آجیل به اندازه خودرو گران نشده است
آجیل به اندازه خودرو گران نشده است
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران می‎‌گوید: امسال قیمت آجیل به اندازه قیمت لوازم خانگی و خودرو گران نشده است اما برخی اقلام بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و برخی اقلام دیگر ۵۰ درصد گران شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، علت دور ریزی اجباری آجیل‌ها این است که سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت آجیل‌ کمپینی «نخریدن آجیل» تشکیل و همین موضوع باعث شد آجیل‌های فراوری شده تابستان ۹۸ فاسد شوند.” آجیل به اندازه خودرو گران نشده است

دیروز مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشنگان آجیل و خشکبار تهران از دورریز اجباری بخش زیادی از محصولات این صنف خبر داده بود.

فعالان بازار می‌گویند در دو سال گذشته برخی از مجری‌های تلویزیونی که حالا سر از ترکیه درآورده‌اند مردم را تشویق به نخریدن آجیل کردند همین تشویق‌های هیجانی باعث خراب شدن اقلام مختلف آجیل شد. حال با توجه به آستانه شب یلدا، امسال قیمت آجیل چقدر گران شده است؟

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران معقد است امسال قیمت آجیل به اندازه قیمت لوازم خانگی و خودرو گران نشده است اما برخی اقلام بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و برخی اقلام دیگر ۵۰ درصد گران شده است.

مصطفی احمدی درباره قیمت پسته به عنوان شاه اقلام آجیل به تجارت‌نیوز گفت: پسته شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان گران‌تر شده است.
فعالان بازار می‌گویند چنانچه سال گذشته قیمت پسته ۲۵۰ هزار تومان بود امسال قیمت آن به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت آجیل شب یلدا چقدر است؟” آجیل به اندازه خودرو گران نشده است
بادام هندی نیز با قیمت ۴۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. یعنی مردم برای خرید این دو قبل باید بیش از نیم میلیون تومان هزینه کنند! حال با این قیمت‌ها کسی توان خرید آجیل را دارد؟ بی‌شک تقاضا برای خرید آجیل کمتر شده است.

احمدی در این باره اظهار کرد: نباید انتظار ارزان شدن قیمت آجیل را داشت.

در این بین اما این سوال پیش می‌آید که علت معدوم شدن آجیل‌ها چیست؟ رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: ما از تابستان دو سال گذشته تاکنون دو بار آجیل‌ها را معدوم کردیم یک بار به دلیل تشکیل کمپین نخریدن آجیل و بار دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا.” آجیل به اندازه خودرو گران نشده است”

احمدی تصریح کرد: در زمان شروع ویروس کرونا فعالان صنف آجیل و خشکبار هیچ فروشی نداشتند. همین مسئله باعث شد آجیل‌های فراوری شده در تابستان ۹۹ را معدوم کنیم. این آجیل‌ها قابل مصرف نیست و فاسد است. کسانی که این آجیل‌ها را می‌فروشند، تخلف می‌کنند.

دولت از آجیل فروشان مالیات نگیرد
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره انتظار اصناف از دولت گفت: برخی از صنف‌ها همانند صنف آجیل و خشکبار فعالیت فصلی دارند. انتظار ما از دولت این است که مالیات سال ۹۸ را از برخی صنوف حذف کنند. حداقل‌ اقدام دولت این است که صنوف را به سه بخش تقسیم کند و از کسانی که در زمان کرونا کارکرد بیشتری داشتند مالیات اخذ کند.

  • منبع خبر : تجارت نیوز