Effectuation ، بزرگترین سهم در دنیای کارآفرینی
Effectuation ، بزرگترین سهم در دنیای کارآفرینی

کارآفرینان، همیشه تصمیمی میگیرند و آن را عملی میکنند. اما چگونه این کار را انجام می دهند؟ آیا از روش ها و یا قواعد کلی پیروی میکنند؟ برای جواب این سوالات، یکی از فرایند های کارآفرینی که effectuation نام دارد را بررسی میکنیم. هنوز واژه ای فارسی برای این اصطلاح یافت نشده است. Effectuation چگونه […]

کارآفرینان، همیشه تصمیمی میگیرند و آن را عملی میکنند. اما چگونه این کار را انجام می دهند؟ آیا از روش ها و یا قواعد کلی پیروی میکنند؟ برای جواب این سوالات، یکی از فرایند های کارآفرینی که effectuation نام دارد را بررسی میکنیم. هنوز واژه ای فارسی برای این اصطلاح یافت نشده است.

Effectuation چگونه عمل می کند؟

این طرح که بیشترین سهم از کارآفرینی را در دنیا شامل می شود، طی یک چرخه، ایده را به سمت یک محصول یا خدمت قابل فروش هدایت میکند.

منطق effectual در کارآفرینی همانند دنده ۱ و ۲ خودرو میباشد. به این معنا که شما برای راه اندازی کسب و کار خود، به آن نیاز دارید، اما با گذر از چرخه ی تکامل، که در شکل ۱ آمده، هدف تغییر می یابد. دقیقا مانند زمانی که شما در شرایط مختلف، دنده را تعویض میکنید!

در نهایت این روند، یک کارآفرین، به درجه ای از تخصص در این حوزه دست می یابد و در این راه، ریسک بالایی را میپذیرد، در یک فضایی ایده ی خود را عملی میکند که آینده ی آن قابل پیش بینی نیست. اما از تکنیک هایی استفاده می کند که به او اجازه می دهد یک تصوری از آینده، هرچند کمرنگ داشته باشد.

Effectuation پنج اصل مهم دارد:

  • از منابع و امکاناتی که موجود است استفاده کرده و از آن سرمایه ی جدیدی ساخته می شود. کارآفرین در این مرحله، از خود میپرسد: من که هستم؟ چه چیزی بلدم؟ چه کسانی را میشناسم؟ سپس با جواب دادن به این سوالات، می تواند فرصتی را که امکان خلق سرمایه از آن وجود دارد در ذهن خود تصور کند. پس برخلاف روش های استدلال عقلایی، اهداف از پیش تعیین شده وجود ندارد و بر اساس امکانات موجود، تصمیم گرفته می شود.
  • کارآفرین، در هر مرحله، اقدامی را انتخاب میکند که مقرون بصرفه باشد. به جای اینکه از ابتدا به دنبال فرصت های بزرگ باشد.
  • در طول زمان و با بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می شود، مفهوم طرح و کسب و کار تکامل پیدا میکند.
  • کارآفرین، با دیگر صاحبان کسب و کار، به مشارکت می پردازد و حتی با همکاری آنها ایده ی خود را عملی میکند. بر خلاف بسیاری از کسب و کار ها که با یکدیگر رقابت می کنند !
  • آینده قابل پیش بینی نیست، اما کارآفرین می تواند با کنترل برخی فاکتور ها، تصوری هرچند کمرنگ از آینده بسازد.

 

پریسا ملک احمدی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران