تحلیل اقتصادی:

   تحلیل اقتصادی ((ECONOMY ANALYS یا ارزیابی اقتصادی (ECONOMY EVALUATION) درواقع درک المان‌ها و روش‌های گوناگون انجام یک فعالیت اقتصادی با توجه به هزینه‌های (COSTS) انجام آن فعالیت و فایده‌های (BENEFITS) انجام آن فعالیت است.

تحلیل اقتصادی

مقدمه: هر فعالیت اجتماعی که شما انجام می‌دهید، چه باهدف کسب درآمد باشد و چه آن فعالیت، یک فعالیت اجتماعی به معنای خاص خود باشد، ارزیابی شما برای تصمیم‌گیری جهت ورود به آن فعالیت مالی یا ادامهٔ آن یا انجام آن فعالیت اجتماعی بر اساس هزینه و فایده (سود-هزینه) خواهد بود، شما با ارزیابی خود درواقع یک ارزیابی اقتصادی یا تحلیل اقتصادی انجام می‌دهید. ارزیابی اقتصادی به شما اطلاعات در آن زمینه‌ی اقتصادی می‌دهد، اطلاعات باعث شناخت و افزایش آگاهی شما از آن می‌شود و درنتیجه یک تحلیل اقتصادی دقیق و مناسب، می‌تواند زندگی می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد، چراکه استفادهٔ کارا از منابع مالی (سرمایه) یا غیرمالی (نیروی انسانی و تجهیزات) از نتایج آن است.

۱-اهمیت تحلیل اقتصادی: علت اهمیت اقتصادی و توجه به آن این است که این جریان به‌عنوان ابزاری به‌منظور ارزیابی مناسب همهٔ منابع در زمان تصمیم‌گیری در مورد آن موضوع اقتصادی است.

۲-هدف ارزیابی اقتصادی: هدف از ارزیابی اقتصادی تخمینی از هزینه‌ها (COSTS) فواید (BENEFITS) طرح یا پروژه- خریدوفروش کالا و خدمات در هر حوزه‌ای است.

برای مثال در بازار سهام، ارزیابی به دو شیوهٔ تکنیکی و بنیادی است و ابزارهای گوناگونی نیز در این زمینه وجود دارد.

۳-انواع روش‌های تحلیل اقتصادی: برای تحلیل اقتصادی روش‌های گوناگونی وجود دارد، اما چهار روش اصلی تحلیل وجود دارد که تمامی بازارها را در برمی‌گیرد. (زمین، مسکن، طلا، سهام، نفت، فلزات و…)

۳-۱-   تحلیل هزینه (CA): تکنیکی چهارچوب مند جهت تعیین هزینه‌های یک برنامه با جزئیات دقیق بر مبنای واحد پول کشور است.

۳-۲-تحلیل هزینه-فایده (CEA): تکنیکی برای فهم میزان کارآمدی یک سیستم (نظام) در دست‌یابی به اهداف از جنبهٔ هزینه است.

۳-۳-تحلیل مناسب بودن هزینه (CUA): تلاش برای سنجیدن میزان موفقیت یک نظام اقتصادی دررسیدن به چشم‌انداز (VISION) بر اساس رفتار سازمانی است که در آن فعالیت اقتصادی انجام می‌شود.

۳-۴-تحلیل سودمندی-هزینه (CBA COST): که در آن با استفاده از روابطی، کلیهٔ هزینه‌ها و نتایج، ریسک، و خسارات بررسی می‌شود.

از بین چهار ابزار بالا CEA یک ابزار کارآمد است که مورداستفادهٔ کارشناسان اقتصادی می‌گیرد.

 ۴-تحلیل اقتصادی و تخصص: تحلیل اقتصادی الزاماً نیازمند یک تخصص دانشگاهی نیست بلکه نیازمند شم و سواد اقتصادی است. در هر فعالیت اقتصادی برای ارزیابی هر چیزی نیازمند بررسی و شناختن بازار آن فعالیت داریم. بنابراین برای تحلیل اقتصادی شما باید به‌اصطلاح MARKET ANALASIS خوبی باشید. در بررسی هر بازار باید یک استراتژی به‌خصوص داشته باشید یعنی به‌طور مشخص بدانید هدفتان از ارزیابی و تحلیل آن بازار چیست؟ برای مثال آیا بررسی اقتصادی شما از وضعیت روز مسکن در ایران، باهدف خرید یک آپارتمان مسکونی برای خودتان در یک منطقه از شهر است یا قصد آن دارید تا وامی کم‌بهره جهت انبوه‌سازی رادارید.

۴-۱-مهم‌ترین جنبه برای تحلیل اقتصادی استراتژی است. برای تحلیل‌گر اقتصادی رفتارهای کوتاه‌مدت بازار اهمیتی ندارد، همچنین یک تحلیل‌گر اقتصادی، هم بر شناخت بر اقتصاد دارد، هم جامعه را و هم روان‌شناسی رفتارهای اقتصادی مردم را.

۴-۲-برای این‌که تحلیل‌گر اقتصادی خوبی باشید باید استراتژی‌های کسب‌وکار (BUSSINESS STYRATEGY) را بشناسید تا ساختار بازار رقبا را بفهمید و همچنین تحلیل درستی از رفتار مشتریان و رقبا داشته باشید.

این تحلیل می‌تواند در بازار ارز، خودرو، طلا، سهام یا غیره باشد که تحلیل درست مؤلفه‌های آن برای ما فرصت‌آفرین است.

برای مثال در بازار بورس تهران، پالایشگاه تهران با نماد شتران در سال ۱۳۹۱ باقیمت ۷۵۰۰ تومان در فرا بورس کشف قیمت شد، در آن زمان خیلی‌ها فکر می‌کردند که این قیمت سهام در مقایسه با شرکت‌های پالایشی، بسیار گران است و به‌احتمال بسیار زیاد در آینده با کاهش روبرو خواهد بود؛ بنابراین خیلی از معامله گران‌ روی این قیمت سهام خود را فروختند؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، در کمتر از دوازده ماه، قیمت هر سهام پالایشگاه نفت تهران از ۷۵۰۰ تومان به ۱۲۴ هزار تومان افزایش یافت، یعنی ۱۶۰۰ درصد سود ظرف دوازده ماه.

درنتیجه کسی برنده بازار خواهد بود که علاوه بر شناخت اقتصادی، بر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بازار و در کنار آن جامعه نیز آگاهی داشته باشد.