فیشینگ چیست و چه میکند؟
به گزارش واحد تحلیلی پایگاه خبری صبح اقتصاد سرهنگ داوود معظمی گودرزی در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ۳۱ جرایم رایانهای در گفت و گو با ایرنا درباره شیوه مجرمانه فیشینگ و دست یافتن به اطلاعات کارتهای بانکی و مشخصات پروفایلهای کاربران در فضای مجازی گفته است که: فیشینگ Phishing تلاشی مجرمانه برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، کد ورود به حساب بانکی اشخاص و مانند آن ها از طریق جعل یک وبگاه و آدرس ایمیل است و شبکههای اجتماعی و وبگاه های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند. متاسفانه اطلاع رسانی ما (نیروی انتظامی) از سوی بانکها و بانک مرکزی خیلی جدی گرفته نشد تا اینکه در سال ۹۷ تعداد پروندههای برداشت غیر مجاز از حسابهای مردم و اشخاص حقوقی افزایش چشمگیری داشته است. پرونده های مفتوحه در این خصوص از مبالغ زیر یک میلیون تومان گرفته تا پروندههای بزرگ ۴۰۰ میلیون تومانی، هر کدام در خرید اینترنتی درگیر مسائل این چنینی شدهاند و ماه هاست پروندهای که در این حوزه باز شده را پیگیری میکنند. سرهنگ گودرزی معتقد است که امنیت و تعارف دو چیز متضاد هستند. شهروندان نباید رمز کارت خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، در خریدهای روزانه و فیزیکی، رمز کارتشان را با رعایت نکات ایمنی مثل قرار دادن دست بالای دست هنگام وارد کردن رمز اول استفاده کنند تا از افشاء ناخواسته رمز و سوءاستفاده از فیزیک کارت جلوگیری شود. سرهنگ گودرزی جانشین پلیس فتاست و اطلاعات ایشان با توجه به اعمال مجرمانه انجام یافته کاملا به روز است. ایشان درباره اقدامات فنی که برای ردیابی این مجرمان انجام میشود، اینگونه گفته است که: «اقدامات بسته به سناریوهای پرونده متفاوت است. اقدامات فنی ردیابی و متهمین با شگردهای پلیسی شناسایی و تحویل مراجع قضایی میشود. مدت زمان رسیدگی به یک پرونده متناسب با شیوه مجرمانهای است که به کار گرفته میشود. شاید در یک پرونده متهم همان روز اول شناسایی شود و شاکی به مالی که باخته برسد، در پروندههای دیگر شاید چند ماهی طول بکشد». به نظر میرسد این نوع توصیه ها ایجاب می کنند مردم به هیچ وجه به خرید، استخدام، کسب درآمد پرسود در زمان کوتاه، شارژ و بسته اینترنت رایگان در فضای مجازی به سادگی اعتماد نکنند. البته باید به بانکها نیز توصیه های لازم و اثرگذار را هم کرد که به هیچ وجه امنیت را فدای درآمد نکنند. بانک مرکزی نیز بیش از آن که مدام بخشنامههای مختلف صادر کند موظف بوده و هست که براجرای دقیق بخشنامهها نظارت جامع داشته باشد. خبر خوش جانشین پلیس فتا این بود که با رویکرد اخیر بانک مرکزی و تعامل با قوه قضاییه که منجر به الزام استفاده از رمز دوم یکبارمصرف شده، هزاران کسبوکار با اطمینان کامل فعالیت خود را ادامه دهند و شاهد فعالیت و روی کار آمدن استارتاپهای جدید در راستای خدمترسانی مطلوب به مردم باشیم. عبرت آموزی در مسیر سارقان فیشینگ حاکی از آسیب شناسی لازم در این زمینه بوده و معلوم است که دقت اندک مردم در مطالعه موارد و مخاطرات محرمانه و جدی نگرفتن اخطار، توصیه و آموزش پلیس از عمده مواردی است که متاسفانه موجب شده طی شش سال از ۵۰۰ پرونده به بیش از بیست هزار پرونده شکایت برسیم. بیست هزار پروند یعنی چه مدت رسیدگی؟ یکسال، دو سال، ۵ سال؟ طی نه ماه گذشته در سال ۹۸ شهروندان استان تهران چندین میلیارد تومان از ناحیه بی دقتی و عدم آموزش و خوش نیتی و اعتماد بی جا متضرر شدهاند. قطعا این قبیل پروندهها در شهرهای دیگر کشور نیز گشوده شده و در حال بررسی است. اینکه با تلاش همکاران پلیس فتا در تهران درصد زیادی از شاکیان پرونده به وجه سرقت شده از حسابشان رسیده اند، خود کمال تقدیر و تشکر از نیروی انتظامی را داراست اما اینکه این معضل در کشور همچنان گریبان گیر مردم است و بزهکاری با این رویه وجود دارد ، راه پر مطالعه تری می طلبد. دستیابی به ابزارهایی که از فرهنگ غرب و شرق برای ملتها فراهم می آیند ملزومات خود را نیز دارا هستند. شما در غرب یا شرق هیچ کجا شاهد این نیستید که فروشنده کارت شما را گرفته و سپس رمز شما را بپرسد و مردم هم کاملا آسوده با او کنار بیایند اما در ایران کاملا متفاوت است! والسلام
حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد