به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد این سازه عظیم گازی پس از پایان عملیات ساخت در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد روی بارج FLB۱۲۴ بارگیری شد و هفته گذشته یارد صدرا را به مقصد پارس جنوبی ترک کرد.”نصب آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی”
محمدمهدی توسلیپور – مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی – به برنامهریزی برای عملیات انتقال ایمن این ابرسازه با توجه به وضع آب و هوا در دریا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از پایدار شدن شرایط جوی دریا در پایان هفته گذشته، فعالیتهای مقدماتی و آمادهسازی جکت آغاز شد و عرشه ۱۴D با وزن ۲۴۰۰ تن، بهوسیله شناور نصاب HL-۵۰۰۰ در موقعیت مخزن گازی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بهزودی عملیات نصب متعلقات سکوی ۱۴D شامل پل ارتباطی و مشعل توسط شناور نصاب SEA PAD آغاز میشود، تصریح کرد: با بهرهبرداری از این سکو که در فاصله حدود ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار دارد، ظرفیت برداشت گاز غنی از موقعیت مخزنی فاز ۱۴ پارس جنوبی ۱۴.۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز میرسد.
توسلیپور فعالیتهای هوکآپ، راهاندازی و بهرهبرداری از سکوی ۱۴D را آخرین اقدام در تکمیل بخش فراساحل فاز ۱۴ عنوان کرد و گفت: انتظار میرود با تلاش کارکنان گروه راهاندازی، این سکو تا پایان امسال در مدار تولید قرار گیرد.
به گفته وی، هماکنون در بخش فراساحل، سه سکوی ۱۴A، ۱۴B و ۱۴C در مجموع با ظرفیت برداشت ۴۲ میلیون مترمکعب گاز به همراه دو رشته خطوط لوله ۳۲ اینچ اصلی و یک خط لوله درون میدانی در مدار تولید قرار گرفته است.
بنا بر اعلام شرکت نفت و گاز پارس، با تکمیل و بهرهبرداری کامل از این طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان فرآوری خواهد شد.
- منبع خبر : ایسنا