بشار اسد را نمی‌توان پس از یک پیروزی نظامی نادیده گرفت
بشار اسد را نمی‌توان پس از یک پیروزی نظامی نادیده گرفت

رئیس‌جمهوری فرانسه معتقد است، داعش اواسط و یا پایان فوریه در سوریه به طور کامل “شکست” خواهد خورد. او می‌گوید، بشار اسد را نمی‌توان پس از یک پیروزی نظامی نادیده گرفت اما باید روزی برای “جرایمش” پاسخگو شود. به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ تلویزیونی تفصیلی با فرانس ۲ با تاکید بر […]

رئیس‌جمهوری فرانسه معتقد است، داعش اواسط و یا پایان فوریه در سوریه به طور کامل “شکست” خواهد خورد. او می‌گوید، بشار اسد را نمی‌توان پس از یک پیروزی نظامی نادیده گرفت اما باید روزی برای “جرایمش” پاسخگو شود.

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ تلویزیونی تفصیلی با فرانس ۲ با تاکید بر اینکه مقام‌های عراقی همین ماه شکست گروه داعش را اعلام کردند گفت: گمان می‌کنم در اوسط یا اواخر فوریه ما هم در سوریه به پیروزی دست پیدا کنیم. بشار اسد آنجا خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه گفت: تحت آن شرایط “ما باید با همه مذاکره کنیم، ما باید با بشار اسد و نمایندگان او مذاکره کنیم. پس از آن، او باید بابت جرایمی که علیه مردم کشورش مرتکب شده است، در پیشگاه عدالت بین‌الملل پاسخگو شود.

مصاحبه فرانس ۲ پنج روز پیش حین یک نشست جهانی تغییرات آب و هوایی ضبط شد که ماکرون دو سال بعد از امضای توافق آب و هوایی تاریخی پاریس میزبان آن بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به این نشست دعوت نشده بود چرا که تلاش دارد از این توافق خارج شود. ماکرون گفت، ناکامی ترامپ در احترام گذاشتن به یک توافق امضا شده از سوی دولت آمریکا در دوره اوباما و نادیده گرفتن منافع این توافق آب و هوایی برای کشورش، هر دو اشتباه است.

او گفت: زمانی که شما معاهده‌ای را امضا می‌کنید، حتی اگر در دوره سلف شما صورت گرفته باشد، باید به آن احترام بگذارید. شما نمی‌توانید تظاهر کنید که ضامن نظم بین‌المللی هستید و بعد از قانون سرپیچی کنید زیرا که این حرکت مناسب نیست.

رئیس‌جمهوری فرانسه این اقدام را یک “خطای واقعی” خواند.

ماکرون این نشست را با عنوان “سیاره خودمان را دوباره با عظمت کنیم” که تقلیدی از شعار کمپین ترامپ با عنوان “آمریکا را دوباره با عظمت کنیم” بود، برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست که شامل سایر رهبران جهان و سرمایه‌گذاران بود، اعلام کردند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کار کشورها و صنایع را آسان‌تر می‌کند تا دست از استفاده از نفت و ذغال سنگ بردارند.

نتایج نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد، ماکرون که پنج‌شنبه ۴۰ ساله می‌شود، در حال بهبود چهره به شدت نامحبوب خود است که در طول پاییز گرفتار عدم محبوبیت شده بود.

رهبر جوان فرانسه در این مصاحبه تلویزیونی گفت ۳۹ ساله بود که به ریاست جمهوری انتخاب شد؛ “مردی که یکهو از غیب پیدایش شد” تا به یک پیروزی دست یابد که “مورد انتظار نبود.” به گفته ماکرون، مارین لوپن رقیب او در دور دوم انتخابات از حزب دست راستی جبهه ملی “ترس عمیقی” در میان رای‌دهندگان فرانسوی ایجاد کرده بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت، او دونبال روی آلمان نخواهد بود که انرژی هسته‌ای را از دور خارج کند چرا که اولویت او کاهش آلاینده‌های کربنی است. او به فرانس ۲ گفت: من اصلا انرژی هسته‌ای را ایده‌آل نمی‌دانم اما گمان می‌کنم شما باید نبرد خود را انتخاب کنید. اولویت من در فرانسه، اروپا و حوزه بین‌الملل مقابله با آلاینده‌های دی اکسید کربن و پدیده گرم شدن زمین است. انرژی هسته‌ای برای آلاینده‌های کربنی بد نیست، بلکه بدون کربن‌ترین راه برای تولید برق با انرژی تجدیدپذیر است.

او افزود: اگر آلمانی‌ها به یکباره انرژی هسته‌ای را کنار بگذارند چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها تعداد زیادی انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کنند اما همچنین به صورت گسترده ذغال سنگ و انرژی گرمایی را هم مورد استفاده قرار می‌دهند. نتیجه این حرکت بدتر شدن وضعیت دی اکسید کربن است که برای زمین خوب نیست. بنابراین من این کار را نخواهم کرد.