موزه هنرهای معاصر تهران واگذار نمی شود
موزه هنرهای معاصر تهران واگذار نمی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد موزه هنرهای معاصر تهران تحت مدیریت وزارت ارشاد است و خواهد بود و خبر واگذاری آن کذب است.  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۲۸ بهمن در حاشیه بازدید از نمایشگاه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره جداسازی موزه هنرهای معاصر تهران از این […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد موزه هنرهای معاصر تهران تحت مدیریت وزارت ارشاد است و خواهد بود و خبر واگذاری آن کذب است.

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۲۸ بهمن در حاشیه بازدید از نمایشگاه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره جداسازی موزه هنرهای معاصر تهران از این وزارتخانه و سپردن مدیریت آن به سازمان میراث فرهنگی، این خبر را تکذیب کرد و گفت: چنین بحثی در دوره مدیریت من در مورد موزه هنرهای معاصر تهران به میان نیامده است.

وی افزود: البته من از هنرمندانی که نسبت به هنر معاصر توجه و حساسیت دارند تشکر می کنم. هنر معاصر به عنوان بخش قابل توجهی از هنر ایرانی اهمیت قابل توجهی دارد و از این نظر موزه هنرهای معاصر تهران نیز جایگاه بالایی دارد و با توجه به حساسیت های هنرمندان به شکل درستی مدیریت می‌شود.

به گفته وی، موزه هنرهای معاصر تهران در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و خواهد بود.

وی در مورد نظارت بر اموال فرهنگی و هنری و گالری ها و حراجی ها نیز توضیح داد: بحث نظارت یکی از بحث های با اهمیت وزارت ارشاد است که به معاون هنری نیز در این مورد تاکید کرده ایم  و دوستان مدیر قبلی نیز چنین مراقبتی داشته اند. اموال هنری ایران جزو میراث ایران است و حتما به عنوان میراث ایرانی باید از آنها صیانت شود و هم با شفافیت مورد توجه قرار بگیرد تا مردم نیز در این مورد اطمینان خاطر پیدا کنند که هنرشان خوب حفظ می‌شود و هم اینکه هیچ نقل و انتقالی در میان نیست.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم ایجاد مکان دائمی و حرفه ای برای میزبانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح داد: در این خصوص تلاش می کنیم اما ما در حوزه های مختلف هنری، کاخ جشنواره نداریم و این موضوع فقط مختص تجسمی نیست. تهران نیاز دارد تا زیرساخت های خودش را در خصوص جشنواره های بزرگ فرهنگی، هنری به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر منطقه و شاید بالاتر از سطح منطقه تقویت کند و این زیرساخت ها حتما برای این کلانشهر مورد نیاز است و ما نیز در این مدت با رییس جمهوری و مدیران دولت صحبت هایی داشته ایم تا زیرساخت های این مکان فراهم شود.

وی درباره مطرح شدن گزینه باغ کتاب به منظور کاخ جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال آینده گفت: تا سال آینده خیلی راه داریم اما از جشنواره ها خواسته ایم تا آیین نامه هایشان را جدی تر بگیرند و بلافاصله بعد از اتمام جشنواره های هنری فجر کلید بحث کاخ جشنواره سال آینده را جدی تر و روشن تر بزنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مورد ارزیابی‌اش از جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: احساس من این است که اتفاقات خوبی در هنرهای تجسمی رخ داده است. ویژگی اول این جشنواره رشد هنرهای بینارشته ای است. همچنان که دانش بینارشته ای به اتفاقات حوزه دانش کمک کرده است و بخشی از تکامل علم ما محصول این اتفاقات است، در حوزه هنر نیز این مقوله با خلاقیت همراه است و به نظر می آید که هنرهای بینارشته ای مرحله به مرحله پیش می روند و ترکیب سازی ها ما را با هنرهای جدید مواجه می کنند. در همین نمایشگاه نیز این موضوع مشهود بود و ترکیب هنرهای بینارشته ای به اینکه ما مسیرهای متنوعی از هنر مشاهد کنیم، کمک می کند.

وی افزود: ویژگی دوم بروز ایده های تازه در حوزه تجسمی است. هنرمندان ما به مرور فاصله بیشتری از تکرار و تقلید می گیرند و به طرف ایده های نو حرکت می کنند؛ همان اتفاقی که در متن معاصر نیز مشاهده کردیم.

وزیر ارشاد عنوان کرد: ویژگی دوم به متریال و مواد کارها هم ارتباط دارد. سابق موادی که توسط هنرمندان استفاده می شد محدودتر بود اما در حال حاضر ماده هنر مثل خود هنر فرم متنوعی دارد و هر وسیله و شیئی این امکان را دارد که توسط هنرمند بکار گرفته شود مثل مواد بازیافتی. ویژگی دیگر اینکه به نظر می آید گستره خلاقیت های هنری در کل ایران مشاهده می‌شود و هنرمندان شهرستانی در کنار هنرمندان تهرانی به رقابت پرداخته و دیده شده اند.

صالحی در پایان با اشاره به هنرهای تجسمی مولد نشاط و امید، گفت: هنرهای تجسمی در ذات خود انسان را به سمت نشاط و امید سوق می دهد و فضای عرضه آن به گستره بی نهایت است. اثری که توسط هنرمند خلق می‌شود نیز امید و نشاطی میان مردمی که آن را مشاهده می کنند ایجاد می کند. هنرهای تجسمی نباید محدود به برگزاری جشنواره ها شود و تکرار توسعه فضای این هنرها می تواند به امید و نشاط کمک کند.