۵ استان در وضعیت قرمز کرونا
۵ استان در وضعیت قرمز کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشکر از مشارکت جمعی مردم در جهت کنترل بیماری کرونا در کشور، گفت: از مردم می‌خواهیم همچنان هشدارها را جدی بگیرید و کماکان نکات بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ضمن تشریح آخرین موارد بروز و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور، گفت: ضمن سپاس مجدد از مشارکت جمعی مردم در سراسر کشور در هفته‌های اخیر و یک ماه‌ونیمی که ردپای این بیماری در کشور شناسایی شده، از کادر سلامت و مدافعین سلامت در عرصه بهداشت و درمان نیز تشکر می‌کنم که بیش از ۳۴ هزار تیم در مراکز بهداشتی و درمانی در حال خدمت هستند.

وی افزود: اگر امروز در فاز مدیریت بیماری کووید۱۹ هستیم، علاوه بر مشارکت اجتماعی مطلوب مردم، مدیون تلاش همکاران‌مان در مراکز بهداشتی و درمانی هستیم. شناسایی و مداخله زودهنگام که در حوزه بهداشت هدف‌گذاری شده بود، این روزها مشخصا در مدیریت بیماری موثر بوده است.

جهانپور ادامه داد: همچنین از تعامل بین‌بخشی و مشارکت خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد، ‌نیکوکاران، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف اعم از هلال احمر، نیروی انتظامی و… که در مدیریت بیماری نقش و سهم بسزایی داشتند، سپاسگزاریم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم همچنان هشدارها را جدی بگیرید و کماکان نکات بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهید.

بیماریابی فعال کرونا و کاهش بار مراجعه به بیمارستان ها

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره کاهش هزینه‌های درمانی کشور، گفت: راه اصلی در کاهش هزینه‌های درمانی این است که در سرچشمه‌های رودخانه اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم. راهبردی که وزارت بهداشت طی هفته‌های اخیر و به دنبال شناسایی موارد اولیه بیماری داشت با موضوع بسیج ملی مقابله با کرونا و توجه به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و بعد از آن تشدید آن اتفاق افتاد. همچنین موضوع تشخیص و اقدام زودهنگام نیز از طریق سامانه Salamat.gov.ir انجام شد. این بیماری یابی فعال همزمان با اقدامات قبلی، دو اقدام پیشگیرانه بود تا بتواند بار مراجعین بیمارستان‌ها و افرادی که نیازمند خدمات درمانی به‌ویژه خدمات درمانی گران‌تر و طولانی‌تری هستند، کاهش دهد. در یک ماه اخیر این توفیق حاصل شد و تمام هفته‌های اخیر شاهدیم که بار مراجعین بیمارستان‌های ما کاهش یافت و حتی امروز در اغلب استان‌ها تخت خالی در مراکزی که معین درمان کووید۱۹ هستند، ‌ داشتیم.

چند روز بحرانی در اسفندماه

وی افزود: این درحالیست که شاید در اسفند ماه چند روز بحرانی را پشت سر گذاشتیم، اما هیچ‌وقت کسی از بستری افراد در راهروی بیمارستان‌ها و عدم پذیرش افراد را ندید که مدیون اقدامات بزرگ پیشگیرانه است که در حوزه بهداشت کلید خورد و بار درمان و هزنیه‌های درمان را کاهش داد. این در حوزه بحران است. حال ممکن است ما سناریوهایی داشته باشیم از اینکه این بیماری جزیی از زندگی بشر شده و بخواهد ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابد. قاعدتا در آن زمان باید تعریف دیگری داشت. هیچ کشوری نمی‌تواند در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی شدید برای ماه‌ها و سال‌ها باقی بماند و باید برای آنجا هم تدابیری اندیشیده شود. امیدواریم به مرحله تحقق سناریوهای بدبینانه نرسد و اقدامات بشر برای درمان این بیماری به نتیجه برسد، اما فعلا تکلیف ما یک ضرب‌المثل دیرین فارسی است “از این ستون به آن ستون فرج است”. بنابراین ما باید نمودار ابتلا به بیماری را کوتاه‌تر کنیم و سعی کنیم زمان و فرصت خریده تا با خسارات کمتری در حوزه سلامت بتوانیم از این واقعه عبور کنیم تا در ستون بعدی از نظر فناوری فرجی ایجاد شود و مقابله با این ویروس راحت‌تر شود و زیان‌های اقتصادی کشور کاهش یافته و مردم به زندگی عادی خود بازگردند.

اغلب رانیتیدین های تولیدی کشور ناخالصی ندارند

وی درباره جمع‌آوری اشکال دارویی رانیتیدین نیز گفت: چند ماه قبل سازمان غذا و دارو انجام آزمایش بر روی مواد اولیه و محصولات رانیتیدین شرکت‌های مختلف را آغاز کرده بود. اغلب مواردی که برای آزمایش ناخالصی که در آمریکا عنوان شده و ارسال شده بود از نظر ماده ناخالصی در حد مجاز یا بدون مشکل بود. البته موارد مشکل‌داری هم شناسایی شده که اداره کل دارو به زودی ریکال آن را اعلام کردند. بنابراین در کشور ما اغلب موارد تولیدی رانیتیدین از نظر ناخالصی مشکلی نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ابتلای جوانان به کووید۱۹، گفت: به هر حال هر چه گروه سنی پایین‌تر آید، میزان ابتلا و علائم شدید و وضعیت بحرانی از نظر تعداد کمتر می‌شود، اما فرد جوان یا نوجوانی که وارد فاز بحرانی شوند، پیش آگهی بدتری خواهند داشت. همه گروه‌های سنی به نوعی مبتلا می‌شوند، اما در جوانان وجود علائم خفیف، متوسط و یا بدون علامت بیشتر از سایر سنین به‌ویژه بالای ۶۰ ساله‌ها است. تقریبا در تمام گروه‌های سنی مرگ‌ومیر را شاهد بودیم، اما در گروه‌های سنی بالاتر به‌ویژه بالای ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود. ابتلا خاص گروه سنی خاصی نیست، از نوزاد تا بالای ۱۰۴ سال سن ابتلا را داشته‌ایم.

چرایی توقف نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز بهزیستی

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معتادان متجاهر و توقف نگهداری آن‌ها در مراکز بهزیستی، گفت: یکی از معضلاتی که درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر یا افراد کارتن‌خواب وجود دارد، این است که با این جمع‌آوری ایجاد تجمع می‌کنیم در افرادی که آسیب‌پذیرند. بنابراین این تجمعات موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری می‌شود. زیرا با فاصله‌گذاری اجتماعی قرابت ندارد و حتی مغایرت هم دارد. بنابراین سازمان بهزیستی هم در همین راستا این اقدام را به تعویق یا تعلیق درآورده که به نظر می‌آید با منطق پیشگیری از بیماری کووید۱۹ هم منطبق باشد.

جهانپور درباره وضعیت استان‌های مختلف از نظر شیوع کرونا، گفت: باید توجه کرد که وضعیت استان‌ها متفاوت است. علت اینکه تصمیم گرفتیم که آمار تفکیکی را از مقطعی به بعد اعلام نکنیم این بود که برخی استان‌ها با فعال شدن سامانه بسیج ملی مقابله با کرونا، عملکرد بهتری در غربالگری و شناسایی بیماران داشتند و قاعدتا تعداد مبتلایان جدیدی که گزارش می‌کردند، ‌ بیشتر بود و با این انتقاد از سوی مسئولان محلی مواجه می‌شدند که به دلیل عملکرد ضعیف انتشار و شیوع بیماری در این مناطق بیشتر است.

۵ استان در وضعیت قرمز کرونا

وی افزود: بنابراین تاثیر منفی که این واکنش که از سوی برخی مسئولان محلی و برخی رسانه‌ها وجود داشت، ‌ قاعدتا می‌توانست عملکرد مطلوب و مفید برخی دانشگاه های علوم پزشکی را زیر سوال ببرد و حتی یک رقابت منفی به وجود آید و این تصور پیش آید که تعداد آمار کمتر به معنای عملکرد بهتر است و حتی در گزارش دهی نتایج منفی شاهد باشیم. برای اینکه وارد این فاز نشویم، ‌ این تصمیم‌گیری انجام شد و از این اقدام دفاع می کنیم؛ چراکه تاثیر مثبتی داشت. باید توجه کرد که این تصمیم در بیماریابی فعال نقش ویژه‌ای داشت و منجر به مدیریت بهتر شرایط ملی و استان‌ها شده بود. البته همچنان برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی و برخی در وضعیت قرمز هستند و روند صعودی ابتلا دارند و در برخی روند ابتلا کاهش پیدا کرده است. حال برای اینکه تصور نشود که استانی امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، ‌ تصمیم گرفتیم که آمارها را کلی اعلام کنیم. اکنون در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز دارند که استان‌های مسافر پذیر هستند و بقیه استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.

اگر کسی “فاویپراویر” را تولید یا وارد کرده، حق توزیع ندارد

جهانپور درباره وضعیت داروی آویگان که برای درمان کرونا مطرح شده، ‌ اظهار کرد:‌ استفاده از داروی فاویپراویر با نام برند تجاری آویگان از سه هفته قبل در کمیته اخلاق مجوز مطالعه بالینی چند مرکزی را در چند بیمارستان اخذ کرده است. برخی دوستان اعلام کردند که آن را برای ۳۰ بیمار تجویز کرده‌اند که اگر مجوز نداشتند، تخلف کرده‌اند و قابل برخورد خواهد بود، دارو در چین و ژاپن برای کووید ۱۹ تایید نشده بلکه برای آنفلوانزا تایید شده است. در عین حال یک مطالعه در چین اثر بخشی این دارو را در کووید ۱۹ نشان می داد که این مطالعه حذف شد. کمیته اخلاق مجوز مطالعه بالینی را برای این دارو تایید کرده است و ژاپن به میزان مصرف ۵۰  بیمار و حدود یک هزار قرص آویگان به ایران اهدا کرده است. البته باید توجه داشت که بسیاری از مراحل اضافه شدن دارو به فهرست دارویی در شرایط بحران متفاوت است و از طرفی اعلام می کنیم که اگر کسی دارو را  تولید یا وارد کرده است حق توزیع را نخواهد داشت.

درخواست برخی شرکت ها برای گواهی سلامت کارمندان، شدنی است؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست برخی شرکت‌ها نسبت به ارائه گواهی سلامت از سوی کارمندان، گفت: قاعدتا این شرکت‌ها باید به مراکز طب کار ارجاع داده باشند و این مراکز می‌توانند گواهی سلامت صادر کند. مورد مشابه آن را برای مسافران کشورهای خارجی داشتیم و این هم قابل صدور است. البته نمی‌توانم درباره اشتباه یا درست بودن آن اظهار نظر کنم، اما اصل موضوع امکان پذیر است و مراکز طب کار می توانند این گواهی را صادر کنند.

هیچ کارگری نباید به دلیل کرونا اخراج شود

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارگران و عدم اخراج آنها، ‌ افزود: اینکه هیچ کارگری نباید اخراج شود، درست است و اگر هم کارگری اخراج شود، قطعا بنگاه‌ها از حمایت‌های اقتصادی دولت برای کرونا بهره‌مند نمی‌شوند. اخراج اگر خلاف قانون باشد، مسیر پیگیری آن از هیات‌های حل اختلاف وزارت کار قابل پیگیری هستند و احتمالا می‌توانند از حمایت‌های بسته کمک‌های اقتصادی هم بهره‌مند شوند.

وی افزود: درباره کارگران زیرزمینی که پیش از این هم بیمه نبوده‌اند، این اقدام غیرقانونی بوده و رسمیت نداشته است و کرونا نمی‌تواند به یک کار غیرقانونی رسمیت دهد. البته به عنوان بخشی از جامعه می‌توانند از حمایت‌های در نظر گرفته شده در بسته اقتصادی کارگری استفاده کنند، اما نه ذیل عنوان کارگر. اگر اختلاف نظری در ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، درباره همین موضوعات است که مشخص کنیم که هزینه-اثربخشی اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای حوزه سلامت انجام می‌شود، چقدر است و این هزینه‌-اثربخشی‌ها تا کجا می‌تواند فاصله‌گذاری اجتماعی و توقف مشاغل را ادامه دهد.

حوزه سلامت همچنان نیازمند فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود

وی افزود: قاعدتا ما چون بیشتر در حوزه سلامت، بر عواقب و پیامدهای ناگواری که کمرنگ شدن فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند برای مردم داشته باشدف بیشتر صحبت می‌کنیم اما این دغدغه را هم به رسمیت می‌شناسیم که بخش‌هایی برای آینده اقتصاد و طبقات آسیب‌پذیر نگرانند که البته خاص جامعه ایرانی نیست. امروزه در آمریکا و اروپا حتی نگرانی از قحطی و نایاب  شدن کالاهای اساسی صحبت می‌شود. حداقل در کشور ما در این زمینه‌ها نگرانی جدی نداریم. معتقدیم همچنان در هفته‌های آتی حوزه سلامت نیازمند حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود و قاعدتا مشاغل و افرادی در این میان زیان می‌بینند و دولت تا حد زیادی آن را جبران خواهد کرد. البته نمی‌توانم درباره مزمن شدن این حالت اظهارنظر کنم و باید جوانب مختلف سنجیده شود.

هرگونه بازگشت از فاصله گذاری اجتماعی باید تدریجی باشد

جهانپور درباره نامه انتقادی وزیر بهداشت به رییس جمهور درباره اقدام وزارت صمت درباره بازگشت به کار افراد، گفت: اولا باید توجه کرد که یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید که ” با یک مویز نباید گرمی‌مان شود و با یک غوره هم نباید سردی‌مان شود”. اینکه می‌بینیم که روزها و هفته‌های نسبتا قابل قبولی را پشت سر گذاشتیم، ‌ ماحصل فاصله‌گذاری اجتماعی و تشدید آن بود که همزمان با برنامه‌های بسیج ملی مقابله با کرونا انجام شد، اما شرایط با وضعیت بحرانی مرزهای ظریفی دارد. وضعیت کنونی مدیریت شده است، اما و ضعیت مدیریت‌شده بسیار شکننده بوده و به تعبیر وزیر بهداشت مانند کشتی‌گیری است که چند امتیاز جلوتریم اما یک فن حریف می‌تواند ما را ضربه فنی کرده و تمام دستاوردهایمان را بر باد دهید. هرگونه بازگشت از فاصله‌گذاری اجتماعی و یا کاهش محدودیت‌های آن باید بسیار دقیق، مطالعه‌شده، تدریجی، گام به گام و بر اساس پروتکل‌های مشخص و ارزیابی دقیق خطر باشد. وگرنه همه آنچه رشته کرده‌ایم‌ پنبه می‌شود.

چگونگی تست کرونا در آزمایشگاه های خصوصی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخذ هزینه تست از سوی آزمایشگاه‌های خصوصی، گفت: یکسری آزمایشگاه خصوصی همکار داریم که ممکن است در برخی استان‌ها به عنوان همکاری با انستیتو پاستور شناسایی را انجام دهند که این‌ها کیت را مستقیما از ما دریافت کرده و نمونه‌ها را هم مستقیما از مراکز درمانی معین می‌گیرند و هیچگونه هزینه‌ای را هم از بیماران نخواهند گرفت و البته بیمار هم مراجعه مستقیم به این مراکز نخواهد داشت. جدای این موارد اگر آزمایشگاه خصوصی تست را انجام می‌دهد، قاعدتا خودشان کیت را خریداری کرده‌اند. تاکنون معاونت درمان هم برای این موضوع تعرفه‌ای را اعلام نکرده است. در عین حال نکته مهم برای مردم این است که اصلا ضرورتی برای انجام این آزمایشات وجود ندارد. درک نمی‌کنیم که چه ضرورتی بجز احساس نگرانی بی‌مورد برای این کار وجود دارد. باید توجه کرد که اگر بدون علامت تست دهید و منفی باشد، هیچ تضمینی نیست که فردا به بیماری مبتلا نشوید. اگر هم فرد علامت‌دار باشد، روند آن مشخص است که با سی‌تی‌اسکن و… مشخص شده و در صورت نیاز تست PCR برایش انجام می‌شود. انجام تست خارج از نظام تشخیصی-آزمایشگاهی کشور، ضرورتی ندارد، ‌ کاربردی برای درمان بیماران ندارد و در جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری هم تاثیری ندارد. ممکن است یک تقاضای کاذبی ایجاد شده باشد و برخی آزمایشگاه‌های خصوصی هم به هر طریقی کیت را تهیه کرده و انجام دهند.

وضعیت مدیریت شده امروز، حاصل اقدامات ۷ تا ۱۴ روز گذشته است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره عادی سازی شرایط در کشور با حضور برخی مشاغل بر سر کارشان، گفت: وضعیت امروز مدیریت شده است و این تابع اتفاقات و رویدادهایی است که ظرف هفت تا ۱۴ روز قبل افتاده  است. هر چه در جلوی چشم خود می بینیم کارنامه هفت تا ۱۴ روز قبل بوده است؛ چرا که این مدت دوره کمون بیماری است. باید توجه کرد که نتایج اقدامات کنونی را باید  ۱۴ روز بعد دید. در حال حاضر وضعیت شکننده است و هر اقدام مطالعه نشده ناگهانی ممکن است ما را به پیک مجدد گرفتار کند. نتیجه اقدامات را ۱۴ روز بعد مشاهده می‌کنیم. فعالیت مشاغل غیرضروری مثل آموزشگاه‌ها تخلف است. مشاغلی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کرده تا ۲۰ فروردین تعطیل باشند، کماکان تعطیل هستند. در این زمینه سامانه سجام بین وزارت بهداشت و قوه قضاییه برای گزارش موارد تخلف فعالیت می‌کند. موارد تخلف پیگیری می‌شود؛ چرا که سلامت عمومی از منافع عامه است.

جهانپور درباره ملاک قرار گرفتن تشخیص پزشک در بیماری‌هایی که درمان دقیقی ندارند، ‌ گفت: این موضوع وجود دارد و پزشک می‌تواند با رعایت ضوابطی که یکی از آنها رضایت بیمار است یا در مواردی که اثربخشی گزارش شده باشد، از این روش‌ها استفاده کند. البته قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه هم جزء قوانین این کشور است و آن اقدام نباید منافاتی با این قانون داشته باشد. کمااینکه بند “پ” ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه تجویز دارویی خارج از فارماکوپه را تخلف عنوان کرده است و باید با متخلف برخورد انتظامی شود. اگر این شرایط رعایت شده باشد، هیچ مشکلی نخواهیم داشت و مسئولیت آن با پزشک خواهد بود. البته اینکه در فضای مجازی و محافل غیرتخصصی با ایجاد تنش موضوعاتی مطرح شود، خود آن کار تخلف بوده و خلاف نظام دارویی است. اینکه خروجی محافل علمی برای محافل عامه فقط در فضای مجازی منتشر می‌شود و پزشکی داروی خلاف فهرست را تجویز کند، تخلف است و می‌توان با فرد برخورد کرد.

جهانپور گفت: در حال حاضر هیچ یک از درمان‌هایی که ممکن است برای کووید ۱۹ استفاده شود و مطرح شده‌اند، تایید شده نیست. گزارش‌هایی در مورد احتمال اثربخشی آن‌ها وجود دارد که این موارد باید بررسی شوند.

تصمیم گیری برای ادامه فاصله گذاری اجتماعی؛ فردا

جهانپور درباره تصمیم‌گیری برای ادامه تعطیلی‌ها، گفت: ستاد هر روز که تصمیم جدیدی نمی‌گیرد، اما افرادی که می‌خواهند خلل ایجاد کنند، سعی می‌کنند سوالات مختلف در افکار عمومی ایجاد کنند. تکلیف مشاغل مشخص است و برای ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی از ۲۰ فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا، فردا تصمیم گیری خواهد کرد. اکنون مشاغل غیرضروری تا ۲۰ فروردین تعطیل هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره چرایی یکنواخت بودن آمار ابتلا به کرونا در ایران، ‌ گفت: دلیل این موضوع این است که در کشورهای دیگر روند بیماری مدیریت شده نیست. باید توجه کرد که تعداد موارد آی سی‌یو ثابت بوده و بیشتر عزیزانی هم که فوت می‌کنند از عزیزان بستری در آی‌سی‌یو بودند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر، گفت: اگر با جمع‌آوری این افراد فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش دهیم، به شیوع این بیماری کمک کرده‌ایم که کار درستی نیست، اما با عدم جمع‌آوری اگر به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کنیم، این اقدام درست است. از کمپ‌هایی که افراد در آن فاصله‌گذاری کمتری دارند، نگران‌تر هستیم. استاندار تهران اعلام کردند که هرکجا معتاد متجاهری دیده شود، نیروی انتظامی او را جمع‌آوری می‌کند و با پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و وزارت کشور، پذیرش معتادان متجاهر در مراکز درمانی هم انجام می‌شود و از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

۸۰هزار تست کرونا در کشور طی هفته ای که گذشت

وی درباره تعداد تست‌های کرونایی که تاکنون در کشور انجام شده است، گفت: فقط در هفته اخیر ۸۰ هزار تست در کشور انجام شده است. در میانه یک طغیان و اپیدمی هستیم و روش‌هایی که حساسیت بیشتری دارد، مانند سی‌تی‌اسکن به ما بیشتر کمک می‌کند و متکی به موارد PCR مثبت نخواهیم ماند.

تا زمانی که نظام سلامت به “ماسک” نیاز داشته باشد، وارد چرخه توزیع نخواهد شد

جهانپور در پاسخ به سوال ایسنا درباره استفاده عموم مردم از ماسک با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی در این زمینه، ‌گفت: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ایالات متحده نظر خود را در این زمینه تغییر داده و اعلام کرده که افراد عادی هم می‌توانند ماسک بزنند. ما هم می‌توانیم در این زمینه در پروتکل اعلام نظر کنیم. البته حتی در آمریکا گفته شده که ماسک‌های خانگی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که با بحث بیماران، کادر درمان و … متفاوت خواهد بود. اگر سازمان جهانی بهداشت هم در این زمینه نظر خود را تغییر بدهد، موضوع استفاده از ماسک برای عموم مردم قابل بررسی خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش از این وزارت بهداشت فیلم ساخت ماسک خانگی را هم سه هفته قبل منتشر کردیم و الان هم مشکلی در این زمینه نداریم. اگر سازمان بهداشت جهانی در این زمینه استفاده از ماسک را مطرح کرده باشد، ما هم می‌توانیم نظر رسمی‌مان را در این زمینه بازنگری کنیم و ممکن است که همین نظر از سوی معاونت بهداشتی ما هم اعلام شود.

جهانپور ادامه داد: باید توجه کرد که استفاده از ماسک‌های ان‌۹۵ و سه لایه با اولویت پرسنل و کارکنان نظام سلامت خواهد بود و مازاد آن می‌تواند در چرخه برای مردم توزیع شود. تا زمانی که نظام سلامت به این ماسک‌ها نیاز داشته باشد، وارد چرخه توزیع نخواهد شد. اگر قرار باشد در حوزه سلامت با کمبود مواجه شویم، موضوع خارج از اولویت خواهد بود.

افزایش شیوع و کاهش مرگ و میر کرونا در تهران

وی درباره وضعیت شیوع کرونا در تهران، گفت: گرچه وضعیت شیوع کرونا در تهران افزایشی است، اما ازطرفی با کاهش مرگ و میر، کاهش مراجعه و کاهش بستری در ایین زمینه مواجه بودیم. اگر کسی از رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در منزل خسته شده برای آنها چاره‌ای جز تخت آی‌سی‌یو نخواهیم داشت. البته وزارت بهداشت و نظام سلامت بخشی از ستاد ملی مقابله با کرونا است. امیدوارم وارد فاز بازگشت ناگهانی، غیرمترقبه از وضعیت فاصله‌گذاری اجتماعی به وضعیت عادی نشویم، چون قطعا خسارت‌بار خواهد بود.

جهانپور درباره شلوغی امروز تهران، گفت: شلوغی امروز تهران مربوط به بخش دولتی نیست و احتمالا به بخش خصوصی مربوط است. البته برخی افراد ممکن است به خاطر عدم استفاده از مترو یا اتوبوس، از اتومبیل شخصی استفاده کرده باشند و بخشی از ترافیک به این دلیل اتفاق افتاده است.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تکافوی حمایت‌های دولت از کارگران و اقشار کم‌درآمد، ‌ گفت: بسته‌های اقتصادی از سوی دولت و در ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از مردم در نظر گرفته شده است، ‌ اما هیچ یک از آن‌ها دوای تمام دردهای مردم نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه افراد معتاد به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، گفت: تا این لحظه گزارش علمی مبنی بر رد یا اثبات اینکه افراد معتاد ریسک بیشتری برای ابتلا به کووید ۱۹ دارند یا نه، نداریم.

ذخیره استراتژیک داروهای مرتبط با کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت تامین داروهایی که برای کووید۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند، ‌ اظهار کرد: تمام داروها از جمله هیدروکسی کلروکین و موارد دیگر که برای مبتلایان به ویروس کرونا تجویز می‌شود، تولید داخل است و حتی ذخیره استراتژیک از این داروها برای هفته‌های آتی وجود دارد. بسیاری از کشورها برای تجویز همین داروها که نسخه می‌شود و به راحتی در دسترس است، مشکل دارند و حتی برای افرادی که در منزل مورد مراقبت قرار می‌گیرند، هیچ دارویی تجویز نمی‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در کشور ما قرنطینه سطح سوم انجام شد و اعلام می‌کنم که هرگونه تعجیل و  اقدام شتاب‌زده در بازگشت به شرایط عادی و رفع فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

  • منبع خبر : ایسنا