این مجلس و انتقادهای بجا
این مجلس و انتقادهای بجا
تشکیل مجلس یازدهم در شرایطی محقق شد که زمینه حذف تفکرات کاسب‌کارانه از مجلس دهم در جامعه به انتقاد و تقبیح کشیده شده بود و زمینه را برای شورای نگهبان در رد صلاحیت بسیاری از عوامل به خطا رفته درمجلس گذشته فراهم آورد.

این مجلس و انتقادهای بجا

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , تشکیل مجلس یازدهم در شرایطی محقق شد که زمینه حذف تفکرات کاسب‌کارانه از مجلس دهم در جامعه به انتقاد و تقبیح کشیده شده بود و زمینه را برای شورای نگهبان در رد صلاحیت بسیاری از عوامل به خطا رفته درمجلس گذشته فراهم آورد.

مجلس یازدهم با تمهیدات اصول‌گرایی و ولایت‌مداری نمایشی جذاب از خود نشان داد اما در ادامه این نمایش موجب نگرانی اقشار جامعه‌ای که این نمایندگان را انتخاب کرده بودند شد. توقع جامعه از مجلس یازدهم نگاه جهادی بود و نگاه جهادی بدون از خودگذشتگی و ایثار معنا و مفهوم ندارد. صدور فرمان برای تهیه ساز و کار متفاوت و برای آیین‌نامه در مجلس نشان میداد افرادی در مجلس فی‌الواقع به دنبال تغییر در مشی اداره کشورند. اما موضوعاتی در حد و اندازه مواجهه با وزیر نفت و وزیر کشاورزی و وزیر خارجه و مماشات با ایشان کمی خاطر رای‌دهندگان را مضطرب نموده و نگاه متعجب خود را در شیوه عملکرد مجلس یازدهم براق‌تر نموده‌اند تا اینکه بحث خودرو و مسئله واکسیناسیون پیش آمد. مجلس دهم یک عکس ماندگار با خانم موگرینی انداخت که فی‌الواقع در تاریخ ماندگار شد حالا این مجلس با اظهارات برخی که شاسی بلند مطالبه می‌کنند شبیه همان نمایش را خاطراتی نموده است. البته باید گفت هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم نماد قلیلی از نمایندگان زمینه بدنامی را دامن میزنند اما متاسفانه مخالفین آن را به حساب همه مجلس میگذارند. من باب مثال روزنامه اصلاح‌‌طلب اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی نماینده رد صلاحیت شده مجلس یازدهم در گزارش تیتر یک خود با عنوان «جنجال واكسيناسيون مجلسي» نوشت: «يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه روي كار آمد بسياري از مسئولان جمهوري اسلامي از اين مجلس به عنوان برترين و انقلابي‌ترين پارلمان پسا انقلاب نام بردند و همزمان فعالان سياسي اصولگرا يكي پس از ديگري از عزم نمايندگان براي بازگرداندن مجلس به راس امور و همچنين ايجاد شفافيت در انتخابي‌ترين قوه جمهوري اسلامي و البته پايان دادن به رانت‌هاي پيدا و پنهان نمايندگان گفتند. آنان كه همين رانت‌ها را به ‌جاي اظهارات و اقدامات سياسي اصلاح‌ طلبان مجلس دهم دليل رد صلاحيت‌شان اعلام مي‌كردند، حالا اما با گذشت تنها حدود ۴ ماه از عمر پارلمان يازدهم، به‌ واسطه كردار و گفتار اصولگرايان حاضر در ساختمان هرمي‌ شكل ميدان بهارستان، بعضا با چنان تناقض‌هايي مواجه شده‌اند كه ترجيح مي‌دهند اتفاقات رخ‌ داده در راهروهاي تاريك و روشن پارلمان را ناديده گرفته و به ‌جاي گفتن و نوشتن از تحويل نخستين محموله واكسن آنفلوآنزا در ايران به نمايندگان مجلس يازدهم، انگشت اتهام خود را به ‌سمت قوه مجريه و شخص رييس‌ جمهوري گرفته و از درد دل‌هاي وزير بهداشت با فرمانده سابق سپاه قدس جمهوري اسلامي سخن به ميان آورند.» ایجاد این سابقه از رفتار نمایندگانی که در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ برای مردمی که حس امید و اصلاح ساختارهایی به لیبرالیسم کشیده شده در ۳۰ سال گذشته را داشتند، حیرت انگیز مینماید. مردم به خود میگویند آیا ما به این نمایندگان رای دادیم؟ آیا باید باور کنیم که تغییر مبانی پنجره تفکر در نماد خواسته ها خبر از پنهان جامعه میدهد. فرنسیس فوکویاما در نشست اخیر «نشست جهانی حکومت» (World Government Summit) که هر سال در ماه فوریه به میزبانی دولت امارات متحده عربی و در دبی برگزار شد گفته بود: «ایران به خاطر تنش‌های اجتماعی که بین نسل‌های این کشور وجود دارد به سمت یک بحران در حرکت است». ایا برداشت فوکویاما از شرایط امروز ما درست است؟ آیا نگاه به فرایند تغییر در نسل‌ها و خواسته‌هایشان در مجلس و واکنش‌های آن تاثیر داشته است؟ اینکه فوکویاما در همین سخنرانی بگوید: «در ایران، یک انقلاب اجتماعی زیر پوست جامعه در حال گسترش است. یک جمعیت جوان و تحصیل‌کرده وجود دارد، خصوصا در بین زنان، که با ساختار قدرت محافظه‌کار و روستایی که بر کشور حاکم است سر سازگاری ندارد. ایران به سمت نوعی انفجار در حرکت است و من مطمئن نیستم نتیجه‌اش چه می‌شود، ولی وضعیت ایران وضعیت باثباتی نیست»، با شرایط ما تطبیق دارد؟ در کلام سخن از اندیشه جهادی بودن و جهادی عمل کردن و ایثار گری و بازگرداندن ارزشها می‌زنیم در عمل به همه گفته‌های خود پشت پا میزنیم. واقعا ریشه این نمایش را چگونه تحلیل کنیم؟ آیا تزویر در جامعه نهادینه نشده؟ مگر تزویر با تعریف حضرت امیر این نیست که میفرمایند: « تزویر و دورویی در دین خدا یعنی نفاق که بدترین شکل نفاق است به این معنا که هرجا مصلحت ما باشد دین خدا را رعایت کنیم و هرجا که مصلحت ما اقتضا نمی‌کند از آن چشم پوشی کنیم. تعبیر دیگری با عنوان «دو رویه در دین خدا» عین تعبیری است که امیرالمومنین آن را در نهج‌البلاغه به کار بردند که می‌فرمایند «فایاکم والتلون فی دین الله» «بپرهیزید از دورویی در دین خدا». دورویی به این معناست که دین خدا را بر اساس مصالح خودمان آنطور که می‌خواهیم تفسیر کنیم نه بر اساس آنچه که حقیقت پیام خدا و رسول الله است. ایران اسلامی در مسیر فشارهای معیشتی امتحان سختی را میگذراند. در طول عمر جمهوری اسلامی هیچ یک از انتخاب های مردم در ۱۲ دولت درد دینداری نداشته است و منتخبین مردم کشور و مردم را بسمت فقر در اقتصاد و فرهنگ سوق داده اند. در شیوه عملکرد مجلس یازدهم مردم به جریانی اتکا نمودند که مدعی دین راستین و ارزشهای انقلاب بود. نگذاریم این خواسته در فرایند تغییرات بنیادین در جامعه رنگ دنیا بخود بگیرد و یاس در کشور حاکم شود که ما وفادار به انقلاب یا نداریم یا کم داریم. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد