عاشورا خاطره نیست مکتب است
به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد ,امسال کرونا باعث شد برخی مجالس کوچکتر که زیر سقف تشکیل میشدند توفیق عزاداری برای امام حسین علیه السلام، امام سوم شیعیان را در ده روز اول ماه محرم از دست بدهند اما در عوض در کشور زمینه تشکیل مجالس عظیم بیست هزار نفری بوجود آورد و این بدون چون و چرا کمبودهای بوجود آمده از تحمیل پروتکل های متاثر از مدیریت شیوع کرونا را به مجالس حضرت اباعبدالله علیه السلام جبران کرد. در روایات آمده است که در شهادت حسین علیه السلام حرارتی است که هرگز به سردی نمی گراید. امسال برخی با نیت سکولار به دنبال محدود کردن مجالس امام و عزاداری ها بودند که با تشکیل این گونه جلسات بزرگ برای عزاداری عاشورا ناامید شدند و این ناامیدی در جریان مخالف مشی تعظیم و بزرگداشت امام حسین علیه السلام را به عینه و شهود میتوان بخشی از حرارت شهادت امام حسین تلقی نمود. از کربلا و عاشورای اول تاکنون ۱۳۶۲ سال میگذرد و در تمام این سالها به نوعی نور و حرارت شهادت امام حسین (ع) در تاریخ درخشیده است. به حسب آنچه در محاسبات آمده است البته طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاه شماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاه شماری شمسی بیست و یکم مهرماه سال ۵۹ هجري شمسی بوده است. برای اهل فن بسیار معلوم است که تاریخ شمسی مثل تاریخ قمری نیست که تعداد ایام آن تغییر کند. چرا که موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با درآوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل و تاریخ نویسان در این خصوص را به ساعت و دقیقه برگرداند. در هر ثانیه و دقیقه و ساعت در عاشورا اتفاقاتی رخ داده که بر آن کتابهای تحلیل و تمجید و عبرت ها مترتب است. مقام معظم رهبری در همین زمینه اقدام امام حسین علیه السلام را استثنایی میدانند. ایشان بیانی در ۱۹ سال پیش یعنی سال ۱۳۸۰ پیرامون حرکت امام حسین علیه السلام دارند که بسیار خواندنی است ایشان در آستانه محرم سال ۱۳۸۰ هجری شمسی در یک بیانی دارند که: « ماها نمیفهمیم صبر یعنی چه. صبر در جای صبر معلوم میشود که معنایش چیست. این قدر افراد از بزرگان، از محدّثین، از شخصیّتهای برجسته، از آدمهای موجّه، از عقلا، از دلسوزان، از نیمه دلسوزان مدام آمدند به امام حسین گفتند آقا شما با این کارِ خودت، هم داری یک عملی میکنی که فایده ندارد، هم این جور خسارت به خودت و خاندان پیغمبر وارد میکنی، اهل حق را ذلیل میکنی؛ از این حرفها میزدند. از همان ابتدا که امام حسین از مکّه قصد حرکت بسمت کوفه کرد و بعضی فهمیدند، این موانع گوناگون اخلاقی در مقابل امام حسین علیه السلام شروع شد، تا شب عاشورا. صبر کردن در مقابل این حوادث [خیلی دشوار است.] من آن وقت در همان صحبتی که اشاره کردم- گفتم امام خمینی (رضوان الله علیه) هم درست همین جور صبر کردند، صبر او هم همین جور بود». تشبیه صبر امام حسین به صبر امام حمینی در ایجاد فرهنگ و مکتب عاشورایی در سال ۱۳۵۷ و به عبارتی نزدیک به ۱۳۰۰ سال بعد از نهضت و مکتب عاشورا فی الواقع تبیین و تدریس و تحقق مفاهیم مکتب در خواستگاه حسین علیه السلام است که انقلاب اسلامی را هم پای نهضت حسینی ۴۲ سال در جوار خون و شهادت با همه دشمنی ها از شرق و غرب زنده نگهداشته است. شهید قاسم سلیمانی ها محصول همین مکتب و دست پرورده چنین اموزشگاهی اند. در طول تاریخ خیلی جریانها تصمیم داشتند کربلا و محرم را به خاطره تبدیل کنند ولی تاریخ نشان میدهد که موفق نبوده اند. چرایی این امر در ادبیات این قیام خلاصه میشود که در آن پاکی و پاک مداری در همه ابعاد آن محور اول است. لذاست که این مکتب خاطره نیست چرا که خاطره در کوره حوادث افت داستانی میکند اما محرم و کربلا و عاشور نه تنها افت نکرده که جریان و سریان هم داشته است. همین مکتب است که زندگانی می بخشد و زمینه عجز و ناتوانی در مقابل استکبار را به مقاومتی پایدار مبدل نموده است که میرود تا بستر استمرار و استقرار خود را محقق سازد که جهان را حسینی نموده و با نام حسین حکومت جهانی فرزند برومندشان حضرت مهدی را پیاده نماید. والسلام
حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد