همه پرسی در اقلیم کردستان منفعت کُردی ندارد
همه پرسی در اقلیم کردستان منفعت کُردی ندارد

روز یک شنبه دوم مهر ماه ۱۳۹۶ بمنظور تشدید مخالفت با همه پرسی در اقلیم کردستان، دولتهای عراق و ایران و ترکیه مرز هوایی خود را به شهر های اقلیم کردستان عراق بستند. اعلان این خبر توسط خبرگزاریهای کشورهای مورد بحث موجب شد مسعود بارزانی  طی مصاحبه ای که در اربیل انجام شد در قبال […]

روز یک شنبه دوم مهر ماه ۱۳۹۶ بمنظور تشدید مخالفت با همه پرسی در اقلیم کردستان، دولتهای عراق و ایران و ترکیه مرز هوایی خود را به شهر های اقلیم کردستان عراق بستند.

اعلان این خبر توسط خبرگزاریهای کشورهای مورد بحث موجب شد مسعود بارزانی  طی مصاحبه ای که در اربیل انجام شد در قبال بسته شدن مرزها اعلام موضع رسمی نموده که به نکاتی که او بدانها اشاره داشته بشکل تیتر و خلاصه اشاره میکنم.

* امیدواریم مرزهای کشورهای همسایه به روی اقلیم کردستان بسته نشود.

* بستن مرزهای ترکیه به روی کردستان به نفع هیچ یک از دو طرف نخواهد بود.

* گمان نمی‌کنم بر سر همه‌ پرسی، درگیری‌ نظامی‌ای با بغداد صورت گیرد و کسی بخواهد به اقلیم حمله کند.

* نمی‌خواهیم اوضاع با ایران یا ترکیه وخیم شود.

* احزاب در بغداد به جای اینکه از خود بپرسند چرا ما گزینه همه ‌پرسی را انتخاب کردیم از زبان تهدید استفاده کردند.

* ما فقط با استقلال ، آینده خود را تضمین می‌کنیم.

* همه پرسی گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است و مردم مشخص می‌کنند که کجا می‌خواهند زندگی کنند.

* این همه ‌پرسی برای ترسیم مرزهای کردستان نیست.

* پس از همه پرسی مذاکراتی با بغداد ظرف یک یا دو سال خواهیم داشت.

* برای بررسی مساله شراکت به بغداد باز نخواهیم گشت.

*  اینجا سرزمین  آوارگان مستقر در اقلیم است و با کرامت با آنها برخورد می‌شود.

* دولت ‌های عراق قانون اساسی را نقض کردند و ما امید داشتیم پس از تصویب قانون اساسی شراکت و برابری در عراق برقرار شود و قدرت تقسیم گردد.

* با مشارکت پیشمرگ‌ها برای آنکه بخشی از نیروهای مدافع عراق باشند مخالفت شد و ما امید خود را برای آنکه بخشی از عراق باشیم از دست دادیم.

* این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی استقلال کرد.

همه پرسی در اقلیم کردستان تمامیت ارضی عراق یکپارچه را تهدید کرده و موجب می شود دولتی شورشی بخش از قوم خود را به شورش واداشته و تمامیت یک کشور اسلامی را به خطر بیاندازد.

همانگونه که در گذشته در یک سرمقاله توضیح داده ام همه پرسی در کردستان عراق بظاهر یک توقع متکی به استقلال است و تشویق مردم موجب میشود به یک نظری که مصالح کوتاه مدت ایشان را به تهدیدات سرزمینی و حتی سیاسی نظامی و نهایتا اقتصادی آلوده نماید، منجر کند و در باطن داعش آفرینی دومی است که مردم عراق در حوزه شهرها و اقالیم سلیمانیه و اربیل و ذوخو و دوهوک  و حتی بقیه روستانشینان کردستان ازعواقب و مخاطرات آن بی اطلاع هستند.

همه پرسی ظاهری کاملا فریبنده و باطنا ویرانگر نسل کرد در شمال عراق است زیرا کردستان عراق با مرزهایی در محاصره چهار کشور سوریه و ترکیه و ایران و عراق واقع است و این چهار کشور در راهبرد دیپلماسی خود هرگز پذیرای یک کشور مستقل به نام کردستان که مردمان کرد هر چهار کشور را به طمع جدایی طلبی دعوت نماید نخواهند رفت و بمجرد تحقق این همه پرسی تنشها برای مقابله با دخالت اسرائیل وآل سعود از جانب هر چهار کشور آغاز و کمترین و کوتاهترین اقدام هر چهار کشور بستن راههای زمینی و هوایی بر این محدوده خواهد بود که متاسفانه اقدام بسته شدن مرز هوایی صورت تحقق یافت. و کدام عقل سلیمی است که نداند، این محدودیت ها اقلیم کردستان را با چالشهای کلان اقتصادی ، سیاسی ، و فرهنگی مواجه می کند؟

در طول تاریخ مردمان کردستان به بینش و شعور و فرهیختگی شهرت فوق العاده ای را به نام خود ثبت نموده اند.

اعلام همه پرسی میتوانست  تاکتیکی برای به کرسی نشاندن خواسته های دولت خود مختار اقلیم کردستان در مطالبات از دولت عراق تلقی شود.

اینکه این اقدام با نیت تحقق بخشیدن به ایجاد یک کشور مستقل صورت پذیرد کاملا دور از ذهن و از فراست و بلوغ مسئولین اقلیم کردستان عراق بدور بوده است. مسعود بارزانی نزدیک به دو ماه پیش در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیدت پرس عنوان کرده بود :

«اگر دولت عراق بر مواضع خود پافشاری کند گزینه جدا شدن از این کشور مطرح خواهد شد. و در اقدام بعدی ما از تلاش مسلمانان سنی‌ مذهب برای ایجاد مناطق خودمختار در عراق حمایت می‌کنیم».

این گفتار و محتوای مطالبات مسعود بارزانی ابتدا مفهوم استقلال طلبی نداشت و بیش از استقلال طلبی نوعی چانه زنی کردی محسوب می گردید که طبعا مسئولین عراق باید بدان وقعی در خور نهاده و تا حد میسور مشکلات مردم کرد عراق را در دستور حل کوتاه مدت قرار میدادند.

مسئولین منطقه کردستان بخوبی آگاهند که ارتش عراق در چند ماه گذشته با همراهی نیروهای حشد الشعبی موفق شد شبه نظامیان داعش را از مناطقی که در اختیار داشتند، خارج سازد تا جایی که امروز آخرین مقرهای آنها در عراق و با هوشمندی دولت سوریه در دیر الزور، شمال غرب سوریه هم تحت فشار عملیات‌های نظامی ارتش ها و مردم داوطلب دو کشور قرار گرفته و بدون شک داعش نفسهای آخر در منطقه را در تعدد شماره میزند و طبعا طبق اظهار سردار رشید اسلام سردار قاسم سلیمانی در دو ماه آینده این منطقه نیز از دست تروریست‌ها آزاد میشود.

حال و با توجه به مسلط شدن دولتهای عراق و سوریه بر دشمنان داخلی و اتحاد نسبی ایران و ترکیه باید گفت همه پرسی در اقلیم کردستان ولو با رای قاطع مردم انجام شود ، منفعت کردی ندارد .

حمید رضا نقاشیان

والسلام