۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیشتر بشناسید
۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیشتر بشناسید
مدعیان بزرگ جام جهانی امیدوار هستند در دور گروهی غافلگیر نشوند و به دور بعدی راه یابند.

مدعیان بزرگ جام جهانی امیدوار هستند در دور گروهی غافلگیر نشوند و به دور بعدی راه یابند.

به گزارش صبح اقتصاد و به نقل از آنالیست، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۲۵ روز دیگر شروع می‌شود و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها در ۸ گروه چهار تیمی به میدان می‌روند. گروه‌های جام جهانی را در زیر بررسی می‌کنیم:

گروه A
قطر | اکوادور | سنگال | هلند

این جام جهانی اولین حضور قطر در تاریخ جام جهانی خواهد بود که بازی افتتاحیه این تیم نیز مقابل اکوادور خواهد بود. در واقع قطر تنها تیمی در این دوره از جام جهانی است که برای اولین‌بار در رقابت‌ها حضور دارد. هر چند رسیدن به دور حذفی برای قهرمان دوره اخیر جام ملت‌های آسیا دشوار است ولی آن‌ها در گروهی هستند که باید امکان رسیدن این تیم به مرحله حذفی را نیز متصور شد.

صعود به دور حذفی جام جهانی برای قطر یک دستاورد بزرگ خواهد بود. در سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی اولین میزبان تاریخ جام جهانی لقب گرفت که در دور گروهی حذف می‌شود و باید دید قطر نیز به این سرنوشت دچار می‌شود یا خیر. اگر قطر در دور گروهی حذف شود دومین میزبان تاریخ جام جهانی است که در دور گروهی حذف شده است.

هلند، پس از دست دادن جام جهانی ۲۰۱۸، انتظار می‌رود در صدر جدول گروه قرار گیرد و امیدوار باشد که سرانجام به طلسم خود پایان دهد. آن‌ها بیش از هر کشور دیگری (سه بار) بدون قهرمانی در جام جهانی به دیدار نهایی رسیدند.

اکوادور پس از به ثمر رساندن بیش‌ترین تعداد گل در طول رقابت‌های مقدماتی (۲۷) تیمی جذاب در این دوره از رقابت‌ها بود.

سنگال، قهرمان جام ملت‌های آفریقا نیز تنها تیمی است که به عنوان قهرمان آفریقا در قرن بیست و یکم به جام جهانی می‌رسد. تیم آلیو سیسه بعد از بدشانسی بزرگ در صعود نکردن به جام جهانی بر مبنای کارت زرد و قرمز در این دوره به حداقل صعود از گروه چشم دارد. هیچ تیم آفریقایی تاکنون به نیمه نهایی نرسیده است و باید دید سنگال به عنوان قهرمان آفریقا و آماده‌ترین تیم این قاره چه نتیجه‌ای در قطر کسب خواهد کرد.

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

بهترین عملکرد تیم‌های آفریقایی

کامرون/ ۱۹۹۰/ یک چهارم نهایی

سنگال/ ۲۰۰۲/ یک چهارم نهایی

غنا/ ۲۰۱۰/ یک چهارم نهایی

مراکش/ ۱۹۸۶/ یک هشتم نهایی

نیجریه/ ۲۰۱۴،۱۹۹۴، ۱۹۹۸/ یک هشتم نهایی

الجزایر/ ۲۰۱۴/ یک هشتم نهایی

 

گروه B
انگلیس| ایران | ایالات متحده | ولز

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

فضای آشنایی پیرامون گروه B وجود دارد و سه تیم به اصطلاح کوچک‌تر امیدوارند که به همراه انگلیس صعود کنند.

برای انگلیس، این گروه ممکن است پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که برخی از هواداران انتظار دارند.

گرت ساوت گیت در هر یک از دو تورنمنت مهم خود به عنوان سرمربی “سه شیرها” این تیم را حداقل به چهار تیم آخر رسانده است اما عملکردهای اخیر انگلیس باعث شده است انتقادات قابل توجهی معطوف ساوت گیت شود. سقوط به دسته B لیگ ملت‌ها باعث آسیب پذیری این تیم شده است. هری کین امسال به دنبال شکستن رکورد گلزنی در تیم ملی انگلیس خواهد بود. آقای گل دوره قبل به دنبال شکستن رکورد گلزنی وین رونی است.

ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین تهدید انگلیس در نظر گرفته خواهد شد. تیم جوان آمریکا پر از پتانسیل است و می‌تواند به صعود به فکر کند.

بی تجربگی ولز در این سطح ممکن است باعث دردسر این تیم شود. این تنها دومین حضور ولز در تاریخ جام جهانی است. تیم راب پیج پس از شکست اوکراین در پلی آف اروپا به این مسابقات راه یافت.

منصفانه یا نه، کمتر کسی انتظار صعود ایران از گروه را دارد. به هر حال ایران در پنج تلاش قبلی هرگز به دور حذفی نرسیده‌. تنها اسکاتلند (هشت حضور) در جام‌های جهانی بیش‌تری حضور داشته بدون این که از دور اول فراتر رود.

گروه C
آرژانتین | عربستان سعودی | مکزیک | لهستان

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

شاید این با استعدادترین تیمی نباشد که آرژانتین تا به حال داشته است اما مسلماً متحدترین تیمی است که آن‌ها در سال های اخیر داشته‌اند. این به طلسم ۲۸ ساله قهرمان نشدن در رویدادهای بزرگ پایان داد و لیونل اسکالونی توانست آرژانتین را قهرمان کوپا کند.

قطر آخرین جام جهانی مسی خواهد بود و بنابراین آخرین شانسش برای زدن گل در دور حذفی است. هر شش گل قبلی او در تورنمنت‌های قبلی در مرحله گروهی به ثمر رسیده است.

لهستان انتظار دارد با درخشش لواندوفسکی عملکرد ضعیف دوره قبل را به دست فراموشی بسپارد و از گروه صعود کند. مکزیک در هر یک از هشت حضور قبلی خود در جام جهانی به دور حذفی رسیده است. عربستان سعودی  فرصت شگفتی‌سازی در این گروه را دارد. اگرچه آن‌ها فقط سه بازی از ۱۶ بازی قبلی خود در جام جهانی را برده‌اند و به همین خاطر انتظارات از این تیم پایین خواهد بود.

گروه D
فرانسه | استرالیا | دانمارک | تونس

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

در حالی که برخی به این فکر می‌کنند که آیا فرانسه می‌تواند اولین تیم پس از برزیل در سال ۱۹۶۲ باشد که از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کند، برخی دیگر دیدگاه کاملاً متفاوتی دارند و عنوان می‌کنند این تیم نتایج ضعیفی در قطر کسب خواهد کرد.

فرانسه از سال ۱۹۹۸ تاکنون بیش از هر تیم دیگری در جام جهانی (سه فینال) در دیدار نهایی حضور داشته است، اما آخرین باری که آن‌ها به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به جام جهانی رفتند، در انتهای گروه خود قرار گرفتند.

دانمارک یکی از تیم‌هایی است که کاملا می‌تواند در جام جهانی شگفتی‌ساز باشد. این تیم در فرم خوبی قرار دارد. آن‌ها در مسابقات مقدماتی ۹ بازی از ۱۰ بازی خود را بردند و بیش از هر تیم اروپایی دیگری کلین شیت داشتند (۸) و سال گذشته به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ رسیدند.

تیم کسپر هیولمند شانس خود را برای رسیدن به دور حذفی برای پنجمین بار در شش حضور زیر نظر دارد. تونس نیز تاکنون ۵ دوره در جام جهانی حضور داشته است و در هیچ دوره موفق به صعود از گروه نشده است. نرخ باخت ۶۰ درصدی تونس در بازی‌های خود در جام‌های جهانی پس از عربستان سعودی (۶۹ درصد) و استرالیا (۶۳ درصد) سومین نرخ بالای باخت در بین تیم‌های حاضر در جام جهانی است.

گروه E
اسپانیا | کاستاریکا | آلمان | ژاپن

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اولین جام از سال ۱۹۵۰ بود که آلمان نتوانست دور اول را با موفقیت پشت سر بگذارد. آلمان با هدایت فلیک در مقدماتی عملکرد خوبی ارائه کرد و اولین تیمی شد که پس از قطر به جام جهانی راه یافت. اسپانیا رقیب قدر آلمان در این گروه است و همه منتظر تقابل این دو تیم در قطر هستند.

اسپانیا در دیدارهای انتخابی جام جهانی میانگین ۷۶ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند و با قدرت به قطر رسیدند. ژاپن احتمالاً تیمی خواهد بود که دو تیم قدر اروپایی را به چالش خواهد کشید. البته ژاپن تاکنون در دو دوره پیاپی جام جهانی نتوانسته است به دور دوم راه یابد.

کاستاریکا در سال ۲۰۱۴ شگفتی‌ساز شد. این تیم پس از غلبه بر نیوزیلند از طریق پلی آف بین کنفدراسیونی به جام جهانی راه یافت.

گروه F
بلژیک | کانادا | مراکش | کرواسی

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

نسل طلایی بلژیک فقط باید در این دوره به قهرمانی فکر کند. تیم سوم دوره قبل جام جهانی به چیزی کم‌تر از رسیدن به دیدار نهایی فکر نمی‌کند. البته بسیاری از بهترین بازیکنان آن‌ها در حال افول هستند. امید آن‌ها به کوین دی بروین و روملو لوکاکو خواهد بود که دومی ۱۱ گل آن‌ها را در تورنمنت‌های مهم از سال ۲۰۱۴ را به ثمر رسانده است.

کرواسی نایب قهرمان دوره قبل به دنبال رسیدن به دور گروهی است. کرواسی در جام های جهانی تیم پرنوسانی بوده است.

کانادا  نیز غیرقابل پیش‌بینی است. اولین حضور در جام جهانی برای اولین‌بار از سال ۱۹۸۶ باعث شده است تا میزبان مشترک دوره بعد انگیزه زیادی برای درخشش داشته باشند.

مراکش برای دومین بار است که در جام های جهانی متوالی حاضر می شود. اگر آن‌ها می‌خواهند برای اولین بار از سال ۱۹۸۶ از گروه خارج شوند، باید امتیازات خوبی از این گروه به دست بیاورد.

گروه G
برزیل | صربستان | سوئیس | کامرون

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

برزیل از نظر خیلی‌ها شانس اول قهرمانی در این دوره است. از آخرین قهرمانی آن‌ها در جام جهانی که در سال ۲۰۰۲ رقم خورد چندین سال می‌گذرد. اگر آن‌ها در قطر موفق نباشند، سال‌های قهرمان نشدن آن‌ها تا سال ۲۰۲۶ به ۲۴ سال افزایش می‌یابد که طولانی‌ترین زمانی است که این کشور در حسرت کاپ جام جهانی بوده است.

سوییس پس از رسیدن به دور حذفی هر یک از چهار تورنمنت گذشته خود، مطمئن است که به برزیل در دور بعد ملحق خواهد شد. سوییسی‌ها جلوتر از ایتالیا در صدر جدول گروه مقدماتی خود قرار گرفتند و تیم روبرتو مانچینی را به مرحله پلی آف بردند، جایی که متعاقباً از مقدونیه شمالی باخت و از صعود بازماند.

صربستان از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از هر کشور اروپایی دیگری در جام جهانی (۷ از ۹ بازی) شکست خورده است و در سه دوره خود به عنوان یک کشور مستقل از دور گروهی صعود نکرده است. هم‌چنین شیرهای رام نشدنی امیدوارند ثابت کنند که از آخرین حضورشان در سال ۲۰۱۴ تغییرات زیادی کرده است. در آن دوره کامرون عملکرد خیلی ضعیفی داشت.

گروه H
پرتغال | غنا | اروگوئه | کره جنوبی

۸ گروه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بیش‌تر بشناسید

رکورد پرتغال که تنها سه برد در ۱۴ بازی قبلی خود در جام جهانی داشته چندان دیدنی نیست. فرناندو سانتوس امیدوار است که کریستیانو رونالدو تا شروع بازی فرم خوب خود را پیدا کند. مانند مسی، رونالدو نیز هرگز در مرحله حذفی جام جهانی گل نزده است. بنابراین این یکی از رکوردهایی است که او قصد دارد به آن دست یابد.

هم‌چنین رونالدو در صورت گلزنی تنها بازیکنی خواهد بود که در پنج جام جهانی گلزنی کرده است.

اروگوئه ۶ بازی از ۸ بازی قبلی خود در جام جهانی را برده است و در ۵ حضور از ۷ بازی قبلی خود از گروه صعود کرده است، در حالی که غنا قبلاً مشکلات جانبی زیادی داشته است. این دو تیم هم‌چنین برای اولین‌بار پس از اتفاق سال ۲۰۱۰  به مصاف هم خواهند رفت.

رکورد کره جنوبی در جام جهانی زمانی که میزبان نبوده است، ضعیف است و تنها در ۳ بازی از ۲۷ بازی جام جهانی پیروز شده است اما فراموش نکنیم که برد درخشان ۲ بر صفر آن‌ها بود که آلمان را چهار سال پیش حذف کرد.

  • منبع خبر : ایسنا