LPG,جایگزین بنزین
به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد این گاز عمدتاً از مخلوط دو هیدروکربن پروپان (C₃H₈) و بوتان (C₄H₁₀) تشکیل شده و تحت فشار کم به مایع تبدیل میشود تا حملونقل و ذخیرهسازی آن آسانتر شود.
استفاده از مازاد LPG داخلی به جای صادرات خام آن، میتواند فشار مالی واردات بنزین را کاهش دهد و در عین حال به تنوعبخشی سبد سوخت کشور هم کمک بسیار زیادی کند.
قیمت پایینتر و دسترسی داخلی و آلایندگی کمتر نسبت به بنزین، از محرکهای اصلی این طرح هستند. مهمترین بخش تصمیم ، اشاره مستقیم به مخاطراتی است که در صورت سهلانگاری، کل طرح را به یک بحران جدید در حوزه اجتماعی و ایمنی، زیستمحیطی و اقتصادی تبدیل میکند
شبکه توزیع و جایگاههای عرضه و سیستمهای نصب استاندارد البته هم آماده نیستند و هم هزینه سازند و در شرایطی که دولت به هر یک ریال که هزینه میکند ، می اندشد، زمانبر هم خواهد بود.
باید اذعان داشت که غفلت از تبدیل غیراستاندارد خودروها که تهدیدی بزرگ برای ایمنی عمومی محسوب میشود بدون شک معضل آفرین خواهد بود. در ایران ، این امر تجربه شده که بدون نظارت دقیق و مستمر، استانداردها یا تنها روی کاغذ باقی میمانند ویا متناسب با منافع گروهی و گاهی افراد ناقص اجرا میشوند.
بطور اجمال باید تاکید کنم سرنوشت این طرح دقیقاً همانگونه که اشاره شده، در گرو “حکمرانی دقیق انرژی” است. موفقیت آن نیازمند یک برنامه عملیاتی فوری و قاطع است.
احداث جایگاههای استاندارد عرضه LPG خودرو و توسعه شبکه حمل و نقل ایمن کلید موفقیت خواد بود.
تعیین مشخصات فنی دقیق برای قطعات و نصب، و مجوزدهی تنها به مراکز تبدیل دارای صلاحیت هم مهم است .
ایجاد یک نهاد نظارتی قوی برای بازرسی منبع خودروهای تبدیلشده و جایگاهها نکته بعدی است. آموزش شهروندان درباره مزایا، مخاطرات و نحوه استفاده ایمن مقدمه امر است.
اگر دولت این الزامات را به صورت جدی، شفاف و با سرعت دنبال کند، LPG میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به بنزین و عبور از بحران چند وجهی فعلی ایفا کند. در غیر این صورت، خطر تبدیل این فرصت به یک معضل جدید و پیچیدهتر بسیار جدی خواد بود. والسلام
- نویسنده : حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد







































