آخرین وضعیت تولید میدان گازی پارس جنوبی
آخرین وضعیت تولید میدان گازی پارس جنوبی
میدان گازی پارس جنوبی که عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را یدک می‌کشد، بین ایران و قطر مشترک بوده و هرچند ایران در طول سال‌ها از قطر در برداشت از این میدان عقب بوده اما روند توسعه پارس جنوبی در طرف ایران در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس اعلام عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم، افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز در پایان سال ۱۳۹۱ به ۴۷۴ میلیون مترمکعب در روز در اسفند ۱۳۹۵ و حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب در روز در اسفند ۱۳۹۶ و حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز در زمستان ۱۳۹۷ رسیده است.

همچنین راه‌اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، بخشی از فاز ۱۳، بخشی از دریایی فاز ۱۴، بخشی از فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ جمعاً معادل ۱۴ فاز استاندارد از سال ۱۳۹۲ تاکنون در دولت فعلی رقم خورده است.

به مدار آمدن کامل پالایشگاه‌های گاز فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ (۸ واحد) با ظرفیت خروجی ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۷ و بهره‌برداری از ۶ سکوی دریایی و چاه‌های مربوطه با ظرفیت تولید ۸۵ میلیون مترمکعب در روز  گاز جدید (از فازهای یاد شده و فاز ۱۴) از دیگر اقدامات این دولت بوده است.

علاوه بر این طبق براوردهای صورت گرفته تا پایان سال ۱۳۹۸ فازهای ۲۲ تا ۲۴ و ۱۳ و بخش دریایی فاز ۱۴ تکمیل خواهد شد و به میزان ۸۵ میلیون مترمکعب در روز گاز جدید به تولید این فازها اضافه خواهد شد.

با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تامین گاز کشور از این میدان از ۳۹ درصد در سال ۱۳۹۱ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۶۳ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

  • منبع خبر : ایسنا