.

وی درباره اجرای نهضت ملی سواد سلامت و اصلاح سبک زندگی گفت:‌ در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش همکاری داریم و امیدوارم این برنامه تا پایان سال آتی به طور کامل در تمام مدارس عملیاتی شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای خدمات طب ایرانی گفت: خدمات درمانی به صورت سرپایی در سلامتکده‌های دولتی توسط متخصصان حوزه ارائه می‌شود. همچنین اساسنامه مربوط به بستری بیماران در دست تدوین است. خدمات طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار دارد و ۳ خدمت برای تحت پوشش قرار گرفتن به شورای عالی بیمه ارسال شده است که تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود. همچنین سه خدمات دیگر تا پایان سال آتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

به گفته حسینی‌یکتا،  ۵۶ فرآورده دارویی سنتی تحت پوشش خدمات بیمه قرار دارد.

وی درباره ارائه خدمات طب ایرانی توسط متخصصان گفت: پزشکان دارای مدرک تحصص طب ایرانی و پزشکانی که دوره طب ایرانی را سپری کرده باشند مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی هستند. افراد دیگر مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی نیستند، کسانی با عنوان طب ایرانی ارائه می‌دهند به صورت ادغام یافته توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در صورت اینکه بتواند حد نصاب لازم را به دست بیاورند از تجربیات این افراد در حوزه طب ایرانی استفاده می‌شود. وزازت بهداشت به منظور اینکه افراد از خدمات متخصیان واقعی برخوردار شوند اطلاعات انها را در سایت نظام پزشکی و دفتر طب ایرلنی ثبت کرده‌ است.

حسینی‌یکتا درباره مراکز تحقیقاتی طب ایرانی گفت: دانشکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعالیت می‌کنند و تعداد گروه‌های آموزشی این حوزه ۱۲ مورد است.  تحقیقات بسیار زیادی در این حوزه شکل گرفته است به نحوی که ایران توانسته است به مدت سه سال در جایگاه چهارم طب سنتی قرار بگیرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: پیشگیری از بیماری‌ها در کانون توجه دفتر طب ایرانی قرار دارد اما باید بدانیم که پیشگیری در سطوح مختلف انجام می‌شود. ما در دفتر طب ایرانی در نظر داریم که پیش از ابتلا به بیماری پیشگیری را انجام دهید. هدف گذاری از عدم ابتلا به دیابت و فشار خون در کانون توجه قرار گرفته و طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه در حال انجام است و ارزیابی‌ها از مثبت بودن این طرح‌ها حکایت می‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا