آرامکو، قربانی تصمیم کاخ سفید
آرامکو، قربانی تصمیم کاخ سفید
پالایشگاه آرامکوی عربستان که در منطقه بقیق قرار داشت یک مجتمع فرآوری عظیم نفتی بود که در۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران واقع شده بود و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می گردید.

آرامکو، قربانی تصمیم کاخ سفید

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد پالایشگاه آرامکوی عربستان که در منطقه بقیق قرار داشت یک مجتمع فرآوری عظیم نفتی بود که در۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران واقع شده بود و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می گردید.

در این پالایشگاه نفت خام ترش تبدیل به نفت خام شیرین می شد و پس از آن از طریق مسیر غرب به شرق در خلیج‌ فارس و دریای عمان و دور زدن شبه جزیره عربستان  و دریای سرخ به کشورهای اروپایی در دریای مدیترانه صادر می‌شد.

طبق آمار و ارقام برآورد شده ظرفیت پالایش نفت در این پالایشگاه را در حد و حدود  ۷ میلیون بشکه در روز میدانند.

مجموعه پالایشگاهی خريص هم یکی دیگر از پالایشگاه‌ های هدف قرار گرفته بود که در فاصله ای حدودا ۱۶۰  کیلومتری ریاض قرار داشت.

با این اطلاعات که نفت این دو پالایشگاه اکنون پالایش نمیشود و به بازارهای جهانی صادر نمیشود باید گفت تا رقم یک سوم خروجی حجم نفت از خلیج فارس دچار آسیب جدی شده و تا اطلاع ثانوی زمینه بازگشت به این حجم تولید در هاله هایی از ابهام بسر خواهد برد.

حال و با توجه به این کمبود نفت، این که چرا قیمت نفت در جهان غیر طبیعی افزایش نیافت موضوعی بسیار حدس بر انگیز و بودار بنظر میرسد.

حدس اول اینکه آمریکا این حمله را پیش بینی کرده بود که در این حالت میتوان گفت موشکهای کروز و پهپاد ها از طرف خود آمریکا آمده و آرامکو را نابود کرده باشند.

چرا که موسسات مالی تخمین میزدند اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی آرامکو وارد بازار بورس نیویورک شده  و با تخمین های متعدد و نزدیک به هم ۴۰۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شود و اگر عربستان تصمیم میگرفت حتی فقط ۲۵ درصد این شرکت را عرضه کند باید رقمی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار از نقدینگی در جریان بازار آمریکا را خارج مینمود و این امر مفهوم حلق آویز کردن ترامپ را داشت.

پس حدس اول این است که آمریکا ذخایر استراتژیک خود را فعال نموده تا شوک مرتبط با این حمله را مهار نموده و سپس آرامکو را نابود نماید.

حدس بعدی این است که چرا در همان دقایق اولیه ایران را متهم نمودند؟ این امر میتواند متکی به یک برنامه ریزی از قبل بوده باشد و آمریکا بگوید ایران این حمله را کرده یمنی ها بگویند پس ایران مستقیم به کمک ما آمده و برای متهم نشدن ایران حمله را به عهده بگیرند و ایران هم این فرضیه را دنبال کند که یمنی ها شاهکار کرده اند و تصمیم و اقدامات آمریکا در این خصوص مخفی بماند.

به حسب آنچه امروز تقریبا ۲ هفته از حمله گذشته مخابره میشود بخشهایی از پالایشگاه هنوز در آتش میسوزد و آل سعود توان خاموش کردن آن را نداشته است.

حدس سوم این است که روحیه ای که یمنی ها از این حمله گرفته اند سبب حمله جیزان و نابود کردن اسکادران نیروی زمینی عربستان شده و عربستان مستاصل از این شکست ها در لاک خود فرو رفته که چرا آمریکا و متحدانش به کمک او نشتافته اند.

حدس چهارم این است که از آنجا که  انصارالله ماه گذشته میلادی نیز با ۱۰ پهپاد بزرگ‌ترین مخزن استراتژیک نفت سعودی‌ها را که تا بیش از یک میلیارد بشکه نفت تولید می‌کند هدف قرار‌داده بود و یا همچنین  انصارالله اردیبهشت ماه گذشته به عبارتی ۵ ماه پیش  نیز ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو واقع در ۷۹ کیلومتری استان عفیف به سمت غرب کشور را هدف حملات پهپادی قرار‌داده بود، دال بر این باشد که واقعا انصار الله از یک رشد محیر العقولی برخوردار شده که میتواند با چنین جسارتی دست به ابتکار عمل هایی با این سطح بزند و کار آل سعود را در جریان جنگ ۵ سال به این وضع بکشاند که واسطه بتراشند که حوثی ها بیش از این با فرستادن عکس و آمار در مقابل آنها تبلیغات جهانی نکنند. آل سعود از ابتدا اشتباه کرد.

دست به یک برادرکشی گسترده آن هم در حد جنایات رژیم صهیونیستی که کودک کشی و بیگناه کشی را همانند آب خوردن تحمل کنند، زد و از خود در دل مسلمین نفرتی به جای گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد.

حال فرض کنیم که سعودی ها در همان اوان اختلافات بین حوثی ها و قبایل با دولت در یمن تن به یک همه پرسی واقعی و نهایتا حمایت جامع از خواست اکثریت مردم یمن را پیشه میکردند امروز کجا بودند؟ اگر با یک تفکر مردمی به مردم یمن کمک میکردند که جنگ نمیشد حکومت مردمی در صنعا برقرار میشد و خود را حامی دولت مردمی در یمن قرار میدادند تاکنون چه میزان جنایت نشده بود؟ چه میزان از ثروت دو کشور خرج برادرکشی نشده بود؟ چه مقدار از این هزینه صرف ایجاد رضایت بین مردم مسلمان منطقه میتوانست بشود؟ وای از شیطان صفتی تکیه به امریکا که جز اینکه منطقه را به ناامنی کشانیده و بیگانگان را در این منطقه پر و بال دهد نتیجه ای نداشته است.

در ضمن آمریکا هم با کمال میل در بورس نیویورک پذیرا میشد چرا که چاره ای جز اینکه در خاورمیانه سرمایه گذاری داشته باشد نمیداشت.

امروز روی سیاه سعودی به ذغال میماند و برنده این برادرکشی انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

فرض کنیم عربستان همانند عراق و سوریه و لبنان طرح برادری با ایران را پیشه میکرد، امروز چه نقش عظیمی در اداره سیاستهای جهانی اسلام به عهده میگرفت؟ امان از جهل و خیانت و وابستگی که خانمان سوز ملت هاست. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد