آخرین وضعیت ۱۱۶۷ خودروی وارداتی دپو شده در گمرک
آخرین وضعیت ۱۱۶۷ خودروی وارداتی دپو شده در گمرک
مدیرکل گمرک شهید باهنر با اشاره به دپوی خودروهای وارداتی در گمرکات استان هرمزگان اظهارداشت: در این گمرک باهنر هزار و 167 دستگاه خودرو وجود دارد که هزار و 1 دستگاه آن که همگی خودروی هیوندای النترا است که همه حقوق و عوارضشان پرداخت شده و پروانه سبز الکترونیکی دریافت کرده‌اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  مهدی رضایی در حاشیه بازدید از گمرک شهید باهنر در جمع خبرنگاران با اشاره به دپوی خودروهای وارداتی در گمرکات استان هرمزگان اظهارداشت: در این گمرک باهنر هزار و ۱۶۷ دستگاه خودرو وجود دارد که هزار و ۱ دستگاه آن که همگی خودروی هیوندای النترا است که همه حقوق و عوارضشان پرداخت شده و پروانه سبز الکترونیکی دریافت کرده‌اند اما طبق مصوبه هیات دولت مهلت قانونی ترخیص تا مورخ ۹۷/۴/۱۶ بود و پس از ان امکان ترخیص شدن از گمرک نداشتند.”آخرین وضعیت ۱۱۶۷ خودروی وارداتی دپو شده در گمرک ”

به گفته‌ی وی، همه امور ترخیص این خودروها انجام شده و با ارز آزاد وارد کشور شده‌اند و آماده ترخیص از گمرک بودند اما به دلیل این که برای ترخیص باید دستگاه «رو رو» تامین می‌شد نتوانستند این دستگاه را برای خروج خودروها از گمرک تامین کنند که دو روز بعد این مصوبه صادر و اعلام شد که دیگر هیچ خودرویی حق خروج از گمرک را ندارد. لذا این خودروها هم که همه حقوق و عوارضشان پرداخت شده بود و پروانه سبز الکترونیکی برای  ترخیص از گمرک داشتند، نتوانستند ترخیص شئوند و در گمرک شهید باهنر مانده‌اند.

مدیرکل گمرک شهید باهنر اظهار کرد: ۱۶۶ دستگاه دیگر خودروی وارداتی در گمرک باهنر باقی مانده که هیچ گونه امور گمرکیشان انجام نشده و صاحبان آنها حتی اجازه‌ ثبت اظهار نامه را هم ندارند.”آخرین وضعیت ۱۱۶۷ خودروی وارداتی دپو شده در گمرک “

به گفته‌ رضایی، تعداد اندکی از این ۱۶۶خودروی موجود در گمرک باهنر خودروهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی هستند که از قبل وارد شدند و نباید خارج شوند.

مدیرکل گمرک شهید باهنر گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در زمینه این خودروها سازمان جمع آوری اموال تملیکی در حال بررسی و اقدامات لازم است.

از تیرماه ۹۷ و با دستور «محمد شریعتمداری»  وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش خودرو ممنوع اعلام شد و لرزه به اندام واردکنندگان خودرو افتاد؛ چرا که به اعتقاد دولت، تخصیص ارز به کالاهای لوکس و غیرضروری که خودرو نیز شامل آن می‌شد، ضرورتی نداشت.

این دستورالعمل همزمان شد با آغاز اعتراض‌های ثبت‌نام کنندگان خودرو که حالا تحویل خودروهایشان به امروز و فردا موکول می‌شد. با اجرای تصمیم ممنوعیت واردات خودرو، تکلیف بیش از ۱۳ هزار خودرو در گمرکات کشور، مناطق ویژه و مناطق آزاد کشور نامشخص شد.

برای حل بخشی از مشکل و پس از هفت ماه خاک خوردن خودروها، دولت در شانزدهمین روز دی ماه همان سال فرصتی چهار ماهه به واردکنندگان خودروهای خارجی داد تا خودروهایشان را ترخیص کنند.

ترخیص ۱۳ هزار خودرو در چهار ماه تقریبا نشدنی‌ترین کار ممکن بود و همین شد که دو ماه دیگر هم به فرصت ترخیص خودروها اضافه شد و در نهایت ۱۶ تیر ماه روز موعود برای اتمام این فرصت بود؛  فرصتی که باز هم تعدادی از خودرو را پشت درهای بسته گمرک نگه داشت.

  • منبع خبر : فارس