آغاز تولید انبوه خودرو شاهین سایپا
آغاز تولید انبوه خودرو شاهین سایپا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز تولید انبوه محصول جدید این گروه خودروسازی خبر داد و گفت: خط توليد انبوه شاهين سایپا از 15 آذرماه آغاز به كار كرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سیدجواد سلیمانی همزمان با بازدید از خط تولید نخستین محصول پلتفرم SP100 سایپا اظهار کرد: تیراژ تولید روزانه شاهین در این خط تولید از ۵ دستگاه آغاز و به مرور افزايش پيدا خواهد كرد.

سلیمانی ادامه داد: همزمان با آغاز تولید انبوه این محصول جدید، خودروهای ثبت نامی مشتریان را در زمان مقرر تحویل خواهیم داد.

وی به طی شدن مراحل نهائی صدور مجوزهای لازم برای ورود شاهین به بازار نیز اشاره کرد و افزود: مجوزهاي مربوط به شماره گذاري در مسير انجام اداري آن است و اميدواريم تا پایان اين ماه مجوزهای لازم به ما داده شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح وضعیت کیفی خودرو شاهین نیز گفت: از نظر کیفی، برنامه‌ريزي های جامع و متعددی انجام شده و اگر بخواهیم آن را با خودروهای دیگر مقایسه کنیم، می توان گفت که شاهین سایپا در مقايسه با خودروهایی مثل L90 و سراتو، قابلیت رقابت کیفی دارد.

اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانس‌های جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانه‌ای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهت‌های بیشتری را پیدا می‌کنید.
همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدن‌هایی شاهین، استفاده کند.
جعبه‌دنده شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه می‌کند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.
تفاوت تیپ‌های شاهین
سایپا برای نسخه دنده‌ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپ‌های پایه‌ای محصولاتش را متوقف می‌کند؛ دقیقا مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.
آن‌طور که امروز در مراسم قرعه‌کشی اعلام شده است ابتدا برای پیش‌فروش سایپا، برای خودروی شاهین رقم ۸۰ میلیون تومان اخذ خواهد شد که معادل ۵۰ درصد مبلغ است. یعنی به عبارتی احتمالا قیمت نهایی این خودرو مابین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود.
اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه شاهین از ۱۵۰ میلیون تومان شروع شود.
بنا به گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده است. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایه‌گذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.
  • منبع خبر : ایران جیب