به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، سیدیاسر رایگانی در این باره اظهار کرد: زمانی گران فروشی مصداق پیدا میکند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.”دست تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو بسته است”
وی افزود: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متاسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت، مشخص نشده است نمیتوانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین کنیم هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است، بنابراین از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به عنوان گرانفرشی، بسته است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان میدهد نه خودروساز از این قیمتها راضی است و نه مردم، اما در این میان عدهای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آنها میرود.
رایگانی افزود: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پروندههایی هستند که برای ما شفاف بودند و به راحتی توانستیم با آنها برخورد کنیم، اما در وضعیت کنونی با توجه به اینکه سقف قیمتی خودروها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس ابلاغیههای ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو نیز شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گرانفروشی خودرو مشخص نیست.
سهیل معمارباشی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با علت افزایش قیمت خودروها در بازار اظهار کرد: اتفاقاتی که در بازار خودرو میافتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی میکند؛ بنابراین بخش عظیمی از افزایش قیمتها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمیگردد.
به گفته وی در حال حاضر ۸۰ درصد خودروهای تحویلی به بازار توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق آنهاست.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: چنانچه خودروهای عرضه شده به بازار به تعهدات و تقاضاهای جدید تعلق گیرد، قیمت در بازار خواهد شکست اما طبق برآوردها میزان تقاضای خودرو در کشور سالانه حدود یک میلیون دستگاه است که روزانه حدود ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تقاضای جدید برای خودرو ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه تولید خودرو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۲۰ درصدی و عرضه آن نیز افزایش حدود پنج درصدی داشته است، گفت: ۱۵ درصد مابقی مربوط به تولید ناقص خودروسازان بوده است. خودروسازان به دلیل کاهش تولید طی سال گذشته، نتوانستهاند تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند؛ بنابراین بخش زیادی از تحویلهای روز مربوط به تعهدات قبلی است و تقاضاهای جدید را پوشش نمیدهد.
- منبع خبر : ایسنا