نظر مجلس عرضه همه خودروها در بورس است
نظر مجلس عرضه همه خودروها در بورس است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نظر نمایندگان مجلس بر عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس است اما وزارت صمت ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نظر نمایندگان مجلس بر عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس است اما وزارت صمت روی این موضوع بحث دارد و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.

علی جدی در گفت و گو با مهر در مورد آخرین وضعیت طرح تحول بازار و صنعت خودروهای سبک، اظهار داشت: خواسته ما بر این بود که دولت خود لایحه‌ای را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو به مجلس ارائه دهد ولی چون دولت اقدامی نکرد ما این طرح را تهیه کردیم.

وی گفت: جلسات بررسی این طرح همچنان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور معاونت صنایع وزارت صمت و رئیس هیأت عامل ایدرو و خودروسازان برگزار می‌شود اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: نظر نمایندگان مجلس بر عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس است اما وزارت صمت روی این موضوع بحث دارد.

وی ادامه داد: هنوز آقای شخص وزیر صمت به جلسات ما نیامده اند و نمایندگانی از وزارت صمت در جلسه حضور می‌یابند که البته آقای صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر با نظر نمایندگان مبنی بر عرضه همه محصولات خودرویی در بورس موافق است اما باید ببینیم آقای رزم حسینی چه نظری دارد.

جدی گفت: هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم اما باید ببینیم که چه برنامه‌ای می‌تواند به کمک بازار بیاید از این رو همچنان در حال بحث و بررسی با وزارت صمت هستیم.

اولویت تقاضا در این طرح با افرادی است که دارای کد ملی و گواهی راهنمایی رانندگی باشند و هیچ پلاک فعالی به نامشان نباشد. در طرح ساماندهی عرضه خودرو، خودروهای تمام برقی و هیبریدی تا سه سال از عرضه در بورس معاف هستند و شورای رقابت خودروهای مشمول طرح ساماندهی عرضه را مشخص می‌کند. درواقع این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است و شورای رقابت موظف است هر شی ماه یکبار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخص هایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و نظایر آن مشخص کند.

بر این اساس مصارف مختلفی برای هزینه کرد مابه التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است که شامل ۲۰ درصد برای توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده، ۱۰ درصد افزایش کمیت و کیفیت تولید خودرو و ۵۰ درصد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه می شود.

 

 

 

 

  • منبع خبر : ایران جیب