مالیات به ناحق آتش جهنم مامور
به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد،اداره هر دولتی با هر شرایطی نیازمند تامین بودجه جهت بهبود دادن به زندگی مردم است. به عبارتی مالیات بخشی از درآمد دولتها برای ایجاد وضع مطلوب در شهر و روستاست تا هر شهروند و یا روستایی بتواند از امکانات در خور شان و ضروری در محیط جغرافیایی خود بهره مند باشد. پس پرداخت مالیات وظیفه مردم است و استنکاف از آن را میتوان سوء رفتار نسبت به بیت المال و محل مواخذه دنیا و آخرت دانست. اما میزان واقعی مالیات چه قدر و نحوه دریافت آن چگونه و کاربرد بودجه ناشی از تامین مالیات کجا و چگونه است؟ به عبارتی دولت با هر حجم و اندازه ای و با هر نرخی از راندمان و کارامدی میتواند به مردم از طریق تحمیل مالیات اجحاف به خرج دهد؟ طبع تصمیمات در خصوص میزان و نحوه مالیات را قانون مالیات در کشورها تعیین میکند، اما ما که مسلمانیم و شیعه ۱۲ امامی و انقلاب اسلامی ما را به اسلامی نمودن قانون وادار نموده چگونه با مردم عمل کنیم که مصداق سخن مولای متقیان علی علیه السلام باشیم؟ در سال ۳۶ هجری دستورالعملی صادر فرمودند تا ماموران جمع آوری مالیات نحوه سلوک خود با مردم را بدانند. هم نسبت به مردم پسندیده عمل کنند و هم مراقب حفاظت از دیون مردم به بیت المال بوده باشند. به محتوای این دستورالعمل توجه کنیم: « با ترس از خدایی که یکتاست و همتایی ندارد حرکت کن، در سر راه هیج مسلمانی را نترسان یا با زور از زمین او نگذر و افزون تر از حقوق الهی از او مگیر. هرگاه به آبادی رسیدی، در کنار آب فرود آی و وارد خانه کسی نشو، سپس با آرامش و وقار به سوی مودیان حرکت کن. تا در میانشان قرار گیری، به آنها سلام کن و درسلام و تعارف و مهربانی کوتاهی نکن. سپس به آنان بگو: ای بندگان خدا مرا ولی خدا و جانشین او به سوی شما فرستاده تا حق خدا را که در اموال شماست تحویل گرفته به بیت المال مسلمین برسانم، آیا در اموال شما حقی است که به نماینده او بپردازید؟ «اگر کسی گفت نه، دیگر به او مراجعه نکن » و اگر کسی پاسخ داد آری، همراهش برو، بدون آنکه او را بترسانی یا تهدید کنی یا به کار مشکلی وادار سازی، هرچه از طلا و نقره به تو رساند بردار و اگر دارای شتر یا گوسفند بود بدون اجازه اش داخل رمه مشو، چرا که اکثر اموال از آن اوست ». این دستور العمل که در فرازی از نامه ۲۵ نهج البلاغه آمده است حاکی از عمق مدارا با مردم است. در قانون مالیاتی جمهوری اسلامی ایران ماده ۲۳۷ پیش بینی شده که این گونه میفرماید: «برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مأخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی و به نحوی تنظیم گردد که کلیه فعالیتهای مربوط و درآمدهای حاصل از آن بطور صریح در آن قید و برای مودی روشن باشد. امضاکنندگان برگ تشخیص مالیات باید نام کامل و سمت خود را در برگ تشخیص بطور خوانا قید نمایند و مسئول مندرجات برگ تشخیص و نظریه خود از هرجهت خواهند بود و در صورت استعلام مودی از نحوه تشخیص مالیات مکلفند جزئیات گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است به مودی اعلام نمایند و هر گونه توضیحی را در این خصوص بخواهد به او بدهند». به عبارتی قانون گذار حق مسلم مودی میداند که وقتی از او مطالبه ای صورت میگیرد که البته میتواند تکلیفی قانونی به حساب آید، باید مجاب شود که این مطالبه مشروع و در چارچوب قانون و با ملاک عدالت صورت گرفته است. متاسفانه امروزه روز دولتها اینگونه عمل نمیکنند. مبنای افزایش مالیات سالانه بدون رعایت حال مودی در اقتصادی آسیب دیده صورت می گیرد. از این گذشته یک کارشناس مالیاتی با صدور یک برگ تشخیص مودی مالیاتی را آن چنان به دست انداز دادخواهی می اندازد که گاهی یک پرونده مالیاتی برای اثبات بی گناهی و تقاضای ناحق مامور، ده سال به طول می انجامد این البته در زمانی است که مودی قادر باشد از حقوق خود دفاع نماید. اخیرا با صدور یک برگ تشخیص تمامی اقدامات ثبتی بدلیل مالیات و متاسفانه نوعا به ناحق قفل میشود و کاغذبازی عجیبی براه می افتد که مودی سر در گم نمیداند به کجا تظلم خواهی نماید. سازمان ثبت غیر منصفانه با اختیارات قضایی بدون رعایت حقوق مردم دچار ظلمی میشود که از عدالت قضایی کاملا به دور است. یک مامور مالیات حق دارد از موبایل تا اتومبیل و خانه و کسب و سهام و درامد کسی را به توقیف بکشاند و با ادعایی حق به جانب که مشغول دفاع از حقوق بیت المال است و درمقابل تظلم خواهی مودی بایستد! کسی به این مامور مالیاتی نگفته است که به شیوه حضرت امیر علیه السلام عمل کند. کسی به او نگفته که هر یک ریال وجه به ناحق بیت المال را به کثافتی میکشاند که تاثیرش بی دین شدن استفاده کنندگان از بیت المال است. کسی به او نگفته که مامور مالیات به آتش جهنم چه میزان نزدیک است. امروز نمایندگان مجلس دهم از لاریجانی گرفته تا صادقی همه در کنار جهنم صف میکشند تا پاسخ گوی مودیانی باشند که با دست ایشان در تعمیم دادن مالیات ارزش افزوده به جای مصرف به تولید، تولید و رقابت را نابود کرد. امروز بیت المال مسلمین مخلوط به حلال و حرام است. فراموش نمیکنم روایتی که سلمان به ابوبکر گفته بود اگر دیناری از مردم اضافه بگیری خلیفه نیستی و شاهانه عمل کرده ای. همین یک جمله کافیست تکلیف مامور مالیات معلوم باشد. والسلام
حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد