پیش بینی کاهش قیمت مسکن در کشور
پیش بینی کاهش قیمت مسکن در کشور
عضو کمیسیون عمران مجلس با پیش بینی کاهش قیمت مسکن طی ماه‌های آینده، گفت:‌وقتی تقاضا برای خرید مسکن کاهش ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عضو کمیسیون عمران مجلس با پیش بینی کاهش قیمت مسکن طی ماه‌های آینده، گفت:‌وقتی تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد، قیمت‌ها در این بازار نزولی می‌شود.”پیش بینی کاهش قیمت مسکن در کشور”

سید هادی بهادری با یادآوری این‌که طی ۲ ماه اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا معاملات مسکن در کشور کاهش چشمگیری داشته است، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار معاملات مسکن در اسفند ۹۸ حدود ۲۵ درصد کاهش یافت و در فروردین‌ماه سال جاری نیز عملاً خریدوفروش مسکن به‌نوعی متوقف شد.

وی بابیان این‌که تشدید رکود در بازار مسکن طی ماه‌های آتی دور از انتظار نیست، افزود: تمام بازارهای اقتصادی ازجمله بازار مسکن تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته و تشدید رکود امری طبیعی است. البته وضعیت رکود در بازار ساخت‌وساز مسکن در وضعیت بینابینی است؛ یعنی باوجود شیوع بیماری برخی از سازندگان به ساخت‌وساز ادامه داده‌اند و این مسئله موجب شده که رکود در این بخش، کمتر از  معاملات مسکن باشد.

وی افزود: رکود بازار مسکن طی ماه‌های آتی باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. وقتی تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد، قیمت‌ها در این بازار روند نزولی به خود خواهند گرفت.

حسام عقبایی با یادآوری این که نیمه اول سال گذشته قیمت مسکن رشد محسوسی داشت، اظهار کرد: بازار مسکن در نیمه دوم بازار آرامش بیشتری پیدا کرد و به نوعی رکود پیدا شد و تا اواسط بهمن ماه به طول انجامید و سپس ما از اواسط بهمن تا اوایل اسفند ماه شاهد افزایش نسبی قیمت نسبت به رکود قبلی بودیم.

وی با بیان این‌که با شیوع کرونا از اوایل اسفند سال گذشته مسکن ارزان نشده ولی معاملات مسکن متوقف شده است، پیش بینی کرد: پس  از مساعد شدن شرایط شاهد وضعیت بهتر معاملات از نظر حجم هستیم و از نظر قیمت هم قیمت مسکن زیر خط تورم افزایش خواهد داشت. تورم در بخش مسکن در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است و در بافت های مختلف کشور این افزایش قیمت متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی خانه خالی داریم، افزود: در کشورهای توسعه یافته تقریبا ۵ درصد از خانه هایشان خالی است اما در کشور ما این رقم حدود ۱۰ درصد است. طبق جدیدترین آمار مرکز آمار در کشور تقریبا ۲۵ میلیون واحد مسکونی داریم که از این تعداد حدود ۲ تا ۲٫۵ میلیون واحد خالی است.

نایب رئیس مشاوران املاک با به اینکه در کشور ما مسکن به میزان مصرف جامعه وجود ندارد، گفت: حتی با وجود خانه های خالی کفاف این جمعیت را نمی دهد. برخی از این خانه ها لوکس و بسیار مدرن و لاکچری هستند که اصلا طبقات متوسط و ضعیف جامعه امکان اجاره کردن این خانه ها را هم ندارند. برخی از این واحدها خارج از شهرهای بزرگ هستند و تسهیلات لازم مثل آب و برق و گاز و راه را ندارند و مابقی اینها نیز در حدی نیست تا بتواند کفاف نیاز جامعه را بدهد.

  • منبع خبر : ایران جیب