آب سدهای کشور کم شد
آب سدهای کشور کم شد
​آخرین گزارش‌ وضعیت سدهای بزرگ کشور نشان می‌دهد، تا ۲۲ اسفند امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به ۲۸ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا ۲۲ اسفندماه در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، ۵۶ درصد مخازن پر شده است.”آب سدهای کشور کم شد”

بر این اساس، به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۶ میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۲۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۲۷ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.

این گزارش حاکی است، آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۸ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ (۳۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب) دارای ۸ درصد کاهش است.

بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۲۴ درصدی برخوردار بوده است.

یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران امروز در نشست خبری با بیان اینکه متوسط فرونشست دشت‌های تهران حدود ۲۰ سانتیمتر در سال است، گفت: میزان برداشت آب از آب‌های زیرزمینی در حال حاضر در تهران معادل ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که برای مدیریت فرونشست دشت‌های تهران تصمیم داریم این میزان را ۲۷۰ میلیون متر مکعب کاهش دهیم.

وی افزود: ۱۹۰ میلیون متر مکعب میزان کسری برداشت از مخازن آب‌های زیرزمینی است که در حال حاضر این رقم را به ۱۱۹ میلیون متر مکعب رسانده ایم که در حقیقت شاهد کاهش ۷۱ میلیون متر مکعبی برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی بوده ایم.

به گفته این مقام مسئول، جمعیت تهران تا سال ۱۴۱۰ به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد، بنابراین باید برای تأمین آب موردنیاز این جمعیت که تنها محدود به مصرف شرب نمی‌شود و دامنه کشاورزی و حتی صنعت را نیز دربرمی گیرد مدیریت کنیم.

رضاپور با اشاره به اینکه باید مصرف آب در تهران را مدیریت کنیم، توضیح داد: در فاز نخست طی برنامه ریزی های انجام شده باید مصرف آب تهران ۴۲۰ میلیون متر مکعب طی پنج سال کاهش یابد. این کاهش مصرف باید در زمینه مدیریت روش‌های مصرف آب برنامه ریزی شود.

  • منبع خبر : ایسنا